KraschPuckar

Z.w.A

____
Gick med
12 Sep 2004
Har nån tips/bilder på Fork sliders? (puckar till hjulaxlar)
Har sökt på nätet men EJ :huvet .
Är mest fundersam på fastsättningen av dessa.

Z.w.A skrev:

En rak bult från ena hållet med invändig gänga och en insex-skruv från andra hållet är väl ett alternativ?

Fungerar på bakaxeln i allafall. Har tyvärr en insex skruv som lås till fram axel från vänster sida. Måste i så fall byta ut insexskruven mot en svarvad tapp med samma gängor som insexskruven för att sen fästa pucken i den.
Fullt möjligt. Tack för tipset!
Är köpes puckar fästa på samma vis eller? :va

Z.w.A skrev:

Hänger inte riktigt med här hur infästningen av dina axlar ser ut men..... Min 625'a har ihåliga hjulaxlar med täckta muttrar på ena sidan för fäste . På andra sidan är det bara fake-skruv resp. gummilock för att täcka axelhålet.

Jag åkte till OBS och köpte en skateboard (för hjulens skull, dom va skiiiitsnygga med ett monster/alien på utsidan :tummenupp), en M8 gängstång och några låsmuttrar. Det kostade mig totalt 113 kr.

Jag satte borren (lagom stor för att få igenom en M8 gängstång) i 'locken' på låsmuttrarna och slet bort täcklocken på andra sidan. Jag rev ur allt vad lager och brickor o.dyl. heter ur skateboardhjulen och slog i en egen bricka ner i botten av hålet. Gör man inte det kommer muttern och gängstången att sticka ut utanför hjulet då man skruvat på dom. Sen är det bara att kapa till gängstången, köra den igenom axeln och montera.

Kanske kan vara något för dig. Blir lite osäker på hur det ser ut dock med tanke på din insexskruvsbeskrivning som jag inte fattar. :confused:

x

Spider skrev:
Hänger inte riktigt med här hur infästningen av dina axlar ser ut men..... Min 625'a har ihåliga hjulaxlar med täckta muttrar på ena sidan för fäste . På andra sidan är det bara fake-skruv resp. gummilock för att täcka axelhålet.

Jag åkte till OBS och köpte en skateboard (för hjulens skull, dom va skiiiitsnygga med ett monster/alien på utsidan :tummenupp), en M8 gängstång och några låsmuttrar. Det kostade mig totalt 113 kr.

Jag satte borren (lagom stor för att få igenom en M8 gängstång) i 'locken' på låsmuttrarna och slet bort täcklocken på andra sidan. Jag rev ur allt vad lager och brickor o.dyl. heter ur skateboardhjulen och slog i en egen bricka ner i botten av hålet. Gör man inte det kommer muttern och gängstången att sticka ut utanför hjulet då man skruvat på dom. Sen är det bara att kapa till gängstången, köra den igenom axeln och montera.

Kanske kan vara något för dig. Blir lite osäker på hur det ser ut dock med tanke på din insexskruvsbeskrivning som jag inte fattar. :confused:

x

Lägg upp nån bild så vi får se!! :banana

Spider skrev:
Kommer så fort jag hinner.

Nu hann jag. Glömde nämna att då man är ute och letar skateboard så är det viktigt att leta efter en med så breda hjul som möjligt så man kan dra fast hjulen utan att gängstången/muttern sticker ut. Detta eftersom det repar rätt bra i asfalten om man kör bana och drar omkull (+ att det ser för dj-igt ut).

På andra bilden syns vad jag menade med att slita ur allt vad lager o.dyl. heter för att knacka in en egen bricka i botten.

x

Bifogat

• puck1.jpg
    puck1.jpg
    95.1 KB · Visningar: 336
  • puck2.jpg
    puck2.jpg
    95.6 KB · Visningar: 371
  • puck3.jpg
    puck3.jpg
    93.7 KB · Visningar: 258
Spider---> du hade svaret på min fråga :Bugar
Bra beskrivning samt fina bilder. Man tackar!

ang. insexskruven: (fake-skruv resp. gummilock som du beskrev den) så är den säkert ---> för att skydda axelhålet samt att låsa axel i sidled på min modell.
Har nog en annan axelfastsättning än vad du har. Axeln är fast ett par centimeter upp på framgaffel.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick