Kryssat ramnummer - vad gäller?

henlin

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Hoj
636
Min MC har efter en olycka sådana skador på ramen att jag bedömer ett byte som nödvändigt. Jag har möjlighet att köpa en ram med kryssat men synligt ramnummer. Ramen ägs nu av en privatperson men är köpt från en mc-skrot som efter demontering mätt upp och konstaterat att den är hel och rak. Kvitton och dokumentation på skrotning och ägarbyten finns, det är inga problem att visa ramens ursprung.

Frågan jag behöver få svar på är om det är möjligt att lagligt föra över identiteten från min spruckna ram till den kryssade så att motorcykeln även i fortsättningen kan användas för gatkörning och besiktigas utan problem. Har sökt här på forumet och det verkar finnas flera uppfattningar i frågan. Jag skulle alltså vilja ha svar från någon som verkligen vet vad som gäller. Idéer om vart man kan vända sig för ett säkert svar uppskattas också, Vägverket/Transportstyrelsen, Larmtjänst, polis eller försäkringsbolag?

Om det är möjligt, hur går jag i så fall till väga? Vem får slå in det mitt nuvarande ramnummer på den kryssade ramen? Antar att det kryssade numret i så fall ska lämnas synligt? Vad ska jag göra med min nuvarande ram efter bytet?

Tack på förhand,
Henrik

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Jag har haft några sådana ärenden, och då har jag bara knackat in det gamla ramr´et på den nya ramet och tagit med båda ramarna och papper till bilprovningen så är allt ut världen. Detta är dock i Norge, och jag har inte gjort det som privatperson, så slå en signal till SBP och dubbelkolla. Be att få snacka med en ingenjör

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
men om ramen är kryssad så har den väl bedömts som uttjänt dvs kaputt och ej lämplig att vistas i trafik av ngn anledning, lr har jag fel?

Stefan M

Have fun!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000RR & KTM 400EXC
Gör så här:

1. Stansa in ditt ramnummer i den nyinköpta "kryssade" ramen, bredvid det gamla kryssade numret. Stansa rätt, svårt att sudda! Man måste kunna läsa det gamla, "kryssade" numret. Gör själv eller be verkstad om du är osäker.

2. Kapa loss styrhuvudet på din gamla ram, där ditt gamla ramnummer finns med.

3. Åk till Bilprovningen och gör en begränsad regbesiktning, 375:-.
Då dokumenteras rambytet. Du måste ha med styrhuvudet från din gamla trasiga ram, och det behåller Bilprovningen (destrueras). Du måste även ha med dokumentation på nya ramen.

4. Klart.

Har själv gjort ovanstående, senast 2006. Reglerna kan ha ändrats. Bilprovningens tekniska avdelning besvarar frågor om sådant.

/Stefan M

men om ramen är kryssad så har den väl bedömts som uttjänt dvs kaputt och ej lämplig att vistas i trafik av ngn anledning, lr har jag fel?

En hoj skrotas av f-bolagen om reparationen blir för dyr. Det innebär inte att ramen behöver vara trasig.

Stefan M

Last edited:

Mike.w

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2008
Hoj
Honda CBR 600 RR
Att ramen är kryssad betyder inte att den inte får vara i trafiken bara att den är bortagen från fordonsregistert det ska inte var några problem att lösa det med bilprovningen skall bara vara att knacka in det nya nr och så noterar bilprovningen att ett ram byte har sket sen är allt klart

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Hej, jag vet inte vad som gäller men jag skulle börja med att kontakta mitt försäkringsbolag och prata med dom.
Om dom mot förmodan inte skulle veta så skulle jag ringa till Bilprovningen samt till Transportstyrelsen.

henlin

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Hoj
636
Tackar för den snabba responsen, imponerande! Verkar som att ni är överens om att situationen går att lösa, ska dubbelkolla det med Bilprovningens tekniska avdelning imorgon så att inget har ändrats senaste tiden.

JSPR

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
DukeII, Aprilia Sportcity
Jag har bytt ram då jag kraschat och gjorde då som Stefan M..... jag hade kvitto på ram från mc skrot....stansade själv mitt ramnummer lämnade min gamla ram vid besiktning...Inga problem.. men det var ett tag sen så ring bilprovningen och fråga...kommer ihåg att ramnumret inte fick vara för litet...

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Gör så här:

1. Stansa in ditt ramnummer i den nyinköpta "kryssade" ramen, bredvid det gamla kryssade numret. Stansa rätt, svårt att sudda! Man måste kunna läsa det gamla, "kryssade" numret. Gör själv eller be verkstad om du är osäker.

2. Kapa loss styrhuvudet på din gamla ram, där ditt gamla ramnummer finns med.

3. Åk till Bilprovningen och gör en begränsad regbesiktning, 375:-.
Då dokumenteras rambytet. Du måste ha med styrhuvudet från din gamla trasiga ram, och det behåller Bilprovningen (destrueras). Du måste även ha med dokumentation på nya ramen.

4. Klart.

Har själv gjort ovanstående, senast 2006. Reglerna kan ha ändrats. Bilprovningens tekniska avdelning besvarar frågor om sådant.

/Stefan M

En hoj skrotas av f-bolagen om reparationen blir för dyr. Det innebär inte att ramen behöver vara trasig.

Stefan M

da hade jag fel:rodnar

die dulci fruere

no guts, no glory.
Gick med
12 Oct 2006
Hoj
Honda NC750XD -14 , CB1000RA-12
nu har jag köpt en kryssad ram och ska bygga en mc av de reservdelar jag har hemma , alla delar är till en bmw r850r -04 och den kryssade ramen är lika så , hoppas någon kan förklara hur jag gör när jag byggt klart , SBP ringde i Fredags och försökte förklara men jag fick ont i huvudet av allt byråkrati han mummlade om och det lät int som han visste heller hur man gör , frågan är vem jag ska prata med först? han mummlade om massa intyg (avgas,buller,säkerhet) nån som vet vilka intyg som behövs och vart hittar man dem?

:confused: :3freak :va

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
nu har jag köpt en kryssad ram och ska bygga en mc av de reservdelar jag har hemma , alla delar är till en bmw r850r -04 och den kryssade ramen är lika så , hoppas någon kan förklara hur jag gör när jag byggt klart , SBP ringde i Fredags och försökte förklara men jag fick ont i huvudet av allt byråkrati han mummlade om och det lät int som han visste heller hur man gör , frågan är vem jag ska prata med först? han mummlade om massa intyg (avgas,buller,säkerhet) nån som vet vilka intyg som behövs och vart hittar man dem?

Bygger du en hoj från scratch ska du tala med SFRO först och främst, så får du hjälp. Helt Sverigeunikt faktiskt. Bygger du ihop en hoj som "inte väsentligt avviker från en serieproducerad modell" är du rökt i form av att den inte går att amatörregga. Finns mer att skriva men det kommer nog snart härunder hoppas jag:)

floppen

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2012
Hoj
02 Husaberg 650, 91 Kawasaki ZX10

Tror du skall se vad som gäller först, Har för mig att jag läst något om att kryssade ramar inte får användas till ombyggda fordon. Om du skall lyckas så är det nog en ram med papper som gäller.
Annars är ett samtal till sfro bra som första steg.

Stefan M

Have fun!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000RR & KTM 400EXC
Du kommer inte kunna registrera den, såvida du inte har någon annan ram/identitet att utgå från.

/Stefan

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...