Kort batterifråga: mc-batteri som hjälpstart

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Hade ett urladdat batteri på min mammas bil som stod dumt parkerad där man inte riktigt kom åt med startkablar utan att knuffa ut bilen halvvägs på gatan. Ställd inför det funderade jag på om det var möjligt att försöka använda ett mc-batteri (utplockat från hojen) som starthjälp. Nu är ett sådant kanske i klenaste lagret och vi är inne på vintermånaderna med lite kallare klimat. Jag kände mig tvungen att testa. Gick givetvis inte så bra. Fick helt enkelt knuffa ut bilen på gatan och dra igång den med startkablar från min egen bil.

Är det någon här som har använt ett mc-batteri med framgång för att starta en bil med urladdat batteri? Är det dödfött även på sommaren med ett nytt fräscht mc-batteri?

Sökte lite snabbt på min smartphone när jag stod där inför valet att putta ut bilen på gatan eller först testa att använda mc-batteriet. Det enda man hittade var trådar om att använda bilbatteri som starthjälp på mc. Inte tvärt om. Har kanske sina naturliga förklaringar.

Tänkte att frågan kanske dyker upp någon gång i framtiden. Då kan de ju se hur det gick för mig och kanske läsa något uttömmande svar från någon med mer kunskap om de tekniska aspekterna med batterier.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Det som bestämmer max uttagbar startström är ackens inre resistans. Kan ses som en "intern förlust".
Max uttagbar stöm (A) erhålls när lasten = inre resistansen.
Har du en ack med t ex Ri= 0.01Ohm och tar ut 100A så sjunker polspänningen på acken med 0.01 x 100 = 1volt.
Ri är starkt korrelerad till storleken på ytan av plattorna.
Därav följer att man kan ta ut mer ström ur en bil-ack än en mc-ack helt enkelt för att de är fysiskt större.....
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag har startat bilar från hojar ett par ggr, det brukar gå direkt om bilmotorn är varm annars får hojen stå och ladda bilen några minuter på förhöjd tomgång.

På BMW-boxrarna kör jag Odyssey PC625 och ett löst sådant batteri har relativt enkelt startat min dieselbil i ca -5 grader. Batteriet var iofs rumstempererat.
Vansinnigt bra batterier hur som helst, jag köper inga andra märken till mina fordon.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Jag har startat en Vw-buss med åkgräsklipparbatteri , så det funkar alldeles utmärkt att använda ett mc batteri om det har lite amp
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det var originalbatteriet från Yuasa som levererades med hojen 2002 som jag använde. Det har fungerat klanderfritt alla år, men bör nog ha förlorat en del av sin kapacitet rimligtvis. Jag är själv förvånad över att det har hållit alla dessa år. Det har blivit lite av en sport att se hur länge det är pålitligt. Mc-batteriet har stått i varmgarage och var underhållsladdat tidigare under hösten efter att det monterades ur motorcykeln.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Endast om jag har nått överblivet MC-batteri.
Hojbatterierna och damen, är inte till för att hjälpa vän i nöd. :7peta
Jag hade erbjudit batteriladdare.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Jag har startat min bil med hojens batteri, men då satt detta i hojen som gick på tomgång.
 

996RS

996RS
Gick med
15 Dec 2010
Ort
Mitt i Skåne
Hoj
996RS
Har gjort detta några gånger utan problem, så visst funkar det om du har ett fräscht batteri och det inte har allt för lite ampere :)
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
De där uppladdningsbara portabla starthjälpen som säljs här och där, som fungerar riktigt bra i de flesta normalfallen, har ju ett "mc-batteri" inuti, och det är sällan särskilt stort.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Konsensus är att mitt urkopplade Yuasa mc-batteri borde ha klarat av att starta bilen i fråga med ett batteri som i princip var stendött. Förutsatt att det hade god kapacitet kvar, vilket kan vara ett frågetecken om det verkligen hade det.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Konsensus är att mitt urkopplade Yuasa mc-batteri borde ha klarat av att starta bilen i fråga med ett batteri som i princip var stendött. Förutsatt att det hade god kapacitet kvar, vilket kan vara ett frågetecken om det verkligen hade det.

Nja, om bilbatteriet var urladdat men ok eller sulfaterat så det inte tar laddning så borde det gått men om det var kortslutet så kan det ha dragit så mycket ström att det inte funkar trots ett bra hojbatteri. Omöjligt att säga.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Nja, om bilbatteriet var urladdat men ok eller sulfaterat så det inte tar laddning så borde det gått men om det var kortslutet så kan det ha dragit så mycket ström att det inte funkar trots ett bra hojbatteri. Omöjligt att säga.

Det får visa sig till våren hur konditionen på mc-batteriet är när mc-säsongen kommer igång. Jag räknar med att få byta ut det förr eller senare. Det kanske börjar bli dags att fundera på att byta ut det för säkerhets skull så att man inte står där mitt ute i ingenstans långt från civilisationen en regnig dag.

Bilbatteriet svarade bra på uppladdningen med CTEK laddaren. Startade bilen med startkabel från min egen bil på tomgång och körde sedan en runda på 20- 30 minuter för att ladda upp batteriet något innan jag satte det på laddning i garaget. Fick bromsat bort lite ytrost från skivor och så vidare. Bilbatteriet fick så pass mycket ström att jag kunde starta bilen på nytt väl i garaget innan jag kopplade på laddaren över natten. Vi får se hur mycket stryk bilbatteriet tagit. Det har också hängt med rätt många år vid det här laget. Detta är första gången det blivit urladdat. Men bilen har som sagt inte använts särskilt mycket den här höst och vintern. Mest korta sträckor för att sedan stå ett antal veckor helt oanvänd.
 
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top