Kräver bromsskivor av järn speciella bromsbelägg?

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Ja, som rubriken antyder.
Kräver en bromsskiva av järn ett speciellt belägg, eller funkar det med vanliga sintrade?

Får inget övertygande bett i bromsarna på min gamla Gixxer 600 och det stör. Tänkte därför byta belägg o se vad som kan tänkas hända.
Vill dock gärna köpa rätt sorts belägg med en gång. =)

/T

Fakkverk

Nu med mustasch!
Gick med
3 Nov 2003
Hoj
Cagiva Freccia c12R -90
Jag har fullflytande gjutjärnsskivor på min hoj och till dessa skivor ska man inte ha sintrade belägg. Det blir för elakt mot materialet. Allt enligt Biscaya.

/ Johan

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Fick samma kommentar från ett antal personer jag tror på.

Dock så KAN man köra med sintrat, men det sliter satan på skivorna. Enligt uppgift så skall EBC HH beläggen funka utmärkt med gjurjärn även fast de är sintrade. Hade tydligen något att göra med järn/stål halten i beläggen.. Annar har ju performance friction bra belägg som inte är sintrade. Carbon lorraine skall tydligen också vara ok.

Jag antar att du luftat systemet efter alla konstens regler? luft brukar annars vara det vanligaste problemet hos de som har dåliga bromsar (i min erfarenhet).

CorbenDallas

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
amullo skrev:
Fick samma kommentar från ett antal personer jag tror på.

Dock så KAN man köra med sintrat, men det sliter satan på skivorna. Enligt uppgift så skall EBC HH beläggen funka utmärkt med gjurjärn även fast de är sintrade. Hade tydligen något att göra med järn/stål halten i beläggen.. Annar har ju performance friction bra belägg som inte är sintrade. Carbon lorraine skall tydligen också vara ok.

Jag antar att du luftat systemet efter alla konstens regler? luft brukar annars vara det vanligaste problemet hos de som har dåliga bromsar (i min erfarenhet).

Tackar för dom ultrasnabba svaren!!
Jag tänkte ta det säkra före det osäkra och byta båda olja och belägg. Sen funkar det säkert.

Okej, EBC, Perfromance Friction eller Carbon Lorraine.
Någon aning om vem som säljer dom här till en vettig peng i Skåneland???

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Har ISR järnskivor sedan 10 år, kör med sintrade premier, sliter inte på skivorna, har kört +10.000 mil gata/bana utan problem.

Finns hos Addemoto i Lomma.

CorbenDallas

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
GSXR1100R skrev:
Har ISR järnskivor sedan 10 år, kör med sintrade premier, sliter inte på skivorna, har kört +10.000 mil gata/bana utan problem.

Perfectomundo! Dom var ju billiga dessutom, 259:- / par!!

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
GSXR1100R skrev:

Det hänger lite på huruvida man använder bromsarna också...

CorbenDallas

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Don Quixote skrev:
Det hänger lite på huruvida man använder bromsarna också...

Med tanke på min hastighet hade det antagligen funkat lika bra med bomullstussar men jag vill ju vara lika tuff som ni. :hihi

Dr J

hej
Gick med
15 Mar 2005
Hoj
Inte japanskt
Ebos på lundavägen har Carbone Lorraine-produkter. Oxå rätt schyssta priser, belägg 250-300 kr/ok.

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Rätta mig om jag har fel, men beror inte greppet/känslan i bromsarna mycket på hur man kör in de nya bromsklossarna? För hård användning för tidigt så riskerar de att glasa och då har man problem, oavsett typ.

Fick ett "körschema" av killarna på MC-Proffesen när jag var där och fixade nya klossar. Följde deras rekommendationer och har nu ett fantastiskt bett.

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
CorbenDallas skrev:
Tackar för dom ultrasnabba svaren!!
Jag tänkte ta det säkra före det osäkra och byta båda olja och belägg. Sen funkar det säkert.

Okej, EBC, Perfromance Friction eller Carbon Lorraine.
Någon aning om vem som säljer dom här till en vettig peng i Skåneland???
Vi i HET säljer Performance Friction, grymt bra bromsar blir det :banana

Guran

Adrenalinbehov
Gick med
1 Mar 2005
Hoj
KTM 690 SMC -09
Lime skrev:
Rätta mig om jag har fel, men beror inte greppet/känslan i bromsarna mycket på hur man kör in de nya bromsklossarna? För hård användning för tidigt så riskerar de att glasa och då har man problem, oavsett typ.

Fick ett "körschema" av killarna på MC-Proffesen när jag var där och fixade nya klossar. Följde deras rekommendationer och har nu ett fantastiskt bett.

Hur såg det körschemat ut?

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
till stål ska man väl använda sintrade vad jag förstått :va

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Guran skrev:
Hur såg det körschemat ut?

Max 50% bromskraft under max 10 sekunder de första 20-25 inbromsningarna eller tills man känner att klossarna dels satt sig och löper tillbaka ordentligt och dels slutar "vissla" och har ett jämnt ljud (svårt att höra när man kör dock men man känner det nästan i bromshandtaget).

Sedan 70-75% i farter 50-90 till stillastående stegrande i fart. Ju mer man känner att klossarna greppar, destå mer får man bromsa och från högre farter.

Man bör även blanda de hårda inbromsningarna med några långa, mjuka.

Vetefan om det är rätt... men jag har bra bett i bromsarna och på gälleråsen blev bromsarna bara bättre och bättre ju mer jag använde dem.

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
Lime skrev:

Nå? Posta körschemat då! :)

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
CorbenDallas skrev:
Öppna ögonen på tuppen...

Right... OT-varning.
Inte fan vet jag hur det gick till men troligen så här:

Jag loggade in, läste lite här och där, jobbade en smula men lät webläsaren stå kvar.. och såsmåningom klickade jag på "Skicka Svar"-knappen. Med andra ord, när jag skrev mitt inlägg så var det det senaste i tråden men uppenbarligen inte när det postades.

Någon annan förklaring har iaf jag inte. Men tidpunkterna är lite mysko.

CorbenDallas

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Kan ju meddela att saker o ting ser bättre ut nu.

Har rengjort skivorna med brakecleeeeeeen. Luktar störtskönt det där. Rengör gärna med en cig i munnen för extra effekt...

Sen på med nya sintrade belägg, köpte billiga Premier från Addemoto.
Sen luftades systemet lite granna och nu börjar det likna nåt.
Det tog ett och ett halvt körpass innan jag var överens med bromsarna men nu tar dom klart bättre än innan. Är fortfarande inte helt nöjd men resultatet är klart bättre.

Det märks att dom funkar bättre för varvtiderna sjunker. :)

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år