ktm 380 ??

Andreas954rr

Andreas954rr
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Kinna
Hoj
Honda CBR954RR Fireblade, KTM 380 sx
Tänkte köpa mig en stor två taktare till vinter för is körning och annat bus å skoj.. Har fått upp ögonen för ktm´s 380.. Är de någon som har något att säga om den hojen förutom att de verkar vara en hoj med klös i ???
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Andreas954rr skrev:
Tänkte köpa mig en stor två taktare till vinter för is körning och annat bus å skoj.. Har fått upp ögonen för ktm´s 380.. Är de någon som har något att säga om den hojen förutom att de verkar vara en hoj med klös i ???

Grymt rolig hoj. För mkt effekt egentligen, men jag kör den för nöjets skull & för mkt effekt är ju alltid roligt. Man får passa sig så man inte slår över, då blir det lätt några stygn här å där (se avatar) :hihi

Här är lite svar jag fick innan mitt köp: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=59349&highlight=ktm+380
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Kul att köra men vibrerar som f------n, speciellt i fotpinnarna...men jag har bara kört EXC:n, crossen kanske vibrerar mindre?
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Niklasinorr skrev:
Kul att köra men vibrerar som f------n, speciellt i fotpinnarna...men jag har bara kört EXC:n, crossen kanske vibrerar mindre?

Inget jag upplever alls faktiskt. Men sen är man ju van vid Qvarnan som är som en 120kg's vibrator. :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Barrett skrev:
Inget jag upplever alls faktiskt. Men sen är man ju van vid Qvarnan som är som en 120kg's vibrator. :)

Håller med, jag hade en Qvarna för en herrans massa år sedan och det var en riktig vibrator. KTM:n jämför jag med en Yama WR400 som jag hade samtidigt, den var som en elmotor i jämförelse :)
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Fast det är ju inga touringhojar någon av dom så det spelar (iaf enl mig) ingen som helst roll.

Balanserat vevparti verkar råda bot på de värsta vibertionerna på cr500:eek:r, det hjälper säkert en hel del även på 380:n.
 

200+

Ny maskin
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Anderstorp
Hoj
BMW F650GS Dakar 2001, Triumph Sprint Sport 900
Jag hade en 380 sässongen 02" vilken var en riktigt rolig cykel... Effekt så det räcker och blir över. Den är ganska hög om man jämför med japs250.

Nackdelen med hojen som jag ser det är bristfällig kvalite. Jag hade mycket problemmed den. Bl.a. vevhuslager?? skuret, härdning släppte på växellådsdreven, nållager till kickdrevet skuret, skev sving mm...

Tråkiga fel som tar tid att laga och i vissa fall dyra. Detta var en 00" altså 2 år gammal. Under tiden jag hade den sköttes oljebyten och luftfiltertvätt exemplariskt men man vet ju inte hur det har varit innan dess.

//200+
 

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lusasken
Hoj
Trehundra kubikare
200+ skrev:
Den är ganska hög om man jämför med japs250.

Nackdelen med hojen som jag ser det är bristfällig kvalite. Jag hade mycket problemmed den. Bl.a. vevhuslager?? skuret, härdning släppte på växellådsdreven, nållager till kickdrevet skuret, skev sving mm...

//200+

hade en -02a som jag köpte ny.

en 380 är inte högre än någon annan japs eller så, däremot är sadeln stenhård så den sjunker ihop mindre.
jag är 172 och hade inga problem att nå ner eller köra.

att ramlager? och div andra lager går sönder efter 2år låter helt normalt.

på min bytte jag ett nållager i kopplingen och 2 kolvar på 2år...(förutom vanliga slitdelar då självklart) det kallar inte jag dålig kvalité.
 

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
Hehe jag och min bror startade hans cr500 idag och testade den,kunde knappt ta sig fram på plan mark,spann på tomgången. Inte så konstigt med crossdäck på nysnö :tungan
 

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
Jösse skrev:
Kanon Brännström ! Dom ska spinna på tomgång det hör till :hihi

500cc ska det va :tummenupp

Hehe jo håller med,funderar seriöst på att byta upp mig från 250cc till 500cc jag diggar verkligen det där vridet och dom skrämmande vibrationerna :D
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Fråga Kolon

Är inte 380 byggd på en bottendel från 250, därav vissa svårigheter med hållbarheten?
 

Wheelie84

No Wheelie no ride
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Borlänge
Hoj
CBR 954RR -02 "Såld" ZX10R blir nog nästa hoj.
Jag har också kört lite KTM380SX..totalt grymma!..grymmt bottendrag..dom tok spinner när man drar på..=)..lätta och hjula med. En Anabola 250 som jag kallar dom..=)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top