KTM 450exc 2008 hjälp!

Cosma

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2013
Hoj
2008, KTM, 450 exc
Hejsan alla kunniga, har nyligen köpt mig en Ktm 450 exc 2008. Fungerade fint när jag provade den hos ägaren mm.
När jag kom hem och skulle ha igång han kändes de som han drog en del, men förstått att de inte är några problem. Men när man ska iväg med han så känns de som att ett hack precis i startskedet tillkommer. Vet inte om de bara är för att den är kall och har med oljan att göra.

Nästa symptom var att jag skulle bromsa in inför en korsning då jag växlade ner med kopplingen dragen, när jag hade den i ettan ville den bara driva fram precis som att inte koppling tog och cykeln dog.
Vad kan problemet vara ? tacksam för svar och hjälp.!

Alelale

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Kawasaki Z800
Kolla i kopplingskorgen så att det inte är jack i den från lamellerna. Men det låter som det är för lite olja, testa och byt den.

Cosma

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2013
Hoj
2008, KTM, 450 exc
Hejsan, hojjen har stått sedan september och när jag lyffte på locket så såg ja att de var lite och den dåvaranade oljan var skitig! Jag tryckte ut den gamla och i med ny samtidigt som luftning. Men de ser ut som att de är ett litet litet glapp i den boxen så de zippar åt sig lite luft!

Men hur kommer de sig att den fungerar bättre när den är varm än kall just med kopplingen har de någon betydelse?

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
DEt kan vara lamellerna som är ihopklibbade. (Alla används inte).
enklast är nog att skruva isar kopplingen och torka av lamellerna och stålskivorna. Det är ett jobb på 10 min med rätt verktyg.
Ett T-skaft med 10mm hylsa.
bultarna till kopplingskåpan är nog 8mm. (tror jag)

Det kan även vara hack i kopplingskorgens kanter men det ser du när du plocka isär kopplingen, de kan du slipa bort så att lamellerna kan glida fritt.

:banana

Last edited:
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke