Korta ner ljuddämpare?

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Daytona 675
Hej hej.

Har en 954-a med ett Micron-slipon på som jag förvisso är nöjd med, förutom att den är lika lång som en Haubits-pipa.

Har sett på lite bilder att folk har kortat ner sina slipon och jag funderar på att göra det jag med, se bifogad bild.

Har någon här gjort samma sak? Behöver jag mappa om hojen :va Kommer det att låta mycket mer och hur mycket vågar man kapa?

Jag vill inte göra det för att få några extra häst, det kan man göra på bättre sätt, utan det är mest det estetiska som lockar, och eventuella ljud-förbättringar. Tips och ideér mottages tacksamt. Har iof 2 st orginal-dämpare så jag skulle kunna modda en sådan om det skulle passa bättre.
 

Bifogat

  • moddad.jpg
    moddad.jpg
    90.6 KB · Visningar: 421

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Hudiksvall
Hoj
Yamaha R1 -08
Jag kortade mitt yoshi system, det blir en jäkla skilland utseende mässigt :banana

Jag gjorde som så att jag plockade loss dämparen. Mätte ut hur kort jag ville få den och tejpade rakt runt (Mät en extra gång så det verkligen är samma mått runt om)

Borra upp popnitarna från själva (utblåset?) så det släpper. Sen kapade jag ytterhöljet med bågfil och tog därefter rondellen för innerröret.

Svetsade sedan ihop innerröret och stoppade om ljuddämparen. Smackade sedan bara ihop dämparen igen och borrade nya hål för popnitarna och nitade ihop slutbiten igen.

Är så sjukt dålig på att förklara utan bilder men hoppas att du förstår. :)

Bilden är på när pipan är kortad. Innan gick den i linje med baklyset :gnissla
 

Bifogat

  • IMG_2424.jpg
    IMG_2424.jpg
    218.9 KB · Visningar: 402
Last edited:

Skolda

Medlem
Gick med
2 May 2007
Ort
Varberg
Hoj
Ducce SF 1098 S
Falken beskrev även mitt tillvägagångssätt ganska bra :)
Jag har inte mappat om, och tror nog inte det ska vara nödvändigt. Är nog först om du byter till ett helsystem, rätta mig om jag har fel..
Även Devilpipan såg för taskig ut i orginalskick, så kapade bort en redig bit som du kan se. 954:an är snäll i ljudet, så jag hoppas klara vårens besiktningen med insatsen isatt.
En före/efter bild på min skapelse..
 

Bifogat

  • före..efter devil-pipan.jpg
    före..efter devil-pipan.jpg
    201.5 KB · Visningar: 422

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
kortade ett micron-slip on som satt på min gamla zxr750, vart sjukt nöjd med både utseende och ljud, lät både högre samt rejsigare.

på mitt micronslip on satt ändarna skruvade med insexskruvar vilket underlättade bygget en aning såvida att jag slapp å borra ur nitar, är det inte samma på ditt?

falken sammanfattar det bra hur man ska göra:tummenupp
 
Last edited:

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Falken beskrev även mitt tillvägagångssätt ganska bra :)
Jag har inte mappat om, och tror nog inte det ska vara nödvändigt. Är nog först om du byter till ett helsystem, rätta mig om jag har fel..
Även Devilpipan såg för taskig ut i orginalskick, så kapade bort en redig bit som du kan se. 954:an är snäll i ljudet, så jag hoppas klara vårens besiktningen med insatsen isatt.
En före/efter bild på min skapelse..


Jag har också Devil kolfiber på min 929, men den är inte kapad! Det var inte lätt att få tag på den dämparen så man är lite nervig för att börja kapa i den! hehe :D
 

Skolda

Medlem
Gick med
2 May 2007
Ort
Varberg
Hoj
Ducce SF 1098 S
Jag har också Devil kolfiber på min 929, men den är inte kapad! Det var inte lätt att få tag på den dämparen så man är lite nervig för att börja kapa i den! hehe :D

Hehe, förstår dig. När jag köpte dämparen vart jag tillsagd att det var en av de sista i nyskick inom EU. Så det va lite pirrigt när jag väl bestämde mig för att kapa den. Riktigt nöjd med resultatet, som tur är :)
 

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Daytona 675
OK gubbar tack för svaren.

Det var bra beskrivet Falken. Både din och Skoldas hojar blev grymt mycket snyggare med modifieringarna. Ska ut och kolla på dämparen i kväll och se hur jag kan lösa det smidigast!
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Lånar tråden lite

Falken beskrev även mitt tillvägagångssätt ganska bra :)
Jag har inte mappat om, och tror nog inte det ska vara nödvändigt. Är nog först om du byter till ett helsystem, rätta mig om jag har fel..
Även Devilpipan såg för taskig ut i orginalskick, så kapade bort en redig bit som du kan se. 954:an är snäll i ljudet, så jag hoppas klara vårens besiktningen med insatsen isatt.
En före/efter bild på min skapelse..
Jag har också ett Devil highpipe slipon dock i metall som varit med i en krasch.
Dels tänkte jag få av plåten för att räta ut bucklorna och dels kapa den lite.
Har ett frågetecken angående avmonteringen.
Popnitarna är urborrade men plåten ser också ut att vara limmad.
Var den limmad på ditt kolfiber också?
Hur fick du av detta i så fall?

Någon annan som har tips om hur man får bukt med limmningen?
 

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Hudiksvall
Hoj
Yamaha R1 -08
Jag har också ett Devil highpipe slipon dock i metall som varit med i en krasch.
Dels tänkte jag få av plåten för att räta ut bucklorna och dels kapa den lite.
Har ett frågetecken angående avmonteringen.
Popnitarna är urborrade men plåten ser också ut att vara limmad.
Var den limmad på ditt kolfiber också?
Hur fick du av detta i så fall?

Någon annan som har tips om hur man får bukt med limmningen?

Säker att det är limmat?
Min satt hårt även fast popnitarna var lösa. Jag fick knacka runt hela slutpipen för att få ut den. Annars nyper den fast i ena kanten ifall du bara knackar på samma ställe.

Har du någon bild? :)
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Säker att det är limmat?
Min satt hårt även fast popnitarna var lösa. Jag fick knacka runt hela slutpipen för att få ut den. Annars nyper den fast i ena kanten ifall du bara knackar på samma ställe.

Har du någon bild? :)
Har ingen bild.:(
Sitter som berget nämligen så jag antog att det som syns i skarven är torkat lim.
Kanske är det någon sorts tätningsmassa då, som torkat.
Skall pröva att försöka knacka den lös med gummihammaren ikväll.
 

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Daytona 675
En fråga till bara.

När ni stoppar om ljuddämparen, gör ni det med det gamla stopp-materialet eller köper ni nytt, i så fall var/vad?
 

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Hudiksvall
Hoj
Yamaha R1 -08
Jag tog det "gamla" eftersom jag köpte mitt system nytt i kartong och jag kortade det i princip direkt.
Annars finns det säkert hos din lokala mc-handlare :tummenupp
 
Last edited:

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Daytona 675
Oki doki!

Nu har jag vart och skruvat av ljuddämparen av hojen. -12 i garaget :mad:

Jag har gjort en skiss på hur den ser ut. Det ljusgråa är inner-röret, det gula är ändstyckena, det röda är en skruv som lossas genom utlopps-röret.

Det finns inga nitar eller andra skruvar förutom den röda. Den verkar hålla fast inner-röret i den yttre delen av ljuddämparen på något sätt.

Jag provade att rycka och dra lite i ändstyckena men ingen ville komma loss. Dock så håll jag inte på så länge och bara med försiktig handkraft. Vad tror ni, räcker det med att lossa skruven och sedan dra och slå för att få ändstyckena att lossna? Det sitter någon gummipackning mellan dom och själva dämparen.
 

Bifogat

  • ljudd.jpg
    ljudd.jpg
    21.3 KB · Visningar: 83
Last edited:

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Säker att det är limmat?
Min satt hårt även fast popnitarna var lösa. Jag fick knacka runt hela slutpipen för att få ut den. Annars nyper den fast i ena kanten ifall du bara knackar på samma ställe.

Har du någon bild? :)
Nu är jag säker på att det är limmat.
Har dels hamrat som fasiken med gummihammaren och dels undersökt "massan" som trängt ut lite i skarven.
Den är stenhård och inget ger med sig. Skall jag ha loss skiten så är det att skära av änden en bit in.
Den skall ju ändå kortas en bit förutom att jag skall försöka få ut bucklorna på ett snyggt sätt.
 

Smillan

Guest
Jag har också tænkt kapa mitt kolfiber-slipon på speed triplen. Problemet med min ær att sista delen/utblåset ær popnitat, och sen ær de svetsade och sist ær allt polerat/kromat. Någon annan med denna konstruktionen? Ær det inte svårt att få det se snyggt ut om man då gør nya hål i utblåset?

Sen undrar jag om någon med sækerhet vet om man behøver mappa om hojen efter ett sådant ingrepp, borde man inte isf mærka det på motorgången på något sætt?

Sista frågan ær om det blev någon skillnad på ljudet? Min låter knappt något på tomgång och låga varv, men nær man drar på så låter det lite mer, kan det bli skillnad på det tror ni om man kapar och ev. inte stoppar den med så mycket dæmpmaterial?
 

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Daytona 675
Färdig!

Nästan. Har ingen stoppning i nu. Ska förbi Biscaya på vägen hem och köpa lite Italienskt ull och stoppa i.

Om det behövs? Den låter inte överdrivet mycket, men jag har iof inte kört så mycket, bara på ettan och tvåan. Vad tror ni? Är det någon skada att inte ha någon stoppning i :va
 

Bifogat

  • kortad.jpg
    kortad.jpg
    242.2 KB · Visningar: 218

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Färdig!

Nästan. Har ingen stoppning i nu. Ska förbi Biscaya på vägen hem och köpa lite Italienskt ull och stoppa i.

Om det behövs? Den låter inte överdrivet mycket, men jag har iof inte kört så mycket, bara på ettan och tvåan. Vad tror ni? Är det någon skada att inte ha någon stoppning i :va

Köp ullmatta! Inte lös ull. Det är många många gånger enklare att arbeta med och jag har läst att det är bättre på fyrtaktare.

Om det perforerade röret inte går att ta ur kan du lösa det såhär:
Ta lite tunn papp och rulla till ett rör som går över det perforerade innerröret, runt pappen lindar du ullmattan och najar med ståltråd, sen är det bara att skjuta in det i ljuddämparen och dra ut pappen.

Så gjorde i förrgår jag på min dämpare, tog två minuter. Igår skulle vi packa polarens dämp med vanlig ull, det tog mångfaldigt längre tid.
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Färdig!

Nästan. Har ingen stoppning i nu. Ska förbi Biscaya på vägen hem och köpa lite Italienskt ull och stoppa i.

Om det behövs? Den låter inte överdrivet mycket, men jag har iof inte kört så mycket, bara på ettan och tvåan. Vad tror ni? Är det någon skada att inte ha någon stoppning i :va


Det blev väl nice! :tummenupp Limmade du ihop den sen?
 

Rauken79

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Visby
Hoj
Kawasaki Z1000 -09 och Kawasaki 250 -14
Färdig!

Nästan. Har ingen stoppning i nu. Ska förbi Biscaya på vägen hem och köpa lite Italienskt ull och stoppa i.

Om det behövs? Den låter inte överdrivet mycket, men jag har iof inte kört så mycket, bara på ettan och tvåan. Vad tror ni? Är det någon skada att inte ha någon stoppning i :va

HUr gick du tillväga? Jag håller på nu med ett high pipe och det ser ut som på den snygga ritningen du gjorde i denna tråd. Hur fick du isär det och hur kapade du det??
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top