Kortet?

Macke..

Socialt Handikappad
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Aprlia Rs125 -94
Så sitter man här en Måndags Morgon (För att vara korrekt) och funderar om man ska börja plugga till körkortet igen (kuggat 1 gång). tänker ''Hmm kanske nästa vecka'' och ''Det skulle vara trevligt att kunna ut å köra i sommar''
Men pluggandet blir aldrig av. Boken ligger i sängbordslådan och bonniers är avinstalerat för att ge platts till ännu ett spel :kocko .
Hur kan jag komm igång att plugga? jag värkar inte kunna ta tag i mej själv och börja :(
Hjälp? Någon? Halllå? :gnissla :huvet :död

Edit: hammna kanske på fel ställe vem vet? inte jag :3freak

Last edited:

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Suzuki RMZ 250
Macke.. skrev:
Så sitter man här en Måndags Morgon (För att vara korrekt) och funderar om man ska börja plugga till körkortet igen (kuggat 1 gång). tänker ''Hmm kanske nästa vecka'' och ''Det skulle vara trevligt att kunna ut å köra i sommar''
Men pluggandet blir aldrig av. Boken ligger i sängbordslådan och bonniers är avinstalerat för att ge platts till ännu ett spel :kocko .
Hur kan jag komm igång att plugga? jag värkar inte kunna ta tag i mej själv och börja :(
ta dig i röven å bit ihop.. allt e inte kul här i värden.... synd bara att det inte var bättre väder å du kunde åkt ut med nån på bönepallen.. å fått den kännslan att det är kul att åka, men inte på pallen utan bakom styret... jag vet inte redigt vad du kan hitta på nu, för mig var det så att.. första gången jag gjorde teorin så kuggade jag med 51 p. så jävla förbannad blev jag. Så då la jag det på is, som du. Men året efter var det ett nytt försök och nya drivkrafter.. jag åkte till Växjö för att kunna göra provet tidigare.. givetvis kuggade jag igen.. nu ännu lite sämre resultat (minns inte redigt men tror det var 48) men jag gav mig fan på att jag skulle ha kortet eftersom jag redan hade köpt en hoj, vilket var den STORA drivkraften för mig... 3 gången gillt som man säger... första uppkörningen blev man kuggad på krypkörningen för att ha kört förfort... (där startade karriären) andra uppkörningen gick an.. å kortet i handen (eller en pappersbit) .. då var det bara ut å köra som fan.. 2 dagar efter uppkörningen gick det lite fort...(går ej in på detalj, men hastigheten x2 var det minns) men inga följder efter det... å precis lagom till The End på sesongen ja då får man fortkörningsböter på 1600:-, men det var nog lite bra på ett sätt.. för jag har kört saktare sen.... så mitt råd till dig e... KÖP EN HOJ:SÅ KOMMER DU LÄSA UTAV BARA FAN

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200
Du är helt klart inte motiverad.

Om du verkligen vill ta A-kort, så kommer du även att plugga.

Med andra ord: Bestäm dig.

KLobble

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2005
Hoj
Suzuki GSXR 750 -07
boka en uppskrivning redan nu så blir du illa tvungen till att plugga för att det inte ska vara bortkastade pengar =)

tober

Internet.
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Triumph S3
Jag fixade alla tillgängliga prov för datorn och satte mig och plöjde igenom skiten bara. Kanske 2h per dag minst satt jag och var helt enkelt bestämd på att ta det och göra det på första försöket. Vissa helger satt jag hela dagar och bara körde proven för att sen kolla upp vad man missat på etc. Absolut så finns det roligare saker att göra men bara att bita ihop en gång ordentligt för att sen kompensera det med många år av hojåkande.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
KLobble skrev:
boka en uppskrivning redan nu så blir du illa tvungen till att plugga för att det inte ska vara bortkastade pengar =)
skulle precis se om någon hade skrivit detta, det är mitt bästa tipps och ge dig * på att du ska ta kortet. Köp som sagt en hoj om du inte redan har en.
Surt att inte ha uppskrivningen gjord när uppkörningarna börjar närma sig.

tober skrev:
Jag fixade alla tillgängliga prov för datorn och satte mig och plöjde igenom skiten bara. Kanske 2h per dag minst satt jag och var helt enkelt bestämd på att ta det och göra det på första försöket. Vissa helger satt jag hela dagar och bara körde proven för att sen kolla upp vad man missat på etc. Absolut så finns det roligare saker att göra men bara att bita ihop en gång ordentligt för att sen kompensera det med många år av hojåkande.
pluggade också stenhårt till hojkortet, dock på trafikskola, av deras papperstest klarade jag 138 frågor med 2 fel, kände mig som en gud, klarade uppskrivningen med 1 poängs marginal nu 3 år senare när jag skrev upp för bil så pluggade jag inget, fick godkänt utan problem. Att man inte har samma motivation med studierna alltså. :tungan

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
KLobble skrev:

:fakta

Det är det enda som gäller, det är när man vet att det kommer som man tar sig i kragen..! Lycka till, det är värt det!

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Suzuki RMZ 250
KLobble skrev:
jo men va fan 180:- e inte hela värden om man sumpar några gånger.. värre med uppkörningen.. har för mig att det var 700 + 800 för min del... (uppkörning + lån av hoj på trafikskolan) det sved att kugga..

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Men herregud, det är väl bara att köra på? Vill man åka hoj så får man ju kämpa på med det tråkiga också..

Är verkligen teorin så mycket svårare för a-kort? Fixade b-kort teorin efter att ha läst igenom boken en gång, kvällen innan.
Så jäkla svårt kan det väl inte va?

Bit i det sura äpplet och kämpa på. Själv letar jag för fullt efter en hoj.
Ska ta a-kort så fort jag fått tillbaka b-kortet om en dryg månad..
Ska ha kortet i sommar hade jag tänkt mig.

DO IT!

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Macke.. skrev:
.
Jag lider själv av usel självdisciplin.
Mitt tips är detta:

* Ryck ut sladden till TV'n & datorn.
* Plugga inte i dessa förrän provet är avklarat.
* Tacka nej till alla pubkvällar & nöjen.

Då ska du nog se att det blir gjort ganska fort.
Funkade iallafall för mig i ett annat sammanhang nyligen.
(Blir så tråkigt att man sätter fart för att slippa "husarresten" )

Ps. Om du nu absolut MÅSTE använda datorn till pluggandet, så vänta med detta tills slutet av "studierna".
Och använd datorn till ENBART detta i så fall, stäng av igen när du är klar.

Lycka till. :tummenupp

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
det blir nog en röd
Macke.. skrev:

Köp en hoj!!!

:tummenupp

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
War-psycho skrev:
Jag lider själv av usel självdisciplin.
Mitt tips är detta:

* Ryck ut sladden till TV'n & datorn.
* Plugga inte i dessa förrän provet är avklarat.
* Tacka nej till alla pubkvällar & nöjen.

Då ska du nog se att det blir gjort ganska fort.
Funkade iallafall för mig i ett annat sammanhang nyligen.
(Blir så tråkigt att man sätter fart för att slippa "husarresten" )

Ps. Om du nu absolut MÅSTE använda datorn till pluggandet, så vänta med detta tills slutet av "studierna".
Och använd datorn till ENBART detta i så fall, stäng av igen när du är klar.

Lycka till. :tummenupp
Nu är du väl radikal tycker jag. :gnissla

GSXR72

A divorce sucks
Gick med
5 Aug 2005
Hoj
Suzuki GSXR 750 1989
Köp en hoj, det gjorde jag innan jag ens hade börjat plugga !! .

Tog lite över 6 veckor så var allting klart !!

Lycka till !!

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Är man tillräckligt motiverad så tar du kortet, så enkelt är det ! När jag köpte min hoj förra hösten så kändes A-kortet avlägset men nu har man teorin avklarad och kan koncentrera sig på körteknik och körskolan/privat körning direkt när det blir väder för det.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Köp en fet hoj och parkera den i sovrummet. Det torde vara motivation nog.

'
Macke.. skrev:

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Rash skrev:
Är verkligen teorin så mycket svårare för a-kort? Fixade b-kort teorin efter att ha läst igenom boken en gång, kvällen innan.
Så jäkla svårt kan det väl inte va?
Nejdå de är ingen fara....de gäller som tidigare sagts att bara vara rätt motiverad inför hela grejen.

När det gäller vad man ska plugga på så räcker sunt förnyft väldigt långt på provet. "Får man....?" och "Hur ska du uppträda i följande situation (barn vid/på vägen)?" osv.

Tänker man logiskt så vet man svaret, ja menar man väljer ju inte att kugga ned och vrida fullt mitt inne i ett bostadsområde (barn eller inte barn).
Visst kan man, men tänker man så, så blir det heller inget kort.

Mitt råd är att plugga på allt "runt omkring" såsom datumparkeringsregler, olika avstånd för vilka man måste stanna/ej för parkera osv. tex .före och efter järnvägskorsningar, busshållsplatser och lite sånt som handlar om tidvinst vid olika hastighetsökningar, bromsstäckor vid olika hastigheter, reaktionstid. Kort och gott sånt som man nästan aldrig tänker på :)

Det är många såna här frågor man går bet på eftersom man kanske känner att det ligger så väldigt långt bort från själva körningen....och visst är det så men som sagt, man måste ta sig igenom det tråkiga och i vissa fall meningslösa vetande för att nå målet. :tummenupp

Motivationen kan känns låg just nu, men vänta bara tills snön smälter bort mer och mer och våren tittar fram....då är det läskigt nära en premiär!

Motin skrev:
Är man tillräckligt motiverad så tar du kortet, så enkelt är det ! När jag köpte min hoj förra hösten så kändes A-kortet avlägset men nu har man teorin avklarad och kan koncentrera sig på körteknik och körskolan/privat körning direkt när det blir väder för det.
Exakt...man kan tänka så här att teorin är det drygaste biten....resten är ju bara skoj. Man får ju åka hoj liksom! Sen om det är på skola eller själv är ju skitsamma :tummenupp

Emsan

I may look busy, but I´m just confused!
Gick med
29 Sep 2005
Hoj
Hojlös
jag håller me alla föregående talare...å som sagt, köper du en hoj så måste du ju bli motiverad??? å boka en uppskrivning!

jag skrev teorin 7:e november, kugga första, men bokade ny tid direkt å skrev igen den 25:e å klarade det! ja köpte min hoj i augusti tror ja...det va ju hur kul som helst att få köra den själv...innan hade jag bara suttit på bönpallen...det va kul det med, fram till att jag hade kört själv!! :) så nu är jag ju grymt sugen på att våren ska komma snart så att jag kan få ge mig ut å övningsköra igen!

det är bara att bita ihop!!! så jobbigt är det ju inte! tänk va skönt när du har klarat det!!! då är det ju bara roligt kvar!! (nästan i alla fall) :tungan

lycka till nu!

Macke..

Socialt Handikappad
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Aprlia Rs125 -94
sirSmokealot skrev:

Notera att jag Redan har en hoj.... Rs 125 går att läsa faktiskt :rolleyes:
Och den inskaffades för ett bra tag sedan och var en J*vla driv källa till pluggadet för första provet. Men när jag fick ca 11fel på det kändes ALLT meningslöst :tungan

Ska nog fixa en ''Crack'' till bonniers inom kort för har hört att det ska vara ett bra program :gnissla

Och ''LocDog'' det var just på datumparkerings regler och dom olika sträckorna för saker jag fick en DEL fel på :rolleyes:

Jag ska F*n börja redan i kväll med att läsa 30min och göra lite frågor varje kväll :hihi Och kolla lite mera på trevligt mc filmer från sporthoj :lol För det e väll så nära inspriration jag kan komma den här tiden på året

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept