KOSO DB01-R på YZF 750

Echoboy

Medlem
Gick med
30 Dec 2008
Ort
Ovanpå pizzerian
Hoj
YZF 750
Nu ska vi se då...

Riktar mig framför allt till de som är bra på elektricitet! Vilket jag då inte är!:huvet

Håller på och skall koppla in en koso mätare enligt rubrik på min Yamaha YZF 750.

Då mätaren har en jord in och endast en signalkabel in för respektive indikator lampa, kan man klippa de gammla ind. lamporna rakt av och använda sig av enbart strömkabeln till dessa? Vad bör man då göra med den andra kabeln? Kan man bara låta den vara eller bör den kopplas med på något sätt? Tänkte om det är någon slags "rundgång" så att man bryter någon krets på det viset?

Tacksam för svar då jag inte är bra på el!!

Mvh. Gustaf
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Alla signallamporna har två kablar varav den ena är signal till den specifika lampan och den andra är jord. Om du har en central jord på din nya enhet så behövs inte jordkablarna från den gamla enheten så du kan klippa dem. Oftats brukar det inte spela nån roll om de hänger lösa då de bara jordas i chassiet men vill du vara säker på att inget strular med elen så samla alla jordkablarna i en härva och sätt på en ringkabelsko. Jorda sen denna i chassiet.
 

Echoboy

Medlem
Gick med
30 Dec 2008
Ort
Ovanpå pizzerian
Hoj
YZF 750
Varvräknaren...

Eftersom jag inte fick igång varvräknaren med hjälp av de gammla kablarna så kopplade jag in den på signalkabeln till ena tändspolen enligt instruktionerna... Men det funkade ju inte jättebra, inte alls faktiskt!:huvet
Någon som kopplat in den som vet hur man skall gå till väga?

Hlsn. Gustaf
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Eftersom jag inte fick igång varvräknaren med hjälp av de gammla kablarna så kopplade jag in den på signalkabeln till ena tändspolen enligt instruktionerna... Men det funkade ju inte jättebra, inte alls faktiskt!:huvet
Någon som kopplat in den som vet hur man skall gå till väga?

Hlsn. Gustaf

Andra som haft probs med det. Testat att göra så här?

"1) Köp ett motstånd 100kOhm + en kondensator 10nF. (Kostnad max 5:)
2) Koppla motståndet i serie med varvräknaringången.
3) Koppla kondensatorn mellan varvräknaringången och jord (efter motståndet från CDI-boxen sett dvs pulsen skall först passera motståndet innan konensatorn dyker upp).Nu har du gjort ett filter med en tidskonstant på 1 ms. Signaler med mindre bulsbredd (störningar) filtreras bort och varvräknaren blir bergstadig.
Nu har du gjort ett filter med en tidskonstant på 1 ms. Signaler med mindre bulsbredd (störningar) filtreras bort och varvräknaren blir bergstadig .

/IngvarB"

(IngvarB som tipsar om denna lösning, inte jag själv som har kunskapen alltså.)
 

Echoboy

Medlem
Gick med
30 Dec 2008
Ort
Ovanpå pizzerian
Hoj
YZF 750
Tack för tipset!
Fast det där blev lite komplicerat för mina el-kunskaper! (icke-kunskaper kanske)

Ska kolla i morgon om jag fått inställningarna rätt i mätarn också! Som sagt helt värdelös vad gäller elektriska grunkor...
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top