Thundercat
Ringmärkt
Någon som har installerat braskamin och kan tala om vad själva installationen går på? Innertak i trä och yttertak att ta sig igenom, plättlätt med håltagning.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag har bara installerat den hos mina föräldrar, med nogrann anvisning och lite svett, det gick bra, det var inte raketforskning direkt, och sotaren som inspekterade installationen hade inget att anmärka på.
Svärfar installerade kamin i sommarstugan och jag har för mig att själva jobbet gick på ca 5000:- med materiel ovan kamin. Innertak trä samt nylagt plåttak och inget ivägen på vinden.
Gör det själv annars, gjort på en dag och verktyg köpes på Bauhaus etc för under tusingen och dem har du nytta av någon annan gång. Är det som du säger med tak och allt så är det ju skitenkelt att göra själv.
Räcker det med att ta dit en sotare som besiktigar installationen efteråt?
Räcker det med att ta dit en sotare som besiktigar installationen efteråt?
Verktyg har jag redan.![]()
... mätade ...

Jag fick min Contura 550 installerad i fredags förra veckan.
1 1/2 plans hus med tegelpannor. Montering av braskaminen, borrning av tegelväggen för intag av uteluft m.m. Fast pris på 10 000:-.
För att installera braskamin samt skorsten behövs 2 st blanketter fyllas i. "Ansökan om lov" samt "bygglov". Finns att ladda ner på kommunens hemsida.
Ta kopior på ritningarna till huset.
Dom vill ha ritning på bottenplan, ovanplan och fasadritning (gavel samt ritning på huset från sidan). På alla ritningarna ska skorstenen vara inritad. Det går bra att göra det för hand. Ta 3 st kopor på samtliga ritningar och ansökningsblanketter och skicka till byggnadskontoret. OBS, det måste vara 3 kopior av alla. Kommer det att vara 4 meter eller mindre från din tänkta skorsten till närmsta tomtgräns måste du ha grannens skriftliga tillåtelse med i brevet.
Ansökan kostade 1287:- i Lunds kommun.
Man kan vinkla dom nya modulskorstenarna, men varje vinkel kostar ett par tusen extra. Skorstenen måste vara högre än taknocken, tidigare var det minst 1 meter högre men så är det inte nu längre, det räcker med att den är högre bara. De nya skorstenarna måste vara minst 5 cm från brännbart material. Väljer du en braskamin med glasfront och sidor måste det vara minst 60 cm mellan glas och brännbart material.
Täljsten.eller kanske en sån där kamin med sten (vad de nu kallas...).![]()
Måste man ha "ansökan om lov" och "bygglov" på alla modeller av hus tex , sommarhus , kolinistuga etc ??
4 meter eller mindre till närmsta tomtgräns , det måste va ganska svårt att ligga under den gränsen alltså rätt fritt.
|
|
Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare
Custom Motor Show ställer ä... |
|
|
Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare
Custom Motor Show ställer ä... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!
Den 3-5 juli slår vi upp po... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!
Boka din plats på Gotland R... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!
Boka din plats på Gotland R... |
|
|
Förarkurser på Nürburgring
Nu är datumen för båda föra... |
|
Brembo presenterar TrackTribe
Brembo presenterar TrackTri... |
|
|
|
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026
Stora Motorcykelkatalogen 2... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |