Kränga däck hemma?

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Konsten att byta ett motorcykeldäck - när kan man göra det hemma med ett par däckjärn och när behöver man ha en maskin som gör detta med balansering och allt?

Har slanglösa däck på en 125 kubikare, är det värt att försöka byta själv eller måste man ha specialutrustning?
 

Jucati1

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2010
Ort
Mölndal
Hoj
Ducati 999s
Krävs inga dyra verktyg. Det mesta finner du på Biltema och dem funkar finfint. Även verktygen för balansering.
Lätt som en plätt!
 

Rhaggren

Ny medlem
Gick med
25 May 2009
Ort
Vejbystrand
Hoj
Kawasaki ZX10
Hej,

Sök och du finner många trådar som behandlar detta. :tummenupp

Som sammanfattning kan man ju dock säga att lite prylar från Biltema (däckkrängare, däckjärn, pasta) och lite svordomar till att börja med är det som krävs.

Mvh,

Rickard
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det finns mängder med trådar om det här redan iofs, och gott om instruktionsvideos på youtube. Du behöver något att klämma loss däcket med, tre däckjärn (2 går, men det är klart mycket jobbigare), något halkigt (däckpasta eller lite tvål) och en hink svordomar. Är du noga balanserar du, Biltema har en alldeles ypperlig utrustning för några hundra. Jag balanserar inte på racehojen, och när jag har balanserat till gathojen har det inte behövts några vikter, annat än dom som redan satt där.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Vid balansering är det bara få upp däcket ovan marken t.ex. ett par stenar och sen däck/fälg i mitten och sen börja snurra.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Vid balansering är det bara få upp däcket ovan marken t.ex. ett par stenar och sen däck/fälg i mitten och sen börja snurra.

Inte riktigt så nej.

För övrigt så kräver det varken svordomar eller direkt armstyrka om man gör rätt, trilskas det så gör man helt enkelt fel.

Finns endel bra guider på youtube.
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Har spanat in på tube och som ni sagt hittat en del bra info! Kränga cykeldäck har jag gjort sen barnsben, byta däck på en crossmoppe är inte mycket svårare, men blev lite osäker när det gäller slanglösa sporthojdäck. Verkar som att jag ska försöka själv! Nu vet jag hur balansering går till också.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Det finns mängder med trådar om det här redan iofs, och gott om instruktionsvideos på youtube. Du behöver något att klämma loss däcket med, tre däckjärn (2 går, men det är klart mycket jobbigare), något halkigt (däckpasta eller lite tvål) och en hink svordomar. Är du noga balanserar du, Biltema har en alldeles ypperlig utrustning för några hundra. Jag balanserar inte på racehojen, och när jag har balanserat till gathojen har det inte behövts några vikter, annat än dom som redan satt där.

Modigt att inte balansera.

Min racehoj har försökt kasta av mig ett par gånger när jag slarvat med det :fakta
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Modigt att inte balansera.

Min racehoj har försökt kasta av mig ett par gånger när jag slarvat med det :fakta
Kastat av? :näsblod Hur obalanserade fälgar/däck har du egentligen? :va Vad hände mer exakt? Det var inte så att du gasade lite hårt strax efter apex, nästan highsideade å skyller på obalans i däcken? :hihi

Jag balanserade på racemoppen i våras nån gång, mest för skojs skulle, och det verkade skapligt balanserat då :)
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Vid balansering är det bara få upp däcket ovan marken t.ex. ett par stenar och sen däck/fälg i mitten och sen börja snurra.


Funkar ju inte:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet

Kedjan kärvar ju så satans...:D

Funderar själv på att kränga av och på själv och det finns bra trådar för detta på SH med länkar till div klipp utanför SH.
 
Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Kastat av? :näsblod Hur obalanserade fälgar/däck har du egentligen? :va Vad hände mer exakt? Det var inte så att du gasade lite hårt strax efter apex, nästan highsideade å skyller på obalans i däcken? :hihi

Jag balanserade på racemoppen i våras nån gång, mest för skojs skulle, och det verkade skapligt balanserat då :)

Jag har som värst haft nästan 80 gram balansvikt på en fälg.

Att nämnas bör att jag enbart åker på fina saker: Svarvade Dymag´s. Du som åker på tunga originalfälgar kanske inte märkes petitesser som 50 gram :tuttar:tungan
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har som värst haft nästan 80 gram balansvikt på en fälg.

Att nämnas bör att jag enbart åker på fina saker: Svarvade Dymag´s. Du som åker på tunga originalfälgar kanske inte märkes petitesser som 50 gram :tuttar:tungan
:6surkart

Vem är det som måste sätta på halva verktygslådan på fälgen för att hojen ska hålla sig på banan? :tungan
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
antingen skiter man i att balansera, eller så gör man det med hjälp av en sådan här

hjulet måste rulla lätt som fan rent ut sagt !!

ta hjälp av någon som kan första gången, så fattar du galoppen :tummenupp
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Med lite diskmedel på däck och fälg fixar man bytet med något färre svordomar. Tänk också på att trycka ner den del av däcket som redan är på med knät eller nåt. Då blir det lättare att kränga på den sista löjligt tunga biten.
 

Borken

Bönhasare
Gick med
16 Nov 2006
Ort
Falkenberg
Hoj
-04 Ducati Monster 620 S ie, Yamaha XT 250 -88, Kawasaki Z750
Det sitter ett litet jävla märke på däcket som meddelar dess tyngsta punkt se till å få den motsatt fälgens tyngsta.
Jag missade detta första gången å råkade få en jävla massa balansvikter på däcket innan den blev statiskt balanserad, men sen kom man upp i 90 km/h så började vibrationerna ändå??? Nåja, lite googlande och ett halvt varvs vridande av däcket +hälften av vikterna = bra balans.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag har haft 260 gram som mest på en fälg :D

Den var skev, men efter massa vikter och lite hög hastighet så var den rak när jag bytte däck gången efter :rolleyes:
Bred plåtfälg = :tummenupp



Räcker det att balansera statiskt:va Eller det kanske det gör.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Det finns mängder med trådar om det här redan iofs, och gott om instruktionsvideos på youtube. Du behöver något att klämma loss däcket med, tre däckjärn (2 går, men det är klart mycket jobbigare), något halkigt (däckpasta eller lite tvål) och en hink svordomar. Är du noga balanserar du, Biltema har en alldeles ypperlig utrustning för några hundra. Jag balanserar inte på racehojen, och när jag har balanserat till gathojen har det inte behövts några vikter, annat än dom som redan satt där.


FEL!

Man balanserar, det finns bara 2 ursäkter för att inte balansera.

Det ena är vid tävling att man av olyckliga omständigheter inte på något sätt hinner. Det andra är att man slagit i huvudet alldeles för många gånger för att kunna tänka.

Ett obalanserat hjul kommer i bästa fall inte ställa till med någon stor skada, men möjlig fart i kurvorna kommer minska lite. Det kommer krävas mer effekt för att framföra ditt fordon i samma fart, eller med samma acceleration. Får du 10 extra hästar i motorn för att du låter bli att balansera?

Vid balansering är det bara få upp däcket ovan marken t.ex. ett par stenar och sen däck/fälg i mitten och sen börja snurra.

Principiellt rätt, dock bör du ha en rak axeln och kullager utan tätningar etc för att kunna balansera bra.

Och man snurrar inte, man tittar hur hjulet själv snurrar. Sedan försöker man med vikternas hjälp få hjulet att inte snurra, oavsett hur du vrider hjulet. :tummenupp
 
Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Däckjärn på biltema ihop med balanseringstjosan och vikter. Skruvstäd använder jag till att få det gamla däcket att släppa taget om fälgen. En träram byggd av regel eller diverse "garagevirke" för att skydda fälgen när du brottas med hjulet på golvet. Däckpasta finns på biltema också i storleken "livsförbrukning". Annars funkar tvål/diskmedel bra.

Lite youtubeplugg på av/påkrängning och balansering sen är saken biff. Det hela är ganska lätt då t om jag klarade det. :tummenupp
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top