Kraschad hårddisk

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Har en dator där hårddisken kastat in handduken (3månader efter 1års garantin gått ut.....)
Provat sätta in den i min egen dator, men det bara rasslar lite konstigt en liten stund innan den stannar. Datorn hittar ens inte disken. Finns det någon chans att rädda innehållet?

Hårddisken måste ju bytas ut, men hur får jag in windows 8 på den igen? Följde såklart inte med några skivor eftersom det ska finnas nån Packard bell återställning på hårddisken....

Och om jag får tag i en windows skiva, var får jag tag på oem nyckeln? Förr var den klistrad på burken, men nu hörde jag något om att den ofta fanns lagrad i bios? Hur fungerar det isf?

Blä vad sånt här var enklare på den tiden man hade intresset för det, den tiden då man var lyrisk över att windows xp skulle släppas....

edit, datorn är alltså en Packard Bell imedia S2380, disken en segate 2tb, om det spelar någon roll

Last edited:

Gamepad

No comments
Gick med
10 May 2005
Hoj
Vakum
Är det fysiska skador på disken, kan det vara svårt att hämta data.
Sök efter programvara som kanske kan rädda data på din disk.
"data recovery software"

Kontakta Packard Bells support uppge serienumret så borde dom kunna hjälpa dig med licens för W8.

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Är det fysiska skador på disken, kan det vara svårt att hämta data.
Sök efter programvara som kanske kan rädda data på din disk.
"data recovery software"

Kontakta Packard Bells support uppge serienumret så borde dom kunna hjälpa dig med licens för W8.

Packard bells support kostar 13:-/min, och tänker inte betala för att sitta i telefonkö! Fick dock svar på annat håll att det bara var att stoppa i ett windows 8 OEM media, sen hittade det själv nyckeln i BIOS.

Men datorn hittar inte disken, den syns varken i bios eller i windows/ubuntu, så lite svårt med recoveryprogram.
Fick tips om att köpa en lika dan och flytta över styrkortet. Får se om jag ger mig på det...

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO