Kromfärg till fälgar......

benzy

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2005
Har tänkt att kroma fälgarna och det ska finns en rätt så ny kromfärg som man kör i vanlig lackspruta. Ska även gå att få i olika nyanser.
Vore väldigt tacksam om nån kunde tala om var man får tag i färgen?

Vet inte vart man får tag i det men vad jag vet så skall resultatet vara KASS.. Är det inte bättre att polera??

Fan vad folk "vet" saker hela tiden :rolleyes: ..Tror inte han menade kromspray från biltema..

Det finns en firma i skåne som målar med "kromfärg" de har gjort fälgar och blinkersglas o andra saker, jag har sett grejerna på bild bara, men det såg skitsnyggt ut.

Nackdelen är väl kanske att det inte håller som krom, men en hojfälg slipper ju närkontakt med trottoarkanter.

Tyvärr minns jag inte firmanamnet, skulle iaf ha 1000,- plus frakt för 4 x cadillaclysen när jag frågade.

Chronic skrev:
Fan vad folk "vet" saker hela tiden :rolleyes: ..Tror inte han menade kromspray från biltema..

Jag läste om en firma i Bilsport som lackade detta och tydligen så hade dom haft stora problem med att ytan inte höll sig fin ngn längre tid, men det kanske har blivit bättre vem vet!. Polera är det ända rätta :tummenupp

Tyvärr håller inte polering sån längre tid häller, men är lättare att hålla efter då du jälv kan gå på med polerduken innan ytan är alltför paj...

Jag tror att ni syftar på en Firma i Båstad som heter något i stil med Silverfinish eller så.

*Letar efter deras hemsida*

Jag tror att det här är deras hemsida. Men som tyvärr är nere för uppehåll.

http://www.silverfinish.nu/

benzy skrev:
Har tänkt att kroma fälgarna och det ska finns en rätt så ny kromfärg som man kör i vanlig lackspruta. Ska även gå att få i olika nyanser.
Synd att du inte sa det tidigare.. Jag hittade ett par chromade fälgar till en 00-01 för 400 dollar plus frakt...

benzy skrev:
tjena!
kolla in www.sprutforsilvring.se
042-226081
070-2455768
mvh joffe

benzy skrev:

Jo, är du intresserad av Kromfärg i form av i likhet med polerad aluminium. Kontakta närmaste färgaffär som säljer färg (Billack) av märket Sikkens, så frågar du efter 1 liter Sikkens Autobase PLUS Argentum

Läs mer på: http://www.sikkens.se/sikkens/sweden/newspress/news/Sikkens+Autobase+PLUS+Argentum.htm

Priset ligger på ca 7-800:-/liter färdigt sprutbar
En mycket effektfull kromfärg !!

//Matthew

UrbanTiger skrev:
Du står väl ändå inför problemet att du måste blankslipa fälgarna så dom är lena som barnrumpor. Verkat meningslöst att göra det och sen måla dom med silverglans. Bättre att lägga pengarna på en glansbetning hos någon ytbehandlingsfirma. Då ska det bli hög glans och ett skyddande lager av aluminiumoxid.

För du har väl inte tänkt att sprutspackla :va

Behövs inte slipas så för att lägga på färg + lack. Det går utmärkt att spruta på färg på tex blästrad yta.

UrbanTiger skrev:
Så du menar att du får en helt slät och fin yta med den här silverfägen ?

Om du slipar till en perfekt yta först. Eller blästrar. Färgen fyller den blästrade ytan utan problem.

Jösse skrev:
Kan man inte polera en fälg och sen klarlacka den för att skydda aluminiumen :va

jo... det kan man. min bakfälg är polerad och sedan klarlackad. ganska smidigt för när den blir smetig av oljor och annan skit så tar man bara 5-56 :banana och en trasa.
problemet är väl möjligen att lacken kan bli en aning repig med tiden och högglansen försvinner. fast med poleringsmedel borde det gå att åtgärda

min framfälg är bara polerad, ingen klarlack. lite mer arbete där. Autosol och trasa, den håller sig rätt fint faktiskt.

de värsta med polerat är ju att om man kör en sväng när det är blött ute så får man sitta där och putsa alltihopa igen. :huvet

nästa hoj ska jag nog se till att lacka RUBBET i någon GRÅDASKIG färg som kamoflerar mot smuts så det inte syns hur skitig den är. TIPS NÅGON???

Fälgfixarn i HBG lackar med em typ av 2 komp färg, håller inte som pulverlack men dom lagar tex BMW fälgar åt försäkringsbolag. Ni vet dom som är mörkkromade.

Mina målade dom för 2 år sen och dom är fortfarande bra, dom polerar även fälgar.

Bild på mina.

Bifogat

• mc 026.jpg
    mc 026.jpg
    61.5 KB · Visningar: 1,587
  • mc 027.jpg
    mc 027.jpg
    60.4 KB · Visningar: 711
Matthew skrev:
Jo, är du intresserad av Kromfärg i form av i likhet med polerad aluminium. Kontakta närmaste färgaffär som säljer färg (Billack) av märket Sikkens, så frågar du efter 1 liter Sikkens Autobase PLUS Argentum

Läs mer på: http://www.sikkens.se/sikkens/sweden/newspress/news/Sikkens+Autobase+PLUS+Argentum.htm

Priset ligger på ca 7-800:-/liter färdigt sprutbar
En mycket effektfull kromfärg !!

//Matthew

Låter kanon, något du provat själv?

Har spruta & kompressor och har lackat ett par bilar, klarar man denna färg som hemmapulare?

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick