Kostanda att träna 250 RR?

Mingves

Guest
Jag klurar på om man skulle köpa en RS250 och börja köra lite RR.
Vad kostar det att träna RR typ på falkenbergs bana?
Vad får man räka med för kostnader i slitdelar och bränsle för ett pass?

///M

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det är tjatigt att säga men använd sökfunktionen. Dessa frågor har dryftats en massa gånger.
Ett svar som är nära sanningen är att "det kostar alla pengar du har".....

Mingves

Guest
Goodstuff skrev:
Det är tjatigt att säga men använd sökfunktionen. Dessa frågor har dryftats en massa gånger.
Ett svar som är nära sanningen är att "det kostar alla pengar du har".....

Sorry tänkte inte på sökfkn...

///M

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Sådana här frågor dyker upp titt som tätt, och svaret är alltid detsamma; använd sökfunktionen. Jag håller med, men eftersom folk uppenbarligen är för lata, borde det inte vara på sin plats med en sticky som förklarar grunderna i RR och vad det kostar, på ett ungefär. Givetvis kan man aldrig förutse alla utgifter, men basbelopp såsom anmälningsavgifter, mat, bensin, el och dylikt går ju alltid att lista.

Någon som känner sig manad?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
McB skrev:
Sådana här frågor dyker upp titt som tätt, och svaret är alltid detsamma; använd sökfunktionen. Jag håller med, men eftersom folk uppenbarligen är för lata, borde det inte vara på sin plats med en sticky som förklarar grunderna i RR och vad det kostar, på ett ungefär. Givetvis kan man aldrig förutse alla utgifter, men basbelopp såsom anmälningsavgifter, mat, bensin, el och dylikt går ju alltid att lista.

Någon som känner sig manad?

En bra idé. Chrille känner sig säkert manad! :näsblod

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Det kostar alla pengar du har och kan låna, men det är värt varenda öre :tummenupp

Mingves

Guest
GSXR1100R skrev:
Det kostar alla pengar du har och kan låna, men det är värt varenda öre :tummenupp
jo men bara träna kan väl inte vara så dyrt?
Tänkte inte tävla...

///M

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
jp på bp (ha ha!) håller på med en FAQ som kanske kan släppas snart, för närvarande är det väl mest frågor och inga svar men det kommer nog.

Sen tycker jag att du ska glömma en Honda RS250R om du bara ska "köra lite RR" utan ambitioner att börja tävla, skaffa istället en standardcykel som gör att du kan köra mycket och meka lite, t.ex en Aprilia RS250 :tungan . En 250R är det extremaste mest vråltrimmade man kan hitta i mc-väg, är du beredd att lägga den tid som krävs för att den ska gå bra?

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Vi får sätta vårt hopp till jP som i år är den som lägger ner ett otroligt jobb på RRSM-fronten, själv är jag med men har tyvärr inte samma mängd tid över i år.

Den här frågan börjar bli motbjudande och som alla vet vet kan jag säga en sak som sen slår bakut när någon kommer och förklara att jag har fel.

MEN det är intressant med TRÄNINGSdelen i det här för oftast gäller frågan tävling.

Jag lägger ungefär 1000kr per träning. Detta på beggade däck som jag inte räknar med och total förrtängning av övriga slitprylar. Då är 600-700 spänn av det bensin.

För Mingves som har 9(?) mil till Falken och ca 12 till A-torp så blir det Mycket billigare.
En kvällsträning på Falken borde kosta 500-600 spänn. Bensin+träningsavgift.

Mingves

Guest
Chrille skrev:
Vi får sätta vårt hopp till jP som i år är den som lägger ner ett otroligt jobb på RRSM-fronten, själv är jag med men har tyvärr inte samma mängd tid över i år.

Den här frågan börjar bli motbjudande och som alla vet vet kan jag säga en sak som sen slår bakut när någon kommer och förklara att jag har fel.

MEN det är intressant med TRÄNINGSdelen i det här för oftast gäller frågan tävling.

Jag lägger ungefär 1000kr per träning. Detta på beggade däck som jag inte räknar med och total förrtängning av övriga slitprylar. Då är 600-700 spänn av det bensin.

För Mingves som har 9(?) mil till Falken och ca 12 till A-torp så blir det Mycket billigare.
En kvällsträning på Falken borde kosta 500-600 spänn. Bensin+träningsavgift.
Shit, det är ganska dyrt alltså:(
Får nog bli när man blir miljonär eller nått:)
Hade inte kollat på Hyndan snarare Aprilian:)

//M

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Mingves skrev:

//M

Det här skulle du kommit på INNAN du köpte språjlers gathoj :) Men det är inte olösligt om man prioriterar.

Man får välja vad som är viktigt - RR duger det inte att köra för att det kunde vara kul. Det är så in i helvete krävande ekonomiskt att man måste vara riktigt j-a sugen. Men samtidigt missar man något MYCKET häftigt om man är sugen och inte vågar testa.

Mingves

Guest
Chrille skrev:
Det här skulle du kommit på INNAN du köpte språjlers gathoj :) Men det är inte olösligt om man prioriterar.

Man får välja vad som är viktigt - RR duger det inte att köra för att det kunde vara kul. Det är så in i helvete krävande ekonomiskt att man måste vara riktigt j-a sugen. Men samtidigt missar man något MYCKET häftigt om man är sugen och inte vågar testa.

Som alla säkert vet så har jag en förmåga att gilla att testa nya grejor. Om jag sedan tröttnar på dem så säljer jag dem:)
Än har jag inte tröttnat på min hoj men om jag gör det kanske man skall testa RR:)
Har inte råd med båda, bara att inse.

///M

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Mingves skrev:

//M
Ok, då är jag med! :tummenupp En träningskväll kostar förutom resan lite bensin, kanske 20-30 liter om du kör mycket. Träningsavgift ligger på allt från gratis till 300 kr beroende på klubb, vad som gäller för Falkenberg har jag ingen aning om.
Sen sliter inte Aprilian så mycket däck pga låg vikt och låg effekt så du kan köra många träningar på en uppsättning (som kostar 2500 kr), antagligen ett helt år i början (jag använde 2 uppsättningar däck min första säsong med Aprilian). Så det är inte så blodigt dyrt faktiskt.

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
ZX10R
Mingves skrev:
Som alla säkert vet så har jag en förmåga att gilla att testa nya grejor. Om jag sedan tröttnar på dem så säljer jag dem:)
Än har jag inte tröttnat på min hoj men om jag gör det kanske man skall testa RR:)
Har inte råd med båda, bara att inse.

///M

Hej på dig!
Efter du kommit igång med racingen så lägger du snart gatåkandet på hyllan. Det är helt enkelt så mycket roligare att åka på bana jämfört med gata.
Sedan kostar det inte skjortan att åka SP250.. Jämfört med andra klasser så är det nog hälften så dyrt. Allt beror ju på ambitionen..

/JPS

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...