Kortad sadelstomme, hur foga samman?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag har en kortad sadel, fram och bakände ska sammanfogas. Hur ska jag fästa ihop dessa delar av tjock plast på bästa/lättaste sätt?

Är det någon som har erfarenhet och en bra idé?

Trevlig helg!

Bifogat

• 20141105_184235.jpg
    20141105_184235.jpg
    560.3 KB · Visningar: 233

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Hoj
BMW K1100 -93
Det bästa vore nog att smälta ihop det (plastsvetsning), aldrig försökt mig på det själv.
Men sett många som t.ex har haft stor framgång med att använda lego som fyllnadsmaterial.

Glipan ser ju dock ganska stor ut, aluminiumremsor/plastremsor och popnit? inte så snyggt, men blir ju relativt starkt.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag har använt de överblivna delarna till plastförstärkningar+ popnit + bygglim, men det känns ändå som att det kan flexa när jag sänker ned min röv på den..

Jag vill inte upptäcka att den sviktar när den är klädd & klar:död

En tjock, typ 10 mm aluplatta kanske? Trä skulle ju hålla men det känns så jävla 1800 tal..

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
Grå metallic
Nej nej inte trä..då får du garanterat träsmak..:D
Skulle det inte funka med glasfiberarmerad spackel!? vet ej om det fäster tillräckligt bra mot plasten under sadeln.

Typ som det här504753.jpg

Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Nej nej inte trä..då får du garanterat träsmak..:D
Skulle det inte funka med glasfiberarmerad spackel!? vet ej om det fäster tillräckligt bra mot plasten under sadeln.

Spackel har väl aldrig bidragit till hållfasthet? Jag hade kört på bandjärn om det skulle vara billigt och bra, eller kolfiberplatta om det ska vara dyrt och tjusigt. Skruvat i båda fallen.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jo jag tror att alla former av lim, spackel och dyligt kommer svikta. Bultad, kraftig platta av ngt slags material + försänkta bultar kanske är enda sättet? Var skaffar man en aluplatta/kolfiber som är typ 200 x 100 mm och 10 mm tjock?

Vill inte tillverka en ny, då denna passar mot tank & kuts på ett sätt jag aldrig kan duplicera.:banana

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
kombinera glasfiberväv, spackel, o popnit, o lite annat som stabiliserar men flexar lite?? hade jag gjort iallafall

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Svetsa.

Rejäl lödpicka med så stor paddel till spets som möjligt. Ha något av en motsvarande plast att använda som tillsats för att brygga gap och "spackla" med, har du kvar resterna från biten du tagit bort så är det perekt, men det mesta i samma plastfamilj funkar jättebra.
Svetsade ihop mina totalsopade kåpor i våras, då offrade jag en gammal snöskrapa som tillsats, vart bra som attan. Lika starkt som det varit från början, och enkelt bara man har en gnutta tålamod och tar pauser ofta, det får inte bli för varmt.

sportgaraget

Medlem
Gick med
19 Aug 2013
Hoj
-07 Honda CBR
Är ytorna jämna? Då föreslår jag en dubbel elektrisk kokplatta. Värm båda sidorna tills du har en kjuk svulst ca 3mm sedan pressar du ihop delarna och håller med samma press tills det svalnat rejält ca 15 min. Då har du svetsat ihop det på rätt sätt.

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Är ytorna jämna? Då föreslår jag en dubbel elektrisk kokplatta. Värm båda sidorna tills du har en kjuk svulst ca 3mm sedan pressar du ihop delarna och håller med samma press tills det svalnat rejält ca 15 min. Då har du svetsat ihop det på rätt sätt.

Smart. :tummenupp

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Om du inte lyckas med svetsningen hade jag använt glasfiber och epoxy, alternativt polyester.

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Hoj
Honda CB900 -79
Inte säkert att det fäster. Termoplast brukar vara ganska "fet" plast som är svår att väta.

Kan man blöta plasten med vatten brukat det gå, men om vattnet bara pärlar sig ovanpå brukar det vara kört.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Smälta ihop funkar nog inte pga dålig passform. Polyester & grejer, ska jag bara smeta på över skarven eller?

Jag måste nog börja med något stabilt som ryggrad, typ en fet aluplatta.

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Hoj
Honda CB900 -79
Får du polyestern att fästa behöver du ingen alu-platta. Glasfibern blir minst lika styv om du gör det rätt

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om du inte lyckas med svetsningen hade jag använt glasfiber och epoxy, alternativt polyester.

Instämmer.
Kör själv enbart med epoxi för epoxi fäster bra på tex ABS plast (tex spräckt hojkåpa rengjord med aceton innan reparationen).
Men fäster inte glasfiber / epoxi på sadelns undersida så blir det att avsluta det hela med att limma den färdiga glasfiberarmerade
sadelundersidan mot den gamla sadeln med nått lim som fäster i den gamla sadeln.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Tack för alla tips, synd att jag är så dålig på allt som är mjukt, typ lack, slipa, tvätta, sy, skära till sittdyna osv

Jag gillar att slipa, såga och bända i hårda grejer:)

Men tipset att, så att säga, skapa en ny sadelbotten i Epoxi, som sen limmas fast i den befintliga låter nog vettigast.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år