Krav på vinterdäck även på motorcykel?

Snowman89

Guest
Som topic.
Började fundera lite på det om det är krav på vinterdäck på motorcykel nu också när det är det på bil, är det de?
Om det är det från vilka datum och vad är "straffet" om polisen stoppar dig och kollar?

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Nix, finns inget sådant krav för hojar. Bara att köra, om man vill och vågar då alltså. :gnissla

unknownuser

Student
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
---
Handikappad för resten av livet eller extra glad när det är torrt på vägarna till våren säger jag... :7peta

Snowman89

Guest
lassnig skrev:
Handikappad för resten av livet eller extra glad när det är torrt på vägarna till våren säger jag... :7peta
beror ju helt på vad man kör.....
anledningen att jag undrade var att än finns det inte så mycke snö eller is här så det skulle ju inte va så kul om man blir stoppad av polisen och får böta för att man inte har dubbdäcken på, fast dom ska på senare för lite sjökörning :D

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
lassnig skrev:

Mitt strategi är att låta bli hojen när det står "-" på termometern, men gärna köra en sväng ibland om det inte gör det. Det dämpar abstinensen, även om man inte kan köra som man gör på sommaren. :)

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Snowman89 skrev:
beror ju helt på vad man kör.....
anledningen att jag undrade var att än finns det inte så mycke snö eller is här så det skulle ju inte va så kul om man blir stoppad av polisen och får böta för att man inte har dubbdäcken på, fast dom ska på senare för lite sjökörning :D

Det måste vara vinterväglag för att det ska krävas vinterdäck (nu gäller det iofs inte mc som inte verkar behöva vinterdäck). Sen kan man ju alltid disskutera vad som är vinterväglag och vad som inte är det...

Från vägverkets hemsida:

" Krav på vinterdäck 1 december – 31 mars

När du kör personbil, lätt lastbil eller buss med en totalvikt av högst 3,5 ton är det krav på vinterdäck eller annan likvärdig utrustning (t.ex. sommardäck med snökedjor på alla hjulen) under perioden 1 december – 31 mars, om det är vinterväglag"

kowal

back on track
Gick med
3 Oct 2004
Hoj
Yamaha FZ 600
Snowman89 skrev:
Som topic.
Började fundera lite på det om det är krav på vinterdäck på motorcykel nu också när det är det på bil, är det de?
och kollar?

Alltså du kör ju XL125. då antar jag att du har MS däck.. För nästan alla offroaddäck är väll MS? Då bör du inte behöva oroa dig iaf. Jag var nere och tog en tur precis, kikade också på däcken och det stog MS på båda. T63 (bak) & TKC80 (fram)

Men det var inte kul högre än 50km/h, fingrarna domnade av och så hade jag inte på mig integralhjälm utan vanlig crossahjälm. Vissa vägar så börja bakdäcket spinna när jag försökte wheela lite. Man får köra av sig på grusvägarna helt enkelt.

Fan vad jag skriver, sorry fingrarna behövde tinas upp!

Last edited:

Snowman89

Guest
kowal skrev:
Alltså du kör ju XL125. då antar jag att du har MS däck.. För nästan alla offroaddäck är väll MS? Då bör du inte behöva oroa dig iaf. Jag var nere och tog en tur precis, kikade också på däcken och det stog MS på båda. T63 (bak) & TKC80 (fram)

Men det var inte kul högre än 50km/h, fingrarna domnade av och så hade jag inte på mig integralhjälm utan vanlig crossahjälm. Vissa vägar så börja bakdäcket spinna när jag försökte wheela lite. Man får köra av sig på grusvägarna helt enkelt.

MS däck?

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
kowal skrev:

Det finns två typer av m+s ena är godkänd andra inte

Från VVs hemsida
"Vad är vinterdäck?

Vinterdäck kan vara både dubbade däck och så kallade odubbade friktionsdäck. Däcken ska vara:
särskilt framtagna för vinterkörning och
märkta M+S, M-S, M.S., M&S, MS eller Mud and Snow.
OBS! Det förekommer däck som är märkta med M och S utan att vara särskilt framtagna för vinterkörning, exempelvis grovmönstrade terrängdäck.
"

Last edited:

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
AleX skrev:
Det finns två typer av m+s ena är godkänd andra inte

Från VVs hemsida
"Vad är vinterdäck?

Vinterdäck kan vara både dubbade däck och så kallade odubbade friktionsdäck. Däcken ska vara:
särskilt framtagna för vinterkörning och
märkta M+S, M-S, M.S., M&S, MS eller Mud and Snow.
OBS! Det förekommer däck som är märkta med M och S utan att vara särskilt framtagna för vinterkörning, exempelvis grovmönstrade terrängdäck.
"

Det där kan man skita totalt i.

Ser polisen att det står M+S och det inte är 33" offroad hjul på en amerikansk jeep det handlar om så släpper de igenom dig. Undantaget gäller specifikt stora offroadhjul.

För övrigt så gäller inte kravet på vinterdäck för motorcyklar. Däremot så är det möjligt att kravet på minst 3mm spårdjup gäller. Jag har inte kollat så noga.

unknownuser

Student
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
---
PacMan skrev:
Mitt strategi är att låta bli hojen när det står "-" på termometern, men gärna köra en sväng ibland om det inte gör det. Det dämpar abstinensen, även om man inte kan köra som man gör på sommaren. :)

Du har allt en poäng i det du säger, men jag står fortfarande fast i att det kan vara livsfarligt att köra när det är halt... verkar väl rimligt? :tungan

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
lassnig skrev:
Du har allt en poäng i det du säger, men jag står fortfarande fast i att det kan vara livsfarligt att köra när det är halt... verkar väl rimligt? :tungan

Javisst, om det är halt som i is. :)
Dock tycker jag inte att halt som i regnvått är några större problem, om man nu bara ska från A till B. Sen finns det ju en gråson emellan som kan vara lite farlig, så några plusgraders marginal vill man ju gärna ha.

sweden123

sweden123
Gick med
22 Aug 2003
Hoj
750 es special med 1186 r motor,Isr.Marvic etc..Byggd och ägd av grottis innan jag pga omständigheter fick ta över.Samt en 84 1100+ Katana som fått nytt hjärta nu;)
PacMan skrev:
Javisst, om det är halt som i is. :)
Dock tycker jag inte att halt som i regnvått är några större problem, om man nu bara ska från A till B. Sen finns det ju en gråson emellan som kan vara lite farlig, så några plusgraders marginal vill man ju gärna ha.

FARLIGT FARLIGT MEN HÄRLIGT HÄRLIGT!! :) ute ikväll för det var så skönt bara..underbar blick från mackkillen när jag var in o köpte snus ..hihi

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Finns inga krav på vinterdäck för mc.

Däremot så säger vv i stil med(om man har dubbat):
- däcken ska vara ämnade för dubbning(i princip allt som man kan trycka dubb i)
- inga rördubb får användas(har aldrig sett nån använda såna heller)
- ungefär lika mycket dubb fram o bak och störst utstick bak
- man får inte köra med dubb på sommaren(tror det var mellan 1 maj o 30 sept. givetvis såsom på bil, så om det är halt, så.....)

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...