Krashpuckar i aluminium?

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Är det tillåtet att ha krashpuckar i aluminium på bandagar? jag har hört någonstans att det inte är ok p.g.a. att man kan skada asfalten. jag förstår givetvis att plast glider lättare, men nu har jag hittat ett par skitsnygga:gnissla

kan det även skada infästningen som de sitter fast i?

Last edited:

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
jo kolfibercylinder med ändar i aluminium.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Varför skulle man inte få ha det? Många racehojar har fasta fotpinnar i aluminium vars funktion kan efterliknas en krachpuck.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det är väl mest posörpuckar i titan motsv. på knäna som inte uppskattas. Spruta gnistor i synen på den bakom är bara ofog. Men om man lägger hojen lär det flyga gnistor ändå... Eller bli märke i asfalten. Annars för vi börja byggar ramar och avgassystem i plast...

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
det är möjligt att jag blandat ihop det med knäpuckar. :va

kan det vara någon nackdel för hojen om man har dessa jämfört med några i plast?

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Jag har sett någon arrangör som inte tillåter i metall. Tror det var gotland i slutet på Juni.

Så ja, gör som du vill, men jag menar kostar dom där 3 gånger så mycket som vanliga i nylon kan det ju kanske vara bättre? Kan man ju byta dom där dom är nerslipade också utan att bli ruinerad. =)

Jag svarvade för övrigt egna som vart skit snygga, ser ut som köpta. =)

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
en puck i delrinplast absorberar ju en del av kraften vid en marksyning.
medans en dito i aluminium är stum, vilket inte absorberar energin lika mycket

risken för knäckt motorfäste/ram är större med stum puck, dock inte uteslutet med en i delrinplast

Headhunter

Jonas Bergdahl
Gick med
18 Sep 2007
Hoj
Ducati 749 monoposto, Ducati Monster S4R
Gotland ring har förbud mot kraschpuckar i metall. Jag vet inte om dom har förbud mot fasta fotpinnar men det kan dom väl knappast ha eftersom många motorcyklar har fasta fotpinnar original.

Tydligen är är banägaren på Gotland lite "eljest" såtillvida att han tycks ha svårt att acceptera att banan slits om den används. Flera i ducatiklubben tyckte att han höll väl långa förmaningstal inför en körning som klubben arrangerade, ändå är vi ju så milda och skötsamma :D

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Hoj
Yamma
hur ändrar man rubriken? :va

aluminium skall det självklart vara, bifogar en bild.

Då kan du ju lika gärna köpa Metisse X-pads med inbyggd dämpning - http://www.s-racing.se/album.php?c=110

X-pads_Large.jpg

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Varför skulle man inte få ha det? Många racehojar har fasta fotpinnar i aluminium vars funktion kan efterliknas en krachpuck.

njae......eller.....?

Mina PP (och jag antar alla andras) har en kraftig försvagning mitt under fotpinnen som gör att den bryts av vid en krash omgående innan den gör någon direkt nytta som en extra puck. Den stumpen som blir kvar är för kort för att nå backen även om hojen ligger på sidan.

Dock kan jag inte förstå varför det skulle vara otillåtet med aluminium puckar på hojen.....betänk det första som drar i backen är styrändarna och fotpinnar vilket material är dom i? Tror precis som du var inne på själv, förväxlar det med knäpuckar, där är det ofta otillåtet med puckar som har aluminium, titan eller dylika inlägg, utan ska vara helt i plast.

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Vart hitta du dom?

http://www.bs-motoparts.de/

Alupuckar glider inte alls lika bra på asfalten som delrinpuckar gör, så risken för skador på hojen är mycket större.

en puck i delrinplast absorberar ju en del av kraften vid en marksyning.
medans en dito i aluminium är stum, vilket inte absorberar energin lika mycket

risken för knäckt motorfäste/ram är större med stum puck, dock inte uteslutet med en i delrinplast

jo jag är ju rädd för det..

Gotland ring har förbud mot kraschpuckar i metall. Jag vet inte om dom har förbud mot fasta fotpinnar men det kan dom väl knappast ha eftersom många motorcyklar har fasta fotpinnar original.

Tydligen är är banägaren på Gotland lite "eljest" såtillvida att han tycks ha svårt att acceptera att banan slits om den används. Flera i ducatiklubben tyckte att han höll väl långa förmaningstal inför en körning som klubben arrangerade, ändå är vi ju så milda och skötsamma :D

och jag har bokat 3 dagar i sommar på just gotland ring:huvet

jag tror att jag får skita i detta trots att de är så snygga (kolla på bilden nedan så ser ni dom monterade:drool ). de skall ju trots allt sitta där för att skydda.

Bifogat

• anbau-carbon.jpg
    anbau-carbon.jpg
    50.8 KB · Visningar: 59
Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...