Krosskläder till plastraket?

heke

Getting there...
Gick med
23 Jun 2005
Ort
malmoe
Hoj
KTM 660 SMC, Dekaltrimmad till maxx ;o)
Har kollat lite på krosskläder och de verkar ju så lösa o sköna.

Nu till frågan, om man köper ett par byxor på tex ridestore.se, är där skydd i dessa? Eller måste man köpa alla skydd till? I tröjorna förstår jag att där inte är ngt.

Hade bara varit så skönt att ha ngt nättare på sig under sommaren om man tex ska ner på stan o ta en fika eller ngt bara, lite jobbigt att trä på skinnet för kortare rundor. Men jag vill ju samtidigt inte tulla så mycket på säkerheten!

Ngn här som kör denna variant? Kanske räcker med sådana byxor med knäskydd och ett par armbågsskydd & ryggskyddet under tröja till posörkörning ner till stan?

Och alla ni som nu kommer skriva att man inte FÅR ha sådana kläder till sporthoj, bah, skona mig från tjatet!

Tacksam för svar :tummenupp
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
krossutrustning är inte direkt anpassad för marksyningar på asfalt men visst, ditt val. Knäskydd mig veterligen finns inget som sitter fast i byxorna, vore enligt mig en dum lösning.
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Lindstrands Cammo byxor är bra synade marken en gång i sommras med dom och dom höll skit bra sen kan man ju alltigt köpa en snygg skinnjacka och ha till :tummenupp
 

heke

Getting there...
Gick med
23 Jun 2005
Ort
malmoe
Hoj
KTM 660 SMC, Dekaltrimmad till maxx ;o)
Rigor Mortis skrev:
Vill du se ut som en idiot så!!!!!!!!!

Haha, just sådana idiotinlägg ja ville slippa. Men vissa verkar ju inte kunna bättre.

Nämde ju det att det ska vara diskret o så. Vill ju inte ha värsta svart/gul/röda crossbyxan. Men kan va skönt att slippe korvskinnet ibland, och då är det väl bättre att skydda sig så mkt man kan lr?

Nåja, leta andra trådar att sabba nurå.... Bah :fatta!
 

tåberg

A backward poet writes inverse
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Falun/Sockholm
Hoj
ktm 660 kameleont.
jag köpte lindstrands lizard.. dom kommer göra ont att ramla i. men för posöråkning funkar dom väl. ramlade i ett par shift i somras.. dom gick iaf sönder..
lindstrands har skydd för knä och höft som extratillbehör.
knäskydden sitter så där.. antagligen bättre med ett par lösa.

snygga är dom dock
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Cross-, enduro- och offroadkläder är dåliga på asfalt, i fallande skala. Ett par crossbyxor är sämst och Lindstrands offroadbyxor antagligen bäst även om det i jämförelse med skinn är värdelöst.

Köp ett vettigt textilställ avsett för landsvägsåka istället. T.ex Rukka.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
vet inte, men jag kör sporthoj med mina lindstrands bysor o en gore tex/cordura nåt sånt skit till jacka..
dom varma dagarna då man bara glider så tar jag på mig skyddsjacka o en hood..
jag kör faktisk fegare med min sporthoj än motard så jag tror jag gör illa mig lika mycke eller mer om jag tar den för en runda.
tar dock inga 200 ++ blås med dessa kläder..
kör jag motorväg med dessa ligger jag väl runt 120 kanske..
 

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Stulen
skoteridioten skrev:


http://www.lellesmc.se/lelles/katalogservice/pdf/klader-06/93-100.pdf

heke skrev:
Har kollat lite på krosskläder och de verkar ju så lösa o sköna.

Nu till frågan, om man köper ett par byxor på tex ridestore.se, är där skydd i dessa? Eller måste man köpa alla skydd till? I tröjorna förstår jag att där inte är ngt.

Hade bara varit så skönt att ha ngt nättare på sig under sommaren om man tex ska ner på stan o ta en fika eller ngt bara, lite jobbigt att trä på skinnet för kortare rundor. Men jag vill ju samtidigt inte tulla så mycket på säkerheten!

Ngn här som kör denna variant? Kanske räcker med sådana byxor med knäskydd och ett par armbågsskydd & ryggskyddet under tröja till posörkörning ner till stan?

Och alla ni som nu kommer skriva att man inte FÅR ha sådana kläder till sporthoj, bah, skona mig från tjatet!

Tacksam för svar :tummenupp


Blir nog en skyddsväst & lindstrands brallor för min del när det blir för varmt ute..... när jag kör till jobbet d.v.s. Är ju enbart stadstrafik.
 

Bifogat

  • 5.jpg
    5.jpg
    136.3 KB · Visningar: 80
  • 6.jpg
    6.jpg
    25.5 KB · Visningar: 155

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
ozeo skrev:
tar dock inga 200 ++ blås med dessa kläder..
kör jag motorväg med dessa ligger jag väl runt 120 kanske..
Att kana på asfalten i 200 eller i 120 är nog ungefär lika obehagligt :).

Men jag ska inte säga något egentligen, jag brukar köra till jobbet i jeans och min Lindstrands-jacka, iofs är det bara innerstadskörning då, men ändå....
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
heke skrev:
Ngn här som kör denna variant? Kanske räcker med sådana byxor med knäskydd och ett par armbågsskydd & ryggskyddet under tröja till posörkörning ner till stan?
Jag har kört med crossbyxor, ryggskena och textiljacka (för MC-bruk). Väldigt skönt men säkert obra att trilla med.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
sgtpepper skrev:
Att kana på asfalten i 200 eller i 120 är nog ungefär lika obehagligt :).

Men jag ska inte säga något egentligen, jag brukar köra till jobbet i jeans och min Lindstrands-jacka, iofs är det bara innerstadskörning då, men ändå....

jo men förhoppningsvis får man ner hastigheten nåra km/h om nåt skulle hända.
så ofta händer de ej på motorväg..
och vurpa i 70-80 med dessa kläder är nog inge farligt då jag gjort vurpor strax under dom hastigheterna med likn kläder.
fick köpa nya bysor men dom gjorde sitt jobb iaf.. :tummenupp

men som sagt..bättre än inget.
:)
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
ozeo skrev:
jo men förhoppningsvis får man ner hastigheten nåra km/h om nåt skulle hända.
så ofta händer de ej på motorväg..
och vurpa i 70-80 med dessa kläder är nog inge farligt då jag gjort vurpor strax under dom hastigheterna med likn kläder.
fick köpa nya bysor men dom gjorde sitt jobb iaf.. :tummenupp

men som sagt..bättre än inget.
:)
Som jag skrev i en liknande tråd så vurpade jag i typ 40 km/h på grusväg med mitt Lindstrands Fuego-offroadställ och det gick hål rakt igenom jackan på armbågen, så jag är inte särskilt övertygad om Lindstrands-klädernas slitstyrka på asfalt. Nu har jag köpt ett Lindstrands Capricorn-ställ istället och det är ju mer påkostat med slitstarkare corduraväv men jag tror fortfarande inte att det når upp till ett påkostat Rukka-ställ avsett för landsvägskörning.
 

JonaZ

Finsmakare
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Mölndal
Hoj
2003 Suzuki GSX-R 1000
åker med hallvarson skyddsjacka kompletterar med ryggskyddet sedan tröja över det..har på nederdelen goretex mc bycor med knäskydd,höftskydd.underbart då värmen då e som värst....
 

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lusasken
Hoj
Trehundra kubikare
Kolla in Troy Lee Designs, crossbyxor med mkt skinn typ.
Kostar en slant visserligen...300 dollars, hittade inget aktuellt pris i sverige.
 

Bifogat

  • byxxxan.jpg
    byxxxan.jpg
    37 KB · Visningar: 269

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Crosskläder och tillhörande skydd hjälper inte mer än en t-shirt när man glider på asfalt. Skydden är gjorda för att skydda mot slag på ömtåligare delar av kroppen. Däremellan har du bara lite tunt tyg. Byxorna funkar sämre än jeans mot asfalt. Det är mina erfarenheter av asfaltlek med crossdäck.

Kör i t-shirt eller crosströjja och jeans om du tycker det är skönt, men tro inte att dom skyddar dig mot friktionen.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top