Klart du ska kränga själv. Vad som är garanterat är att du kommer få punka förr eller senare. Då vill du inte stå där och tro att däckplugg för slangfria däck löser problemet på ditt slangdäck. Lika bra att öva innan. Landsvägsdäcken kan vara värt att lämna bort för den late, de är hårdare men går med rätt teknik. Offroad-däcken är desto mjukare, det grejar du själv med lite träning. Billigt, så kan du lägga pengar på däck istället.
Köp:
* Biltemas däckjärn. Smala och bra. 4-5 st, det ska vara lätt. Är man bekväm så har man ett större järn för sista biten, men jag kör ofast bara med Biltemas små. Biltema har även en kopia på MotionPros Bead Buddy, för att hålla ner däcket. Ett extra däckjärn fungerar lika bra på ekerfälg.
* Balanseringsställning från Biltema. Deras billiga duger bra, samt två ordentliga träreglar att ställa dem på. Jag brukar köra med köksstolarna.
* Biltemas fälgskydd. Eller Motion pros, ännu bättre. Eller klipp till egna av någon gammal plastlåda, så kan man undvika en del skav på fälgar.
* Balanseringsvikter från Team10, finns hos Motoaction eller Lelles mc. Smidigt då du skruvar fast på ekern och återanvänder dem i oändlighet.
* Däckpasta. Billigt skit, helst något som inte är stelnat och klumpar sig (likt Biltemas gör). Jag har använt samma Biltema-burk i flera år, tar aldrig slut.
* Talgpuder från babyhörnan på mataffären, för att minska skav på slangen. Eller skippa, inte så petigt.
* Skruva ihop några feta reglar i en lagom stor fyrkant, så kan du lägga fälgen på och belastar inte bromsskiva/drev. Man vill ändå helst använda knäna för att stötta. Eller bara två lösa reglar, duger det med.
* Kolla Youtube-filmer, hitta rätt teknik. Jag lägger alltid i slangen direkt, bara bök att pilla i efter. Aldrig behövt ventiluppdragare. Pumpar gör du på macken med lös fälg, om du inte har kompressor hemma. Knepigt första gången, lätt som en plätt andra gången. Snåla inte på däckpasta, ta små steg mot slutet, akta så du inte nyper slangen. En del svett och svordomar får du räkna med i början. En hjälpande hand är guld värt. Snåla inte, byt slang till de fetaste du kan hitta så minimerar du risken för punka på WRen. Motoaction har bra pris på Michelins UHD.