KTM 525 skjuts?

Micaei

Medlem
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
1981, Honda CB 900 Bol d'Or
Vad tror ni, går det sätta på pedaler så att man kan lagligt skjutsa nån enstaka gång? Eller ska man bara göra det ändå? DVS besiktiga om för en passagerare?

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Suzuki RMZ 450
Du får inte skjutsa bara för du sätter dit pinnar baktill !
Tror inte 525:an är godkänd för skjuts.

Micaei

Medlem
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
Du får inte skjutsa bara för du sätter dit pinnar baktill !
Tror inte 525:an är godkänd för skjuts.

Precis men om man kan registreringsbesiktiga den tänkte jag? annars är det väl bara undvika skjuts centralt :p är ju inte precis en touringhoj..

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
Lurade lite på det där när jag hade min KTM 125. Det är ju samma "storlek" och i stort samma ram på dom hojarna.

Jag tänkte först sätta pinnar bak. Men fick det inte att funka rent kosmetiskt. Så jag gjorde så att dom gångerna jag skjutsade så hade passageraren sina fotspetsar på utsidan av mina fötter. funkade utmärkt sålänge man inte hade crosstövlar på. Funkar att köra med hyfsat små typer (brudar:tuttar) kortare turer (längsta ja kört e runt 2-3 mil)

Blev förövrigt stannad av polisen med skjuts och dom hade inget att säga..:tummenupp

Balahue

Läderpung
Gick med
26 May 2004
Hoj
KTM 450 EXC
Lurade lite på det där när jag hade min KTM 125. Det är ju samma "storlek" och i stort samma ram på dom hojarna.

Jag tänkte först sätta pinnar bak. Men fick det inte att funka rent kosmetiskt. Så jag gjorde så att dom gångerna jag skjutsade så hade passageraren sina fotspetsar på utsidan av mina fötter. funkade utmärkt sålänge man inte hade crosstövlar på. Funkar att köra med hyfsat små typer (brudar:tuttar) kortare turer (längsta ja kört e runt 2-3 mil)

Blev förövrigt stannad av polisen med skjuts och dom hade inget att säga..:tummenupp

Har med haft folk på pallen en del (frugan vill ju åka med ibland) och jag löste det med att montera ett par på svingen, längsta hon åkt här e väl 12 mil och d funka fint, dock blev hon lite avdomnad i fötterna eftersom de satt på ofjädrad vikt :D

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
så länge båda har hjälm på huvudet och allt ser schyst ut så borde dom inte bry sig. jag hade inte gett mig innan jag plockat ner det stolpskott till polis på jorden om jag fått böter för skuts där båda haft hjälm.

och som kiel säger så är det inga problem att dela fotpinnarna med ett par 38or;)

har du en tjock polare bakpå kan du slänga upp fötterna på framskärmen och låta snålskutsarn ha pinnarna för sig själv.

Micaei

Medlem
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
Okej tackar låter som en bra idé! Nån tjockis blir det inte bara tjejen så =)

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
Håller ramen för två personer om det guppar lite då?

Har hört olika historier om det där. Men jag vägde runt 75 och har skjutsat runt snubbar på ca 80-85 kg utan missöden..

edit: bland annat kört och "hoppat" i gupp och wheelat.

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Har hört olika historier om det där. Men jag vägde runt 75 och har skjutsat runt snubbar på ca 80-85 kg utan missöden..

edit: bland annat kört och "hoppat" i gupp och wheelat.

Ja då så... :tummenupp

Problemet är ju om man klotar och skadar sig. Då kanske det kan bli problem med försäkringarna om inte fordonet är typat för två.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
så länge båda har hjälm på huvudet och allt ser schyst ut så borde dom inte bry sig. jag hade inte gett mig innan jag plockat ner det stolpskott till polis på jorden om jag fått böter för skuts där båda haft hjälm.

och som kiel säger så är det inga problem att dela fotpinnarna med ett par 38or;)

har du en tjock polare bakpå kan du slänga upp fötterna på framskärmen och låta snålskutsarn ha pinnarna för sig själv.

Förlåt, men hur tänker du nu :va
En polis som uppenbarligen gör rätt = stolpskott?
"Plocka ner" = tillrättavisa nån som gör helt rätt?

Göra fel och veta om det utan att riskera oskyldiga personers hälsa tycker jag känns ok så länge man är villig att ta sitt straff.

Vill man skjutsa finns det cyklar som är godkända för det, vill man inte riskera straff köper man en sån.

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
Förlåt, men hur tänker du nu :va
En polis som uppenbarligen gör rätt = stolpskott?
"Plocka ner" = tillrättavisa nån som gör helt rätt?

Göra fel och veta om det utan att riskera oskyldiga personers hälsa tycker jag känns ok så länge man är villig att ta sitt straff.

Vill man skjutsa finns det cyklar som är godkända för det, vill man inte riskera straff köper man en sån.

ja visst är det så. men ärligt talat, 525an är en hoj som inte är speciellt bekväm att åka långt på även som förare, som passagerare är det mer eller mindre outhärdligt att åka längre än max ett par mil.

men korta turer funkar hyfsat och om jag hade blivit stannad och fått en böteslapp pga att hojen jag kör inte är godkänd för passagerare när både jag och min passagerare har full skyddsutrustning så hade inte jag lämnat platsen utan att ta en diskussion. Om jag sedan förlorat så visst hade jag blivit förbannad men jag hade inte lagt speciellt mycket mer tid än så på det.

och det är lite det jag är inne på, är det viktigt att kunna köra med skuts så finns det hojar för det. hålla på att bygga om och rega in en hoj som ändå är helt värdelös att åka på som passagerare känns inte rimligt.

jag är väl medveten om att lagar är lagar men någonstans måste även våra ordningsmän ha en liten gnutta sympati.

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
En racemotard köps ju inte för att skjutsas med, det finns det andra alternativ till i så fall som några nämnt. Dem ska köras aktivt samt underhållas men det är jäkligt kul..!!

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA