kryssat ramnr: ?

nypan

WROOOM!
Gick med
3 Aug 2004
Hoj
R1 -06
Tänkte höra vad man ska tänka på om man är intresserad av att köpa en hoj som har ett kryssat ramnummer. Vilka papper ska man se till att man får med hojen? Finns det något bra sätt att kolla så att allt är som det ska med hojen (ej stulen). Jag hade tänkt att bara köra på bana med den (inte tävla).

mvh/nypan

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
OM du endast ska köra "bandagar" och "träna" så krävs inga särskild papper på ramen, men det kan ju dock vara bra att ha något som styrker ursprunget OM du vill börja tävla eftersom du då måste beställa ett Mc-ID på hojen.

Men om numret är kryssat så ska man fortfarande kunna identifiera ram-numret och då kolla numret med polismyndighet, vägverket.
Vad är säljarens förklaring till varför ramen är kryssad?

/Nitrous

2FAST4U

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
CBR 1100 Blackbird streetfighter , Aprilia RSVR,Can am Outlander 800 xxc , Triumph Daytona 675 , Honda CB750 Caferacer.
Ram

Dregen skrev:
2524282 Någon?! :va
Försäkringsbolaget har dömt ut hojen,för att hojen ej ska komma ut i cirkulation igen så kryssar man över ramnummret.

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
2FAST4U skrev:
2524306 Försäkringsbolaget har dömt ut hojen,för att hojen ej ska komma ut i cirkulation igen så kryssar man över ramnummret.

Precis, kan tillägga att man gör så om man kommit överens om att hojen endast ska gå till uppstyckning eller till bana.

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Kryssat

2FAST4U skrev:
2524306 Försäkringsbolaget har dömt ut hojen,för att hojen ej ska komma ut i cirkulation igen så kryssar man över ramnummret.

- Inte "dömt ut"....däremot "LÖST IN".
- En ram med kryssat ramnummer går inte att registrera MED DETTA RAMNUMMER,
men du kan använda den, om du tex. har en hoj med riktig identitet och "kvaddad" ram, och vill byta ram.
- Se bara till att få med ett kvitto som styrker ursprunget.

KentW

Madbulle

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2004
Hoj
SV1000
Man kryssar Ram nr på skrot mc för att försärkrings bolagen kräver att ramarna ej ska komma ut i trafik igen!

Men till bankörning går dom att använda. men det kan vara svårt ändå att få köpa sådana ramar eftersom man inte vet vem den hammnar hos i slutänden!

Det går att köpa sådana om man har ram med ägare papper och lämmnar in den trasiga ramen (flyttar över identiteten till den kryssade).
Men du ska iaf ha ett köpkvitto med telenr och persnr på säljaren och helst ett intyg som bevisar ursprung, Tex kopia på tidigare regbevis!

Mvh Peter - Hojskrotare - www.kimsmc.se

Last edited:

sandstream

Guest
Madbulle skrev:
2524324 Man kryssar Ram nr på skrot mc för att försärkrings bolagen kräver att ramarna ej ska komma ut i trafik igen!
Men till bankörning går dom att använda. men det kan vara svårt ändå att få köpa sådana ramar eftersom man inte vet vem den hammnar hos i slutänden!
Det går att köpa sådana om man har ram med ägare papper och lämmnar in den trasiga ramen (flyttar över identiteten till den kryssade).
Men du ska iaf ha ett köpkvitto med telenr och persnr på säljaren och helst ett intyg som bevisar ursprung, Tex kopia på tidigare regbevis!
Nu är jag inte alls med.
Man kryssar ramen för att den inte ska komma ut i trafik igen men det går bra att flytta över ett ramnummer från en annan skrotad ram till den kryssade ramen :va

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
sandstream skrev:
2525013 Nu är jag inte alls med.
Man kryssar ramen för att den inte ska komma ut i trafik igen men det går bra att flytta över ett ramnummer från en annan skrotad ram till den kryssade ramen :va
ja de e ju inte rätt men så är det :tummenupp

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Jag har en kryssad ram till en sucka 1100 r -93:a. Den har inte varit krockad ens,däremot är det en återfunnen hoj som blivit stulen.O ägaren hade redan fått ut ersättning,så då blev den nedplockad o "kryssad".Hade tänkt använda den till ett återskapande,men med nya reglerna från i fjol så går det inte med den årsmodellen än då hojen måste va 15 år gammal eller mer.

Dregen

LOTE RACING.. Living on the edge!
Gick med
13 Jun 2005
Hoj
R1
Det skulle alltså teoretiskt fungera att sno en hoj och kryssa över ramnummer och motornummer för att sedan använda på bana!? T.ex. vid allmänhetens åkning??!!:va :va :va :va :va :va

Madbulle

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2004
Hoj
SV1000
sandstream skrev:
2525013 Nu är jag inte alls med.

Nix inte riktigt! Du kan flytta över ditt ramnr från en ICKE skrotad hoj/ram till den skrotade , Då har du ju bytt ram men har din gamla identitet kvar som inte är skrotad!

Dregen skrev:
2525450 Det skulle alltså teoretiskt fungera att sno en hoj och kryssa över ramnummer och motornummer för att sedan använda på bana!? T.ex. vid allmänhetens åkning??!!:va :va :va :va :va :va

Njää inte riktigt bra det :va

Men du kan använda en sån TROR jag ( jag vet inte så mkt om reglerna vid bankörning) men hursom helst ska du ha Kopian på tidigare reg bevis och ett MKT bra kvitto från säljaren av ramen (Helst en Mc Demontering eller liknande)

Jag personligen säljer helst inte ramar som är skrotade utan kapar bort styrhuvudet och lämmnar ramen till återvinning! :huvet

Last edited:

Manne

Nu ligger IQ och vikt på samma nivå.....
Gick med
30 Aug 2003
Hoj
Gammal och slö
Dregen skrev:
2525450 Det skulle alltså teoretiskt fungera att sno en hoj och kryssa över ramnummer och motornummer för att sedan använda på bana!? T.ex. vid allmänhetens åkning??!!:va :va :va :va :va :va

Japp, det är korrekt! När jag tävla/tränade med min gamla r1:a var det bara vid tävling mc-idcard efterfrågades.....Tror helt seriöst att det finns en del mc som inte skulle må så bra av närmare granskning.

sandstream

Guest
Madbulle skrev:
2525526 Nix inte riktigt! Du kan flytta över ditt ramnr från en ICKE skrotad hoj/ram till den skrotade , Då har du ju bytt ram men har din gamla identitet kvar som inte är skrotad!
Man flyttar alltså identiteten från en oskadad ram till en skadad och sen är det bara att tuta och köra.
Den logiken förstår jag inte riktigt, verkar livsfarligt.

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
Ingen
sandstream skrev:
2526368 Man flyttar alltså identiteten från en oskadad ram till en skadad och sen är det bara att tuta och köra.
Du kan ju ha lyckats fa en buckla i din ram som är reggad, tex vid bankörning eller klotning, och vill byta ram till en ram som är obucklad men kryssad. Det maste väl vara den mest logiska orsaken till att använda en kryssad ram, eller? :va

Manne

Nu ligger IQ och vikt på samma nivå.....
Gick med
30 Aug 2003
Hoj
Gammal och slö
sandstream skrev:
2526368 Man flyttar alltså identiteten från en oskadad ram till en skadad och sen är det bara att tuta och köra.

Skrotad på pappret, alltså kryssad är inte lika med att den är kass. Räcker med en repa för att fb skall lösa in ramen. Kosmetisktkass men ej tekniskt...

peterz

Gixxer rules...
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
GSX-R750 Streetfighter
sandstream skrev:

Identiteten är allt som försäkringsbolaget bryr sig om. Om hojen löses in av olika anledningar så ska ramen där identiteten sitter förstöras el. kryssas, ramen kan ju vara felfri men löses in ändå pga kostnad för att laga resten.
Identiteten har värde i sig...

sandstream

Guest
Manne skrev:
2526401 Skrotad på pappret, alltså kryssad är inte lika med att den är kass. Räcker med en repa för att fb skall lösa in ramen. Kosmetisktkass men ej tekniskt...
Okej :tummenupp

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Polisen i Italien sprängde nyligen en liga som sysslade med att själa hojar och sen såldes dom oftast som banhojar. Dom hade snott en hel del hojar. 4st fick tydligen hamna i finkan om jag läste rätt. "Operation Superbike" kallade polisen den utredningen som tog några månader att genomföra. :)

http://www.asaps.it/showpage.php?id=10679&categoria=News

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...