KTM 1390 Super Duke

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Nu har man släppt 1390 GT.
Testkörning till våren. 😁

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
218 är pris för dagens. Lägg till 25 så får man både techpack och väskor. Gissar på att den nya landar norr om 250 med lite utrustning.

Men, jag ska ha den. Men ngn annan får ta första smällen.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag var nere i Österrike i somras och fick provköra både 1390 SD och 990 Duke. Vi var sju stycken som var där och alla vi föredrog 990 som är en fantastisk hoj. Välbalanserad, lättkörd, pigg... när man hoppade på 1390 SD så kändes den lite "trög", vibrerade ganska mycket, speciellt på låga varv. Jämfört med 990 så var chassit lite trögsvängt. Motorn är ju sjukt stark men ändå inte så övertygande på något sätt. Nä, jag skulle ta 990 alla dagar i veckan... :)

kaninfaan

Sporthojsnörd
Gick med
20 Apr 2024
Hoj
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen
Jag kommer inte ihåg vilken video jag hörde det på men det var en rutinerad, brittisk, motorcykeljournalist som som testade nån sporthoj i 500-750registret och fällde kommentaren:
(ungf. citat ur minnet)

"Litre-bikes are a lot like fishing with hand-grenades. it's fun for five minutes but after that it's just a waste of fish..."

Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
"Less is more"

Jag har märkt hos mig och många kompisar har vi gått ner i motorstorlek...
En mindre smidigare hoj är roligare att köra och att vägengenskaperna oftast blir bättre.
Oftast räcker effekten till , det gäller både i skogen, banan och gatan :tummenupp

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
"Less is more"

Jag har märkt hos mig och många kompisar har vi gått ner i motorstorlek...
En mindre smidigare hoj är roligare att köra och att vägengenskaperna oftast blir bättre.
Oftast räcker effekten till , det gäller både i skogen, banan och gatan :tummenupp
Jo så är det, man blir alltid påmind om när man sätter sig på en hoj med piggt chassi att man har lika roligt trots halva effekten. Men, när man lastar på passagerare och packning är jag väldigt glad med 175 hk och 140 nm.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år