Kostnad för A-kort

Svane

Nu med cykel...
Gick med
12 May 2003
Hoj
På landvägen Columbus Capo, i skogen Scott Scale
En polare till mig tänker ev ta A-kort (vilket jag tjatar på honom att göra förstås :hihi ). Han är dock lite tveksam främst pga av kostnaden för kortet. Ni som tagit rätt nyligen, vad kostar det er och hur många lektioner tog ni? Hur lång tid tog det totalt? Han är 29 år så han får väl ta för tung hoj direkt?? Har noll koll på reglerna... :3freak

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Lätt MC: 4500:- (6 lektioner + teori + uppkörning + tillverkning av kort)
Tung MC: 800:- (uppkörning + tillverkning av kort)

Detta var -97 respektive -99 i Värmland. Bilkortet tog jag i Östersund -00, vilket gick på 3 papp.

Stavfelet

Team KnubbSäl
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
R1
Jag har *host* inte betalt ett rött för mitt än...
ville betala det när jag var mitt uppe i att ta kortet i okt, men det skulle jag visst inte för dom skulle skicka inbetalningskort till mej... har inte sett röken av inbetalningskort eller liknande än :arsele

räknade på 8-10 lektioner & uppkörning... skulle kostat mej dryga 8000:- har jag för mej.

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Har man egen hoj kan man ju köra själv och dra ner på antalet lektioner.

Jag tog 3-4 och den totala kostnaden hamnade på drygt 3000:-

Diversion

Guest
Svane skrev:
En polare till mig tänker ev ta A-kort (vilket jag tjatar på honom att göra förstås :hihi ). Han är dock lite tveksam främst pga av kostnaden för kortet. Ni som tagit rätt nyligen, vad kostar det er och hur många lektioner tog ni? Hur lång tid tog det totalt? Han är 29 år så han får väl ta för tung hoj direkt?? Har noll koll på reglerna... :3freak

Har du själv haft A obeg. i 5 år (utan indragningar) har du rätt att vara handledare och kan således hjälpa honom att få ned kostnaden.

Själv betalade jag ca 5000 för kortet år 2000.

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Hej!

En vild gissning är att dom som svarar här kommit billigare undan än snittet :hihi

Själv har jag bokat 5 lektioner, har hittils bara kört privat... Hoppas det räcker.

Lycka till med övertalningen, jag försöker också men det är inte helt lätt :3freak

Mattemannen

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256
Jag hade egen hoj så för mig blev det rätt billigt. Jag betalade bara 500:-/lektion. Tog 3 lektioner = 1500:-

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Hutlöst mycket ni har betalat för lektioner.. Bodde nyligen i Linköping och då kostade lektionerna 300kr/50min med egen hoj.

Har han B-kort? I så fall behöver han inga lektioner, konbana och sånt övar man minst lika bra själv, tycker jag.

Teori: 200kr (Bok kan han väl låna :))
Lämp: 200kr (+ ev syntestavgift)
Uppkörning: 800kr
Tillverkning av kort: 200kr

Så 1700kr utan lektioner, säg 5 lektioner för 500kr st. = 4300kr

HanneZ

Guest
Hälsa kompisen att om han fastnar för det hela så kommer minst halv lönen efter räkningar att gå på mc prylar o annat så vad kortet kostar är en liten utgift :D

/ Hannes

Tompaelias

Fd R1 åkare som nu mera åker enduro
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
R1 -01 *såld* nu YZF250 -05 *såld* Ktm 250 EXC-F -08 *såld* Ski-doo Mxz 600 Ho Sdi -06
Jag tog mitt kort förra året..

Läste teori hemma o övningskörde med farsan sen skrivning o uppkörning.. utan körskolans inblandning..

Kostnad ca 2000kr, lämpen + skrivning + uppkörning x2 + kort tillverkning..

Så de går ju o få de billigt om man läser hemma och kan övningsköra men någon privat..

foobar

C9 H13 NO3
Gick med
26 Feb 2004
Hoj
Såld! :( Förhoppningsvis en ny nästa säsong.
HanneZ skrev:
Hälsa kompisen att om han fastnar för det hela så kommer minst halv lönen efter räkningar att gå på mc prylar o annat så vad kortet kostar är en liten utgift :D

/ Hannes

Hahaha... Helt rätt!

Kortet är faktiskt inte den dyra delen... Berätta för honom vad reservdelarna kostar (för att inte tala om försäkringen) :rolleyes:

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Jag tog kortet förra hösten och hade aldrig kört tung MC tidigare. Lite cross och moppe i tonåren bara.

Jag betalade ~11 000:- för allt, och det innefattade 7 dubbellektioner + 2 lektionstimmar utöver det. Totalt 16 timmar på körskola. Hade handledare men ingen egen hoj, så jag körde inte en meter privat.

Buddha

Chefs ämne
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
Pojken har en ski doo men jag är utan än
1300 kr
Bara VV avgifter
Övningskörde på egenhand i x antal år :yoparty

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Tog kort förra sommaren, kostade ~10000.- I princip alla körövningar (utom vanlig väg då) gjorda på körskola. Ingen missad uppkörning/skrivning, men en massa lektioner vart det. I princip ingen tidigare erfarenhet av tvåhjulingar.

Last edited:

Von Vettet

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Hoj
cykel
billigast`?

jag betalade 1575kr för mitt kort 1986 :tummenupp
Men å andra sidan var det precis när explosionsmotron infördes :D

dessutom så betalade jag 975 kr för mitt B kort. skulle varit 925 kr men jag kuggade teorin så den fick jag skriva om till den höga kostnaden av 50 spänn

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
TLS -97
Tog kortet förra hösten. Ingen tidigare MC erfarenhet bara moppe.
Ingen egen hoj därför blev det bara lektioner o ingen privat övningskörning.
Slutnotan hamade på ca 7000 - 7500:- (kuggade ej på teori/uppkörning för omväxlings skull^^)

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Suzuki TL1000R -98
11600:-

10000 för 10 dubbellektioner á 120 min samt 1600 för uppkörningen (hyra av hoj plus uppkörningsavgift).

Jag körde aldrig privat heller.

Ågga

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
Er6
beror ju på om man känner bra människor.... mitt lätta kosta teori+uppk.+uppk.+tillv+1flarra whisky till han som hjälpte mig. tung kosta uppkörning+tillv+2 paver vin till den som hjälpte mig då. körde mycket med farsan. Ågga

izznix

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2003
Hoj
Daytona 650
Detta var ungefär vad jag betalde, alla vv-priser är dagens priser så möjligt att jag kom lite billigare undan(kom ju inte ihåg exakt hur mkt man pröjsade).

Det tips jag kan ge om du(han) skall köra på en körskola är att skirva teorin "privat" (på vv) innan du skriver in dig, det sänkte iaf min inskrivningsavgift från 1400:- till 200 :- :tummenupp

Bevis om körkortstillstånd: 220:-
Kunskapsprov: 180:-
Körprov för övriga behörigheter: 840:-
Tillverkning av körkort: 120:-

Inskrivn. Körskola: 200:-
Lån av Utrustning: 300:-
Lektioner x 7, á 450: 3150:-
(3 dubbel + 1 kontr. innan uppkörning)

Totalt: 5010:-

/izznix

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...