Hypersport
Ny medlem
- Gick med
- 23 May 2013
- Ort
- Kronoberg
Hej!
Såhär är det. Jag mekade under sadeln på hojen, och plötsligt såg jag att en sladd dragen från pluspolen hade kommit i kontakt med minuspolen = kortslutning. Det började ryka lite från minus innan jag fick bort sladden och därmed kunde bryta kretsen. Kortslutningen skedde kanske 5 sekunder.
Batteriet verkar helt. Hur det ser ut på insidan kan man ju aldrig veta. Jag testade att vrida på tändningen på hojen och detta fungerade, alla lampor osv, lyste men batteriet orkade inte dra runt startmotorn. Jag tänker att batteriet kan ha laddats ur en bra bit och därför inte orkar starta hojen (startmotorn snurrar).
Min(a) fråga(or) är då;
Kan det vara farligt att ladda upp batteriet med batteriladdare? Kan det även vara farligt att, om batteriet till synes fungerar, använda det vid körning?
Batteriet sitter i en KTM 390 Duke. Både hojen och batteriet är helt nya.
Tacksam för svar!
Tack på förhand.
Såhär är det. Jag mekade under sadeln på hojen, och plötsligt såg jag att en sladd dragen från pluspolen hade kommit i kontakt med minuspolen = kortslutning. Det började ryka lite från minus innan jag fick bort sladden och därmed kunde bryta kretsen. Kortslutningen skedde kanske 5 sekunder.
Batteriet verkar helt. Hur det ser ut på insidan kan man ju aldrig veta. Jag testade att vrida på tändningen på hojen och detta fungerade, alla lampor osv, lyste men batteriet orkade inte dra runt startmotorn. Jag tänker att batteriet kan ha laddats ur en bra bit och därför inte orkar starta hojen (startmotorn snurrar).
Min(a) fråga(or) är då;
Kan det vara farligt att ladda upp batteriet med batteriladdare? Kan det även vara farligt att, om batteriet till synes fungerar, använda det vid körning?
Batteriet sitter i en KTM 390 Duke. Både hojen och batteriet är helt nya.
Tacksam för svar!
Tack på förhand.
Last edited: