ktm 125 exc

palonen89

Loppan
Gick med
3 Aug 2006
Hoj
Ktm 125 exc sm
hej hej!

måste få bakdämparen hårdare nu när jag har skaffat motard...

hittar inte min instruktionsbok för tillfället så jag vet inte vart jag ställer in detta.

dsc00077qe8.jpg

min fråga är då vilken av A eller B ska jag skruva på?

minns lite smått från intruktionsboken att B kan man skruva på men de va nått med massa hack och olika håll...

är det någon som vet är jag tacksam för svar :)

kör lungt nu grabbar

Nicco

hojstyling.se
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Ducati HyMo 821 -13
Måste la vara förspänningen isf, så jag säger A :tummenupp
SNygg hoj btw!

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
Under bulten som håller dämpen där nere finns en + och - skruv oxå.. kolla där. sen kan du skruva åt fjädern också..

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
B! B ändrar kompet. Skruvar du skruven i botten är den i hårdaste läget

A är förspänningen och ändrar bara styrgeometrin (styrvinklarna), inte hårdheten. Dvs sänker/höjer hojen lite bak.

Skruven längst ner på dämparen är returdämpningen, dvs hur mkt dämparen ska dämpa returdragningen. Skruvar du den inåt dämpas den hårdare dvs hojen slår upp långsammare efter kompression

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Jag slänger in ytterligare en fråga om nästan samma sak. När jag skruvat upp förpänningen så att den är ganska högt uppe så blir det ett glapp mellan förspänningsringen och fjädern när man höjer upp bakhjulet så att det hänger fritt. Hur ändrar jag så att det glappet försvinner?

Jag slänger in ytterligare en fråga om nästan samma sak. När jag skruvat upp förpänningen så att den är ganska högt uppe så blir det ett glapp mellan förspänningsringen och fjädern när man höjer upp bakhjulet så att det hänger fritt. Hur ändrar jag så att det glappet försvinner?

Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Du menar att fjädern är lös när bakhjulet är upphissat? Då har du för låg förspänning på fjädern. Inte bra...

Fjädern måste sitta stenhårt at all times. Om racehänget blir för lite trots förspänningen är släppt till max, men fortfarande så fjädern sitter fast ordentligt, har du för hård fjäder

Ställ självhänget till 35-40mm (enduroåkning). När du sätter dig på knarren ska den sjunka 90-105mm från ursprungsläget, då har du rätt fjäder. Sjunker den mindre, har du för hård fjäder, sjunker den mer.. har du för mjuk fjäder

se soe.se mektips fjädring

Bärgren

Gick med
30 Jul 2005
Hoj
2935473 Du menar att fjädern är lös när bakhjulet är upphissat? Då har du för låg förspänning på fjädern. Inte bra...

Fjädern måste sitta stenhårt at all times. Om racehänget blir för lite trots förspänningen är släppt till max, men fortfarande så fjädern sitter fast ordentligt, har du för hård fjäder

Ställ självhänget till 35-40mm (enduroåkning). När du sätter dig på knarren ska den sjunka 90-105mm från ursprungsläget, då har du rätt fjäder. Sjunker den mindre, har du för hård fjäder, sjunker den mer.. har du för mjuk fjäder

se soe.se mektips fjädring
Hmm, ok. Men hur sänker jag hojen fram/bak enklast och fixar fjädringen så den blir mer anpassad för motard?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Hmm, ok. Men hur sänker jag hojen fram/bak enklast och fixar fjädringen så den blir mer anpassad för motard?

Sänka? Den blir ju pytteliten med sm-hjul ;)

Fram är bara släppa upp gaffelbenen lite, och bak bör du iaf utgå från rätt fjäder för din vikt.. SEN kan du börja fundera på om den bör höjas/sänkas

Sänker du hojen fram bör du sänka den motsvarande bak, annars blir styrvinklarna galna

Bärgren

Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Den ska vara liten som en sparkcykel så man kan kasta omkring med den.

Men jag ska kolla över fjädringen och får utgå därifrån.

Bärgren

Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Ne, jag fick en massa extrajobb. Skulle gräva för en pool, men när jag kom dit blev det ännu mera. Kom nyss hem.

palonen89

Loppan
Gick med
3 Aug 2006
Hoj
Ktm 125 exc sm
okej så en liten samanfattning är att jag ska skruva på B ganska långt in och sen under bakdämparen?

vad för skillnad gör den skruven under?

mvh /Tobbe

Bärgren

Gick med
30 Jul 2005
Hoj
2937032 okej så en liten samanfattning är att jag ska skruva på B ganska långt in och sen under bakdämparen?

vad för skillnad gör den skruven under?

mvh /Tobbe
Skruven längst ner på dämparen är returdämpningen, dvs hur mkt dämparen ska dämpa returdragningen. Skruvar du den inåt dämpas den hårdare dvs hojen slår upp långsammare efter kompression

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy