Kroppens konstigheter...

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Det är ju allmänt känt (tror jag) att man blir pissnödig av öl... Jag menar, efter ett par öl pissar man ju typ 3-4 ggr i timmen, varför? Det kan ju inte passera ner till njurarna i sån turbofart bara för att det är öl?

Ett mindre känt exempel är att jag blir skitnödig av snus? har ett par polare som också blir det...


Vad är det som gör detta? Kanske ambulansen har några svar, eller?

:öl
 

Mr J

:-)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vendelsö
Hoj
GSX1000R 07
här kommer en teori på snuset:

Jag misstänker att du inte snusar så mycket? När du är ovan vid nikotinet så blir du skitnödig. Det är självupplevt :D

Jag slutade snusa efter 10 år för några månader sedan. Det har dock blivit en och annan snus när man festar lite. Då blir jag skitnödig och även lite snurrig. Slutsats av det hela är att nikotinet sätter igång något.

Behöver du aldrig fundera på det mera :tummenupp
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Mr J skrev:
här kommer en teori på snuset:

Jag misstänker att du inte snusar så mycket? När du är ovan vid nikotinet så blir du skitnödig. Det är självupplevt :D

Jag slutade snusa efter 10 år för några månader sedan. Det har dock blivit en och annan snus när man festar lite. Då blir jag skitnödig och även lite snurrig. Slutsats av det hela är att nikotinet sätter igång något.

Behöver du aldrig fundera på det mera :tummenupp

Snusar iofs en dosa löst på typ två dagar men har bara gjort det i några månader så det kan vara därför, tack...
 

Sergeant

SNÄLL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R750
Alkohol inhiberar utsöndringen av ADH (antidiuretiskthormon) från neurohypofysen :fakta


ADH i sin tur ökar resorptionen i den distala delen av njurens uppsamlingsrör.


Mycket alkohol ---> Lite ADH ---> Lite resorption av vatten ---> Stor urinproduktion



:hej
 

Wimanski

Råttárd for life!
Gick med
7 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Råttárd
Men har även för mig att nikotinet fungerar som ett laxermedel om man inte är van vid nikotinet.

För jag har hört att nikotinet gör så att kroppens naturliga nedbrytning av vissa fetter avstannar och det gör att fettet inte bryts som det ska och har då en laxerande effekt.

Rätta mig om jag har fel.
 

Nurse Ratched

Ny medlem
Gick med
7 May 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Emmaljunga Duo Kombi -03, Brio Sitty -04, Emmaljunga Twin Cerox -05
SwiM skrev:
Men har även för mig att nikotinet fungerar som ett laxermedel om man inte är van vid nikotinet.

För jag har hört att nikotinet gör så att kroppens naturliga nedbrytning av vissa fetter avstannar och det gör att fettet inte bryts som det ska och har då en laxerande effekt.

Rätta mig om jag har fel.

Nikotinet påverkar nikotinerga acetylkolinreceptorer i glatt muskulatur och på detta vis ökas bl a tarmperistaltiken. Lätt som en plätt att förstå(ironi). Har säkert andra effekter oxå. Vem går inte och skiter på förmiddagen efter en eller två koppar kaffe och en snus??

Sergeant hade redan förklarat alkoholens uttorkande effekt :fakta

/Hising
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Det här är underbart!!! vissa trådar borde hängas ut dagtidningen! Fan va kul! Keep it up! :rofl :öl
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Såg en förklaring längre upp här ....
men ja kan ju förenkla det lite kanske.
Alkohol har en urindrivande effekt, sen spelar det inte så stor roll va du dricker för sort..
Men öl innehåller ju till 98% vatten .. så om du drar i dig 10 starköl på 50 cl vardera. Så har du fått i dig 2,5 liter enbart vatten. försök att pimpla kranvatten på samma sätt så ska vi se om inte blåsan vill tömmas ibland :)
Sen Har man nåt i kroppen som kallas för Elektrolyter. Det är dina näringsämnen i blodet... bla Natrium o Kalium. Desas ämnen är mkt viktigt att de är i rätt mängd, för mkt eller för lite gör att man kan få hjärtstillestånd. Men balansen sköter kroppen själv , i och med att göra dig sugen på vissa saker i bland, så som vatten, chips.. mat.. godis.. osv.. det är ingen slump att du vill ha en viss sak ibland.

Alkohol drar till sig elektrolyter när det bryts ned... sen följer det med urinen ut i toaletten.
Dagen efter så brukar man ju vara rätt så sugen på nåt salt.. eller skitmat, så som pomes frite, pizza osv. Det är ingen slump, utan kroppen som signalerar att det är elektrolytbrist. (salt innehåller Natrium)
Dricker man vatten under kvällen när man festar så fyller man ju på sina depåer med elektrolyter.. och kommer att klara sig bättre dagen efter, Men vem fan tycker om vatten när det är kalas ?? =)
Alkohol har en annan sidoeffekt som inte är så bra. I nedbrytningen så går det åt stora mängder glycos (socker) = Kolhydrater. Det kan göra att om man festar hårt utan mat, så kan mina kollegor hämta en... med diagnosen Hypoglycemi= lågt blodsocker. Därför är det bra att inta en stooor pizza på vägen hem från krogen, Dels fyller man på med Natrium o Kalium...och dels så fyller man på med lite Kolhydrater=socker=Energi.

Kroppen består av till största delen vatten, baserat på kroppsvikten.. kvinnor är från begynnelsen skapta för att föda barn, och har således mindre vatten och mera underhudsfett.
Alkohol spädes i kroppen med det vattnet du har i cellerna.. alltså får män en mindre koncentration av alkohol i blodet av samma mängd brännvin som en kvinna får. Eftersom kvinnan har mindre mängd vatten i kroppen att späda med. hm... nån som hänger med nu ?? =)

hurvida Nikotin funkar på skitsignalen har jag ingen bra förklaring på faktist.. bara det att så är det, Nikotin har en laxerande effekt. Det är nån kemisk reaktion som gör det.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top