Kostnad att dra om el i lägenhet?

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
En gul Triple 06
Jag har tröttnat, måste få mitt elsystem i lägenheten uppgraderat. :4skrika Finns det någon som törs gissa vad det kan kosta att dra om elen i en 2:a på ca 50 kvadrat? Det är utanpåliggande installation som gäller antar jag, elcentralen måste nog bytas ut också.

Det är faktiskt lite irriterande att inte kunna köra stereo o mikro samtidigt, även att vara tvungen att köpa en dammsugare med variabelt varvtal bara för att minska startstömmen. Att säkra upp till 10A är inget alternativ, det känns inte så tryggt när kablaget är lindat med vaxpapper. Nej, huset är inte byggt på 90 talet, inte 1990 i alla fall. :huvet

Last edited:
Thermal skrev:
2200072 Jag har tröttnat, måste få mitt elsystem i lägenheten uppgraderat. :4skrika Finns det någon som törs gissa vad det kan kosta att dra om elen i en 2:a på ca 50 kvadrat? Det är utanpåliggande installation som gäller antar jag, elcentralen måste nog bytas ut också.

Det är faktiskt lite irriterande att inte kunna köra stereo o mikro samtidigt, även att vara tvungen att köpa en dammsugare med variabelt varvtal bara för att minska startstömmen. Att säkra upp till 10A är inget alternativ, det känns inte så tryggt när kablaget är lindat med vaxpapper. Nej, huset är inte byggt på 90 talet, inte 1990 i alla fall. :huvet

När de bytte elstammar i våran kåk tog de ca 10 000 kr per lägenhet. Som tur var hade killen som ägde den innan mig redan bytt så jag slapp den kostnaden.

Beror juh lite på hur haj du e på el själv "Man" får ju byta saker mot liknande om jag inte e helt fel på det...

Läste om va inget. Kablar är inte dyrt, väguttag är inte allt för dyrt, centraler är ganska dyrt, hantverkare är skit dyrt.

AleX skrev:
2200160 Beror juh lite på hur haj du e på el själv "Man" får ju byta saker mot liknande om jag inte e helt fel på det...
i visa fall ja men inte typ grupp centraler.

Det här räknas som nyinstallation så att göra det själv är inte att tänka på rent lagligt.

Det kanske vore idé att försöka få ihop den praktik jag behöver för att få BB1 så jag kan göra det själv. Nån elfirma i Linköping som kan tänka sig att ta emot en el-elev? :gnissla

Installera allting själv och ta sedan dit en elektriker som kan kontrollera att allt är ok så att det blir godkänt &
lagligt (Alla elektriker går säkert inte med på detta, men ring runt och fråga så kanske du hittar någon som ställer upp).

DrSwizz skrev:
2200479 Installera allting själv och ta sedan dit en elektriker som kan kontrollera att allt är ok så att det blir godkänt &
lagligt (Alla elektriker går säkert inte med på detta, men ring runt och fråga så kanske du hittar någon som ställer upp).

Tror det blir svårt att hitta nån alls om man inte känner personen i fråga. Surt att få brukande förbud för att nån annan har gjort något fel.

Thermal skrev:
2200422 Det här räknas som nyinstallation så att göra det själv är inte att tänka på rent lagligt.

Det kanske vore idé att försöka få ihop den praktik jag behöver för att få BB1 så jag kan göra det själv. Nån elfirma i Linköping som kan tänka sig att ta emot en el-elev? :gnissla
Du behöver AB om du inte gör det för en firma.

Räkna med att det kostar mellan 10 - 20 tusen beroende på om befintliga rör och dosor kan användas eller inte.

10-20 tusen :rofl :D :rofl .

Hmm.. Jag bytte själv i en gammal del av mitt hus ca50kvm/kök!! Ny instalation vid rotrenovering.
Drog nya ledningar och satte upp uttag/dimmer och ny central med jordbfelsrytare mm. Sedan kom det en el gubbe och kopplade in allt! Tog för honom ca 3h. Jula har godkänd "2-radig normcentral med säkringar. 1-poliga säkringar: 12 st 10 A, 3 st 16 A. Reservmodul med plats för ytterligare 6 st". 1245kr. Finns även en mindre enradig mod för en 600 ring. Funkar klockrent.

Om du inte har tummen mitt i handen så fixar du det galant under 10 papp. Om du sedan skall ha kulonledning så blir det billigare. Sätt dig ned och kolla över var du vill ha kontakterna! Tänk över det igen. Ta en vecka o sov på saken. Ta dit en :tuttar och be henne tala om var hon vill ha kontakterna! Det manliga könet är begränsade när det kommer till logiskt tänkande av placerandet av elkontakter. ( Med hänvisning till mig själv) Tänk över det igen.
Handla och skrid till verket.. Jag lade ut max 7000kr. Och då är det dimmer och annan massa bling bling med i det.

Lycka till..

JörgenT skrev:
2201298Bra input
Det låter som ett bra alternativ att tatta all kabel själv o låta elektrikern koppla in. Det sparar man ju en hel del på. Utanpå-liggande kulo är det enda alternativet här, så det passar ju bra att kunna jobba parallellt med original-installationen. Nu gäller det bara att övertyga min hyresvärd att det här är nödvändigt. :gnissla

Thermal skrev:
2201383 Det låter som ett bra alternativ att tatta all kabel själv o låta elektrikern koppla in. Det sparar man ju en hel del på. Utanpå-liggande kulo är det enda alternativet här, så det passar ju bra att kunna jobba parallellt med original-installationen. Nu gäller det bara att övertyga min hyresvärd att det här är nödvändigt. :gnissla

Varför ska du dra kabelt utanför när du har rör i väggarna?? blir ju klart snyggare med gömda kablar och riktigt enkelt att dra.. bytte i min förra lägenhet från 30-tals el och lät en elektriker koppla ihop det sen :tummenupp

Jag har för övrigt en riktigt fin central med automatsäkringar, lagom storlek :mattias
Bra pris givetvis, tror den kostade från 3000:- och uppåt på ahlsells. Bild och pris kan fås via pm om det är av intresse....

Cervantes skrev:
2201576 Varför ska du dra kabelt utanför när du har rör i väggarna?? blir ju klart snyggare med gömda kablar och riktigt enkelt att dra.. bytte i min förra lägenhet från 30-tals el och lät en elektriker koppla ihop det sen :tummenupp

Jag har prövat att dra i diverse kablar här i lägenheten, och allt sitter bomfast. Det rör sig inte en mm, när jag kollar in dosorna så finns det inga rör utan kablarna bara försvinner upp i väggen. Så jag är inte ens säker på att det finns rör. :gnissla

Dee_cati skrev:
2201771 Jag har för övrigt en riktigt fin central med automatsäkringar, lagom storlek :mattias
Bra pris givetvis, tror den kostade från 3000:- och uppåt på ahlsells. Bild och pris kan fås via pm om det är av intresse....

Spara den inte för min skull, men jag hör av mig om det blir aktuellt. Men det låter intressant helt klart. :tummenupp

Det finns rör, men efter 60 år brukar kablarna sitta fast i rören och böjar och skarvar brukar inte alltid vara de bästa från start. Vi yrkesmän brukar dock lösa sådant, det är därför vi kostar, snyggt brukar det bli också :tungan Jag tänke rinte nervärdera din egen kunskap men är du såpass duktig på att klammra kabel att du vill se på installationen varje dag? Med material från Biltema eller dylikt? Vill din hyresvärd att du ska installera själv och ta dit någon som ska kika på det utförda arbetet utan att veta hur du har gjort, om något är skadat i rör osv? Vill du det? Det finns för få människor som har respekt och förståelse för vad el faktiskt är. Jag försöker inte vara dryg, bara ärlig.// E. Lektriker

OLJEKYLD GSXR skrev:
2201821 Det finns rör, men efter 60 år brukar kablarna sitta fast i rören och böjar och skarvar brukar inte alltid vara de bästa från start. Vi yrkesmän brukar dock lösa sådant, det är därför vi kostar, snyggt brukar det bli också :tungan Jag tänke rinte nervärdera din egen kunskap men är du såpass duktig på att klammra kabel att du vill se på installationen varje dag? Med material från Biltema eller dylikt? Vill din hyresvärd att du ska installera själv och ta dit någon som ska kika på det utförda arbetet utan att veta hur du har gjort, om något är skadat i rör osv? Vill du det? Det finns för få människor som har respekt och förståelse för vad el faktiskt är. Jag försöker inte vara dryg, bara ärlig.// E. Lektriker

Naturligtvis måste jag ju kolla med hyresvärden först, vill bara skaffa mig lite kött på benen när det gäller olika alternativ. Jag har jobbat en hel del med nya elinstallationer ombord i fartyg, både i maskin och i inredning. Och resultatet har blivit riktigt bra faktiskt, så just det är jag inte orolig för. Sen är Biltemagrejer inget alternativ, jag tycker i alla fall att det känns skillnad när man jobbar med det.

Då har du ju lite koll på grejorna, det är alltid bra:) Om kåken inte är stambytt så kanske den ska stambytas inom en överskådlig framtid och då lär elen dras om samtidigt, fråga värden.

Börja med att kontroller inkommande kabel eftersom det är den som avgör hur stora och hur många säkringar du kan sätta i din lägenhet. Har du otur är det bara 1,5mm2 kabel och då tror jag bara du får köra 10 A totalt på din lägenhet.
Men i ett sånt nybygge om du bor i har säkert kablar etc blivit bytta någon gång. :7peta

Numera finns det inte heller några krav på att kablar i väggar ska vara dragna i rör så kan du bila ut en rak linje tex ovanför golvlister kan elektrikern lägga infällda kablar där så du slipper ha utanpåliggande kablar.

Ett alternativ som passar oss i äldre bostäder.

Thermal skrev:
2201789 Jag har prövat att dra i diverse kablar här i lägenheten, och allt sitter bomfast. Det rör sig inte en mm, när jag kollar in dosorna så finns det inga rör utan kablarna bara försvinner upp i väggen. Så jag är inte ens säker på att det finns rör. :gnissla

Dom sitter som f*n och är skitiga och kladdiga men det går! :tummenupp

*/ ?>
Back