Kraftig dimma tidiga höstmorgnar!

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Hoj
Suzuki GSX 550e
Hej Alla
Körde till jobbet på morgonen för någon dag sedan. Termometern börjar krypa nedåt nu och det är ofta rejält dimmigt tidiga mornar i smålandsskogarna. Skulle köra till jobbet och kom 300 meter när jag insåg att glasögonen var så dyngsura att det inte funkar att ha dom på sig. Visiret gick inte heller att ha nerfällt. Körde 3 mil med visiret uppe för att kunna se något öht!
Vid ankomst såg ögonen ut som om jag gått en match med Rocky Balboa och sista kilometerna kände jag hur ögonlocken fladdrade i vindraget. Senare på kvällen kunde jag se någorlunda igen.

Hur sjutton gör ni andra? Simglasögon kanske vore ett allternativ! :)

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Hoj
GSX-R 750 K2
Hade samma problem på norrtäljevägen i morse. Kröp ner under kåpan då jag låg i ~140 vilket fukkade upp ventilationen tillräkligt för att det inte hjälpte att sticka upp huvudet igen. Och visiret gick ju inte att ha öppet i den farten heller.. Men fint vare på ängarna i morgonsolen, det lilla jag såg. :banana

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Hoj
MT-09 Tracer
Har en Nexx XR1R med pinlock och det immar aldrig så jag håller med föregående. Bra ventilation i hjälmen och pinlock så slipper man alla besvär oavsett väder.

Linus F

Medlem
Gick med
23 Jun 2010
Hoj
Kawasaki ZX10R 2009
Håller med. Jobbigt med dimma, fick åka med visiret i stort sett öppet hela vägen till jobbet i Nykvarn.. Ibland försvann dimman helt så man kunde stänga visiret, (bara vänta på att en fluga eller nått annat trevlig skulle fara in ögonen)... :huvet

maister

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2012
Hoj
Aprilia tuono v4 1100 -16
sluta andas när hjälmen är på!! Kör fort så slipper du hålla andan så länge!!:fakta

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Hoj
Ducati MS 1100S
Pinlock och/eller en bra ventillerad hjälm så brukar det gå rätt bra. Är det riktigt illa får man ha visiret i sista läget innan det är helt stängt.

Problemet är inte att det blir imma på insidan (har pinlock) Problemet för mig är att det slår på dimma på utsidan så man får torka av visiret med handsken hela tiden. Värre än regn faktiskt.

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Hoj
Suzuki GSX 550e
Problemet är inte att det blir imma på insidan (har pinlock) Problemet för mig är att det slår på dimma på utsidan så man får torka av visiret med handsken hela tiden. Värre än regn faktiskt.

exakt så. I regn går det att köra med vatten på visiret, men i morgondimma.... njae...

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Säger bara Pronto Classic (Pledge möbelpolish). Då rinner även dimman på visiret av i farter över 70.
Pledge möbelpolish går inte längre att få tag på i Sverige men från Tyskland och neråt säljs det under namnet Pronto Classic. Bara att handla på dig ett par flaskor nästa gång du är utomlands eller be nån bekant som åker söder ut att handla åt dig.
IMG_0994.jpg

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Säger bara Pronto Classic (Pledge möbelpolish). Då rinner även dimman på visiret av i farter över 70.
Pledge möbelpolish går inte längre att få tag på i Sverige men från Tyskland och neråt säljs det under namnet Pronto Classic. Bara att handla på dig ett par flaskor nästa gång du är utomlands eller be nån bekant som åker söder ut att handla åt dig.
View attachment 391366

Måste det vara just Pronto? Finns det inget annat bra medel?

flippy84

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2009
Hoj
CBR1000RR -05

Brukar bara vrida lite på huvudet så rinner det mesta av vattnet av från visiret om man har lite fart.

Accelerator

Intresserad
Gick med
24 Jul 2010
Hoj
08, Klonkasaki, Versys
Testa Rain repellant på biltema 50 spänn. http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Exterior-rengoring/Rain-Repellent-3640/
verkar vara som rainx ovan.

Hittar tyvärr inte "Rain off" som de haft tidigare och är det jag använt några år, också den tänkt för bilrutor men funkar strålande på hjälmen.

Dimman liksom klumpar ihop sig till droppar och då ser man skapligt. När dropparna blivit lite större blåser de av, eller så vrider man 90 grader på huvet för att hjälpa de iväg. Hjälper förstås väldigt bra i regn också:) och insekter blir lätta att få bort.

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Finns immskydd att få tag i i välsorterade glasögonaffärer (optiker). För Er som inte kör med Pinlock.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år