Kromallergi?

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Har fått utslag på underbenet precis i höjd med stövelskaftet. Runt hela benet som ett band ca 4-5cm brett. Har gått på det med receptbelagd kortisonkräm i ett par veckor men det är ingen förbättring.

Kör med textilställ och då hamnar ju brallorna utanför stövlarna och stövlarna direkt mot benen. Stövlarna är ett par 6-7år gamla Alpinestars S-MX men tidigare helt oanvända. Har mailat Alpinestars och frågat vad dom använder för skit i sina produkter men dom vägrar svara. Har aldrig varit med om nåt liknande tidigare vare sig från stövlar, ställ eller handskar.

Är lite nojig att stövlarna triggat igång kromallergi och att jag kommer att få problem med handskar med.

Nån som varit med om nåt liknande och vet vad det är? Min egen gissning är kromallergi. Nån rekommendation på stövlar (och ställ) som är kromfria? Och vad fan skall jag göra?

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Börja med att ha knästrumpor eller tights på dig så löser det sig nog. :hihi

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Inte riktat mot något specifikt märke men de som inte behåller tillverkningen på hemmamarknaden bör synas innan inköp, kanske.

Kina, Vietnam, Kroatien = potato potáto. Tillverkas bra produkter kan de ta betalt istället för att snåla in på saker som tillverkningskostnader/kvalitétskontroller och sedan försöka ta betalt, ändå.

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Allt tyder på allergisk reaktion pga nickel/krom.
Kör med underställ så slipper du problemet? Finns det fortfarande folk som INTE kör med underställ? Det bästa du kan ha i kallt samt i varmt väder.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Allt tyder på allergisk reaktion pga nickel/krom.
Kör med underställ så slipper du problemet? Finns det fortfarande folk som INTE kör med underställ? Det bästa du kan ha i kallt samt i varmt väder.

Vid 20 grader och allväders utan membran ser jag noll behov av underställ. Ser inte heller hur det hjälper mig om jag är överkänslig och inte vill åka med ett par lovikavantar?

Men av ren nyfikenhet och för att förbereda mig för skinn.Om jag prioriterar svalka, vilket underställ skall jag ha?

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Vid 20 grader och allväders utan membran ser jag noll behov av underställ. Ser inte heller hur det hjälper mig om jag är överkänslig och inte vill åka med ett par lovikavantar?

Men av ren nyfikenhet och för att förbereda mig för skinn.Om jag prioriterar svalka, vilket underställ skall jag ha?

Om ditt ben har kontakt med metalliska ytor i stövlarna/byxor så fixar det biffen. Vad är det för handskar där huden har kontakt med metall?

I sommartemperaturer gör underställ faktiskt underverk, för att hålla det svalt och torrt.
Ull är inte det bästa när det är varmt. Under Armour HeatGear Sonic Compression. Syntetiska träningskläder med gjorda för att transportera värme och fukt. Går lös på ca 800 kr i butik.

Bambu eller siden är andra material som också är poppis. Har ej testat siden, men har ett underställ i bambu som jag använder när det inte är för varmt. Har andra trevliga egenskaper som att det är antibakteriellt och inte luktar urk.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Om ditt ben har kontakt med metalliska ytor i stövlarna/byxor så fixar det biffen. Vad är det för handskar där huden har kontakt med metall?

I sommartemperaturer gör underställ faktiskt underverk, för att hålla det svalt och torrt.
Ull är inte det bästa när det är varmt. Under Armour HeatGear Sonic Compression. Syntetiska träningskläder med gjorda för att transportera värme och fukt. Går lös på ca 800 kr i butik.

Bambu eller siden är andra material som också är poppis. Har ej testat siden, men har ett underställ i bambu som jag använder när det inte är för varmt. Har andra trevliga egenskaper som att det är antibakteriellt och inte luktar urk.

Nu e det ju så att kontakt med metallen nickel är starkt allergent men metallkontakt med krom är det inte. Det är skinnkontakt som är problemet. Läser du på lite (eller hela tråden) så lär du dig att krom används vid garvning. Och mina hnadskar är (tro det eller ej) av skinn. Troligtvis kossa och kängru som fått sätta livet till för mina känsliga tjänstemannahänder.

EDIT: vad jag vet är det yttterst ovanligt och synnerligen olämpligt med direkt metallkontakt på stövlar med.

Last edited:

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Nu e det ju så att kontakt med metallen nickel är starkt allergent men metallkontakt med krom är det inte. Det är skinnkontakt som är problemet. Läser du på lite (eller hela tråden) så lär du dig att krom används vid garvning. Och mina hnadskar är (tro det eller ej) av skinn. Troligtvis kossa och kängru som fått sätta livet till för mina känsliga tjänstemannahänder.

EDIT: vad jag vet är det yttterst ovanligt och synnerligen olämpligt med direkt metallkontakt på stövlar med.

Ah, läste lite väl hastigt där. Uppfattade det som hastigast att det handlade om metall mot hud. My bad.
Underställ och strumpor löser de nedre regionerna iaf. Allergisk eller ej så håller sig stället fräschare också. Om du inte reagerar på handskarna så är det väl ingen mening att måla fan på väggen ännu. Tillverkningsprocesserna skiljer sig nog markant mellan tillverkare. Iom att stövlarna är gamla/begagnade (?) så lär nog den svenska generalagenten (Garage24) för Alpinestars inte vara speciellt behjälplig, men kan ju vara idé att kontakta dem.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det kanske är överkänslighet mot krom men det kan lika gärna vara mot någon annan kemikalie som blivit kvar i tillverkningen. Tvätta med galltvål och ljummet (inte varmt) vatten, skölj väl, torka med tidningspapper i omgångar och/eller luftcikulation. Fetta in.

Jag fick utslag runt handleden av ett skinnställ jag hade, gick bort efter en tvätt. Fan vet vad det var men numera tvättar jag mina kläder innan jag börjar använda dom. Oavsett material.

Skippa kinacrap! ;)

Vet att jag reagerat/fått utslag av nickel i yngre dar, svettats runt i dessa under flera år och är nöjd.

http://www.daytona.de/index.php?page=833

Fast det är kromet som är problemet i läder snarare än nickel och nästan allt skinn är kromgarvat, särskilt varor som ska tåla att bli blöta. Daytona är inget undantag.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Tejpa insida med plåster tejp på kontakytan, det kanske hjälper

Vari inne på nåt sånt, typ tyg med självhäftande baksida eller nåt sånt. Just nu är det hard core med silvertejp på insidan stövlelskaften.

Har också tvättat skaften invändigt, dock inte med galltvål utan med det som fanns på bänken i tvättstugan så det blev Yes handdiskmedel (utan citrusdoft) och Biltemas handrengöring (den med små slipkulor i). Säkert allt annat än bäst men jag föredrar att göra nåt och göra fel än att inte göra nåt alls...... Efter det åkte det på silvertejp.

Bokat ett läkarbesök på tisdag och skall då tjata till mig ett allregitest.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Fast det är kromet som är problemet i läder snarare än nickel och nästan allt skinn är kromgarvat, särskilt varor som ska tåla att bli blöta. Daytona är inget undantag.

Absolut, ingen aning om det ena innebär större risk för det andra men båda är kontaktallergier. Kläder m.m. och kemikalier har ju stöts och blöts genom åren, behöver inte heller vara krom TS reagerar på utan kanske ngt. annat mirakelmedel/skräp.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Åkte några mil i solskenet idag med silvertejpad insida längst upp på stövelskaften. Känns både lyxigt och fräsigt, kan rekommenderas till de som ännu inte har provat det.

Så nu bajsar jag på mina Alpinestars S-MX och köper nåt annat. Funderar starkt på XPD XP3, XP5 eller XP7 och hoppas att dom funkar bättre.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Uppdatering... Gick till doktorn och hade vid bokning beskrivit problemet och att jag ville ha ett kromallergitest.

Doktorn (en valp) trodde mest på insektsbett.... Måste vara extremt synkroniresade insekter som hugger exakt lika på båda benen :huvet sen tyckte doktorn att det var konstigt att jag om jag nu är överkänslig för krom inte reagerar på nycklar och hur kunde jag få för mig att jag var kromallergisk av ett par läderstövlar???

Fick tillslut valpen att förstå att nickel och krom är två olika saker men hur det hängde ihop med läderstövlar gick dåligt.... Allergitest det kunde dom öht inte göra.

Läkarbesök 100kr
Utebliven arbetsinkomst 587,5kr

Inte nöjd alls men både road och oroad av nivån en underläkare som inte är torr bakom öronen håller......

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Begär en remiss. Phadia har riktigt bra allergitester.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...