Krock

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Ingen, none, Kein.
Tjenahej.

Jag visste att jag inte skulle åkt hoj till jobbet idag :)

På en 30-sträcka inne i ett samhälle där de håller på och bygger väggupp bestående av kullersten och det givetvis ligger en massa grus efter själva kullerstensvägguppet så får bilisten framför mig för sig att tvärnita. Jag som precis tittat ner för att se var jag kan köra för att inte behöva köra i gruset tittar upp lagom för att få se en bil alldeles för nära, jag tvärnitar i gruset och får sladd.
Det är jävligt nära att jag klarar upp det men jag ränner med armbågen och knät in i bilen, alltså ingen del av hojjen nuddar bilen.
Tyvärr har jag knäpuckar på stället så det blir en liten buckla i bakluckan.
I dagens försäkringstider så vill man ju inte utnyttja försäkringen.
Jag lägger gladeligen (nja..) 3000:- om jag slipper göra det.

Frågan är: Finns det något jag kan säga för att få det till att det inte är mitt fel? Eller är det alltid mitt fel om jag kör in i någon bakifrån? Har man inte skyldighet att hålla uppsikt bakåt? Det rådde ju speciella omständigheter med grus osv. Eller är det alltid så att jag gör fel om jag inte håller "tillräckligt" avstånd.
Till saken hör att den kvinnliga bilföraren inte hade någon skaderapport i bilen, så jag/vi har inte skrivit något ännu..
Jag har alltså inte formellt erkännt någon skuld.

So.. What to do?

//Anders.

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Vad hade hon som ursäkt till att hon bromsade då?

Bamse

Bollsports-VM på is???!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
En liten del av en Gixxer, saknar min Bläjjjjd!!
Till min vetskap är du alltid vållande när man kör på någon bakifrån.
Måste nog vara väldigt speciella förhållande om man inte ska vara vållande.

Så om jag förstått dig rätt så är summa kardemumma av den tråkiga situationen en bubbla i hennes bil, p.g.a att ditt knä slog i hennes bil?
Om det är så hade jag ordnat med bubblan åt henne utan att blanda in försäkringsbolagen. Om det inte är för allvarligt vill säga.

För det verkar också som om du inte slog dig?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Betala hennes skador på bilen och var glad att du kommer undan billigare på det sättet än att ta en självrisk och förlora bonus.
Tråkigt men sant.
Håll avstånd, håll uppsikt, eftersom de speciella omständigheterna var att det var grus, varför höll du inte avstånd och uppsikt?
Något man alltid ska göra när man kör hoj är att vara så långt från bilar det bara går, alltid köra så att man kan väja, det funkar inte om man ligger tre meter bakom en bil i 30km/h som nitar, däremot funkar det om man ligger bakom, men till vänster eller höger, så att man kan köra förbi istället.

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Ingen, none, Kein.
Gruset var inte överallt, utan efter guppet, du vet de fyller ju grus i kullersten för att det ska bli snyggt och fint.
Vettifan vad som hände med min "bilförare är som rådjur"-filosofi..

Körde rätt lugnt resten av vägen till jobbet...

Och näe, jag skadade mig inte, det lär bara vara mitt ego och min plånbok som tar skada av det här.

//Anders.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
UnderDOG skrev:

Vettifan vad som hände med min "bilförare är som rådjur"-filosofi..

När man kört hoj ett tag är det lätt att man börjar bli så säker att man glömmer bort det. Så plocka fram din filosofi igen :)

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
UnderDOG skrev:
Frågan är: Finns det något jag kan säga för att få det till att det inte är mitt fel? Eller är det alltid mitt fel om jag kör in i någon bakifrån? Har man inte skyldighet att hålla uppsikt bakåt? Det rådde ju speciella omständigheter med grus osv. Eller är det alltid så att jag gör fel om jag inte håller "tillräckligt" avstånd.
Till saken hör att den kvinnliga bilföraren inte hade någon skaderapport i bilen, så jag/vi har inte skrivit något ännu..
Jag har alltså inte formellt erkännt någon skuld.

So.. What to do?

//Anders.
JA! Det är ditt fel. Nej man ska inte avstå från att bromsa om det ligger nån bakom (eller hur menar du?).
Precis som offkeff skrev så ska man ju anpassa körningen till omständigheterna. Oavsett om du erkänner eller inte blir det ditt fel så det billigaste är nog att ta det utanför försäkringsbolaget.
Fast på tonen i din skrift låter det som du kommit fram till detta själv egentligen.

Och "tyvärr knäpuckar" ????? Puckar rockar. Skyddade antagligen ditt knä också.

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
S1000rr
Ok att köra på någon är 1 sak men låt oss säga så här:
Du kör på huvudled håller 50 km/h plötsligt så ser du hur en bil körut framfördig, du tvärnitar och låser framhjulet och klotar hojjen, men bilen klarar sig och åker vidare utan att stanna inte för att han/hon inte ville stanna utan han/hon såg inte att du klotade hojjen.
Frågan är vem som kommer att betala skadorna på din hoj??

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
capoeira-R1 skrev:
Ok att köra på någon är 1 sak men låt oss säga så här:
Du kör på huvudled håller 50 km/h plötsligt så ser du hur en bil körut framfördig, du tvärnitar och låser framhjulet och klotar hojjen, men bilen klarar sig och åker vidare utan att stanna inte för att han/hon inte ville stanna utan han/hon såg inte att du klotade hojjen.
Frågan är vem som kommer att betala skadorna på din hoj??

Ser du regnumret är det bara att ringa polisen, det blir lite svårare att bevisa iom att ingen sammanstötning skett, men finns det vittnen kan du vinna. Annars blir det att bita i det sura äpplet, svära över smitare och betala självrisk och förlora bonus..

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag tänker gå mot strömmen här och tipsa dig om att ta det på försäkringen. Enkelt, billigt och smärtfritt. Du kan faktiskt diskutera saken med ditt bolag, så får du veta vilket som är minst dyrt.

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Ingen, none, Kein.
Shit asså.

Ibland får man verkligen vad man betalar för.
Pröjsar 11k halvår för helförsäkring hos If.
Tydligen är det ingen självrisk på trafikförsäkringsdelen, ringde och pratade med dem.
Då det inte var några personskador eller skador på min hoj blir självrisken alltså 0:-
Det som kommer hända är alltså att min premie (på trafikförsäkringen) går upp ca 900:- på ett år. En droppe i havet...

Det jag inte kan bestämma mig för är om jag hade tur, eller otur.
Jag fick min lilla varning, som förmodligen var "Ta det lite lugnare"

//Anders.

Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier