Krockkudde för mc

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
Tobbe.A. skrev:
kanske kan vara något. men antagligen så hjälper den nog mest vid sådana situationer som dom visar på bilderna...

men jag blev mest förbannad när jag läste vad Thomas Carlson ifrån NTF svarade på aftonbladets kommentar:

"Carlsson menar att airbag för motorcykel inte löser de stora problemen med motorcyklister som omkommer i trafiken. Vad anser du är det bästa sättet att lösa det problemet? Ska man bygga säkrare vägar i stället?

– Det går inte att bygga om alla vägar eftersom vi har så mycket blandad trafik. Jag anser att det enda som löser problemet är att man inte åker motorcykel, säger han

:kocko

Patrik

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Såld
CJ900RR skrev:
kanske kan vara något. men antagligen så hjälper den nog mest vid sådana situationer som dom visar på bilderna...

men jag blev mest förbannad när jag läste vad Thomas Carlson ifrån NTF svarade på aftonbladets kommentar:

"Carlsson menar att airbag för motorcykel inte löser de stora problemen med motorcyklister som omkommer i trafiken. Vad anser du är det bästa sättet att lösa det problemet? Ska man bygga säkrare vägar i stället?

– Det går inte att bygga om alla vägar eftersom vi har så mycket blandad trafik. Jag anser att det enda som löser problemet är att man inte åker motorcykel, säger han

:kocko

"Förra året ökade antalet motorcykelolyckor och främst då med sportmotorcyklar som har har snabb acceleration.
– De tror att de är odödliga och när de krockar i höga hastigheter finns ingen airbag i världen som rädda dem, säger Thomas Carlson."

Denna debatt har rasat här på SH otaliga gånger i olika former, om media nu uppmärksammar detta mer och mer så kommer våra kära politiker få upp ögonen för detta också. Ett förbud för sporthojar kanske inte ligger så långt borta isåfall.

CJ900RR din avatar = :3freak

ksann

Fairings are for sissies!
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
.
Patrik skrev:

:tummenupp +1 Jag har huvudvärk nu :näsblod

Vad det gäller förbud mot sporthojar: Om den kommer så flyttar jag ifrån Sverige!

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
Patrik skrev:
Ett förbud för sporthojar kanske inte ligger så långt borta isåfall.

får vi verkligen inte hoppas. då ska jag demostrera :4skrika

jupp min avatar rockar. man blir lite :3freak :tummenupp

Droopfy

Gick med
28 Apr 2004
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
detdära med krockudde på mc utarbetades redan i början av 70-talet av engelska vägverket.. dom arbetade fram en kudde stor som en fruckost-tv på stativ i brösthöjd för motorcyklister.

men som så många andra "bra" idéer kom den inte till pruduktion... såfort mc-kunnigt folk kom med sina argument lades projektet ner.

"en stor kudde på hojen ställer bara till problem med att komma BORT från hojen. det är inte ofta man frontar med hoj"

man kan läsa om detta lilla fiasko i ett nummer av mc-nytt från.... hedenhös?
tack pappa för att du sparade tidningarna! :)

svinkallt

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2005
Hoj
BB-06 Akra hel, PC3, KN, Bänk 153,21hk
Bättre bilder på goldwings nya utvecklad(de) "krockkudde" :yoparty

Bifogat

• My.idea.of.honda.for.jpg
    My.idea.of.honda.for.jpg
    92.9 KB · Visningar: 181
  • airbag_500x333a.jpg