Kraft på bakhjulet...

jocke913

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2007
Hoj
Kawasaki Ninja ZX6-R -05
Hej, har nyligen köpt en Kawasaki ZX6R 636 -05.

Fråga 1: Hur mycket hästkrafter på bakhjulet är normalt? Förra ägaren hade bänkat den och resultatet var 108hk på bakhjulet. Är detta mer eller mindre än original? Bör observeras att detta var med MIVV Sliponet som är installerat, dock var luftfiltret i dåligt skick...

Fråga 2: Jag upplever att hojen har mycket motorljud/skrammel vid låga varvtal och hastigheter kring 40-60. Detta är då man kör sakta utan att ha den att varken dra eller motorbromsa, alltså endast ett lätt gaspådrag. Kan hända att man endast är nojjig... Har hört att det hör till att det skramlar lite ur maskineriet på kawor :p

Tacksam för svar! //Jocke

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ang fråga 1 så fick denna kille ut 105: http://videos.streetfire.net/category/Dyno+Pulls/4/c3da153f-ad73-42ec-b621-aeed9d795bf8.htm
Mvh
J

Fråga 1: Hur mycket hästkrafter på bakhjulet är normalt? Förra ägaren hade bänkat den och resultatet var 108hk på bakhjulet. Är detta mer eller mindre än original? Bör observeras att detta var med MIVV Sliponet som är installerat, dock var luftfiltret i dåligt skick...

Fråga 2: Jag upplever att hojen har mycket motorljud/skrammel vid låga varvtal och hastigheter kring 40-60. Detta är då man kör sakta utan att ha den att varken dra eller motorbromsa, alltså endast ett lätt gaspådrag. Kan hända att man endast är nojjig... Har hört att det hör till att det skramlar lite ur maskineriet på kawor :p

Boodh89

Medelkortare....
Gick med
24 Oct 2006
Hoj
FZR 600 R -94
man får väl räkna på 10 - 12%, men det skiljer väl sig från hoj till hoj oxå...

jocke913

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2007
Hoj
Kawasaki Ninja ZX6-R -05
i mitt fall är effektförlusten 17%... men kanske maxeffekten är uppmätt/beräknad med RAM air som inte kan användas i en testbänk. Någon som vet säkert?

Tycker ni det låter normalt att hojen skall låta som jag beskrev ovan... är det normalt med lite ljud från zx6r -05? :)

Trevlig helg... snart slutar man jobba :D

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European

Jag blir alltid misstänksam när folk säger sådana saker. Jag tänker på "dock var luftfiltret i dåligt skick". Av vilken anledning lägger man tid och/eller pengar på att bänka sin hoj med dåligt luftfilter? Av vilken anledning byter man inte luftfiltret före bänkning?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
i mitt fall är effektförlusten 17%... men kanske maxeffekten är uppmätt/beräknad med RAM air som inte kan användas i en testbänk. Någon som vet säkert?

Tycker ni det låter normalt att hojen skall låta som jag beskrev ovan... är det normalt med lite ljud från zx6r -05? :)

Trevlig helg... snart slutar man jobba :D

Min hade också effektförlust på 17% många helt nya cyklar och har stora effektförluster pga uppgifterna från fabrik är löjligt höga (samma som vikten) sen visar precis alla bänkar olika så det är inget att gå på.

Du har en a/f kurva eller air/fuel är justerat på din båge, den kurvan är mer aktuel än vad bakhjulshästarna är.

Dock kan du ha användning av bänken om du nu tex byter till helsystem och vill se hur mycket skillnad det gav (men då ska du prova i samma bänk) en annan bänk kan ju annars visa dig mindre.

Ljudet är ju inte lätt att svara på när man inte hör något på nätet:gnissla

Nemesis

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
ZX6R -07

Tja,

Min ZX6R -07 4dagar gammal skramlar...:D
Kawasaki ska göra det :rolleyes: dom bjuder på det från fabriken som en liten bonus.
Du ska bli orolig om det skulle sluta att skramla va svaret en orolig Kawwaägare fick i ett amerikansk forum!!!

//Jannis

jocke913

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2007
Hoj
Kawasaki Ninja ZX6-R -05
tack för alla svar! :)

El Garto: förra ägaren bänkade strax innan jag köpte den. och nyligen bytte jag luftfilter och då var det helt igentäppt. :) tror inte det kan ha inverkat mycket på resultatet...

//Jocke

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...