Krokig ventil!

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Farligt att missa en växel har det visat sig. :(

Missade en växel när jag gassasde på som attans, vilket med förde att övervarvningsskyddet gick in. men ändå gick det fel! :(

Som tur var blev det bara en liten "dutt" och inget annat än ventilen gick sönder. :(

Tur att man trimmat hojen nu så att man fick fixat till felet. :D
(Ska få den i morgon!)

Undra bara hur mycket extra det kommer att kosta?

Är ventiler dyra saker??

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VTR 1000F Firestorm
Det är la inte så farligt med 1 ventil ca. 300kr. Frågan är bara om det inte är nåt mer som behöver bytas, sätet går väl alltid att slipa in, men ventilstyrningen och ventilen ska väl slitas in mot varandra. Ventilstyrningen du har "över" är ju redan insliten mot den krokiga ventilen, men förmodligen så har ventilen gjort märken i sätet och ev. i styrningen.

Kort sagt så får du nog räkna med ca. 1200 spänn för att byta ventilen, styrningen och sätet + inslipning (skulle jag tro, kolla med mek. forumet för säkerhets skull).

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Den är redan bytt... :)
Men han sa inget om att något annat såg skadat ut.
Jag tror inte den gått speciellt många mil krokig. Jag tor nämligen jag vet när det hände.
I så fall har den gått mindre än 50 mil efter händelsen. Men man vet aldrig.

1200. Jaja det kan jag leva med. Hoppas dock det blir betydligt mindre. Största problemet var att hitta en ny ventil på så kort notis som det handlade om.

TheDude

Überposör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
King of the road
Hur går det med trimningen Putte? Jag börjar bli riktigt nyfiken på resultatet, hehe :D

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Jaha, har jag fått detta helt bakom lilltån?

Jag trodde att övervarvningskyddet var till för att just detta inte skulle hända.. :confused:

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Gustav1 skrev:

Jag trodde att övervarvningskyddet var till för att just detta inte skulle hända.. :confused:

Jo.. Det låter som om övervarvningsskyddet ligger aningen högt..

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gustav1 skrev:

Samma här.
Tycker det är dåligt att sådant kan hända.
Men meken förklarade det så här (ungefär).
Eftersom jag gasade friskt (fullgas...) och växeln hoppade ur mitt i så drog den ju i topp (naturligtvis...) och pga att svängmassan på en 1100cc twinn är ganska betydande (på min hoj i alla fall) så även om varvskyddet ströp i tid så gjorde rörelsemassan att den fortsatte bara det där lilla förmycket.
Hmm, ingen större skada. Jag hade ju inte ens märkt att den gick sämre!
Tydligen läckte den minimalt. Gick inte att se ens (för ett otränat öga... ) att ventilen var krokig. Men när vi satte den i borrmaskinen så syntes det direkt!

The Dude:
Jag sitter och väntar på att han ska ringa och säga att den är klar! Slutmontering. Motorn var klar i går, nu ska den bara in i ramen och all "plast" ska tebax. :)

AndersD

Godtrogen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen alls :(
Vi får definitivt ha en "rapport" från premiären Putte, och för oss senildementa stackare får du gärna knacka ner igen vad det var du har gjort, Bigbore, kammar ... vad mer var det ?

Lyllos dig, min kommer nog inte ut på ytterligare ett par veckor :(

Have fun :tummenupp

/XJR

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Köper inte mekförklaringen. Hur fort den än ökar i varv så slutar varvökningen direkt när motorn slutar driva. Kraft 0 ==> ax 0 ==> ingen ökning alls. Även om du axar hojen våldsamt så slutar den axa direkt om du drar in kopplingen.

Tror mer på viss reaktionstid för varvspärren. Utan belastning så ökar varvet rätt snabbt. Behövs nog inte så många 1/10 sek fördröjning innan motorn passerat vad som är nyttigt. Skulle förvåna mig om dom lagt in nån smart regleralgoritm för det. Fast egentligen är det rätt naturligt att varvspärren ska klara just en missad växel. Receptet är hårdare fjädrar/kortare inspänningslängd. I synnerhet som den nu är vässad.

Håller tummarna att du gillar resultatet.
/u

Avelin

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet 600 & Suzuki DR600 motard
Jag tror nog ventilen kan bli dyrare!
Jag köpte nya, och "ut" kostade ca 550kr/st,
och "in" kostade något mindre, ca 450kr/st. Men
visst är det inte söre prisskilnad, men lite iaf!

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Är det en avgasventil som är krökt så är det mest troligt flimsiga ventilfjädrar eller totalslut vevstakslager eller slut kolvbult. Är det en insugsventil som kroknat är det inte ventilfjädrarna som är slut utan det sistnämda, dvs lagerproblem.

...eller så är dina ventilstyrningar så slut att ventilerna får "frossa" och självsvänger av för stort glapp när de ska stänga. Fast det låter kanske lite väl långsökt.

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...