KTM 525 som mellanhoj

Brynad

Steechk
Gick med
14 May 2010
Ort
Västerås
Hoj
KTM 690 SMC -10, KTM 525 EXC -07, Yamaha WR 125 R -09
Jag är riktigt sugen på en KTM 525 som mellanhoj.

vad kan man göra för att den ska bli "laglig" att köra på det kortet ?

tack för svar
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
De åker på för bra vikt/effekt förhåkllande med 25Kw så de finns überstrypta från fabrik. Ungefär som att Husaberg 650 har 7kw i pappren men den går så illa med strypningarna i att det är svårt att komma av gårdsplanen....

Fast nog är det coolt med en racemoppe på gata men du måste inse servicebehovet och kostnaden involverad. Du har troligen precis lika roligt till rimligare pengar på en 625/640/660....
 

Brynad

Steechk
Gick med
14 May 2010
Ort
Västerås
Hoj
KTM 690 SMC -10, KTM 525 EXC -07, Yamaha WR 125 R -09
så det är ingen kul mc om man inte får köra ostrypt?
va med en kompis igår hann inte snacka så mycket men han körde en 525a på mellankortet och då hade han satt trottle stopp på den ? vad betyder det


är 625/640 ostrypt godkänd på mellan kort? 660 har jag hört att den går inte att fixa så att den är laglig :(

På 525an är det väl 5-15 h för olje och filterbyte?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
så det är ingen kul mc om man inte får köra ostrypt?
va med en kompis igår hann inte snacka så mycket men han körde en 525a på mellankortet och då hade han satt trottle stopp på den ? vad betyder det


är 625/640 ostrypt godkänd på mellan kort? 660 har jag hört att den går inte att fixa så att den är laglig :(

På 525an är det väl 5-15 h för olje och filterbyte?

De är i princip omöjliga att köra med strypningarna i men man kan ju köra ostrypt. Det är ett stopp som gör att man inte kan gasa mer än typ 25% av fullt...

Olja och filterbyte är en piss i Nilen det är renoveringarna efter drygt 1000mil som går lös på 10kkr bara i delar som är det sura. Dessutomr asas där rätt gott om RFS motorer vid gatåka....

LC4 är ett betydligt bättre val. Både bättre serviceintervaller, bekvämare och lättare att verkligen åka omkring strypt. Men visst den är lite tyngre och mindre racemässig...
 

Stuntman

Stunt Edition
Gick med
25 Nov 2006
Ort
Stuntholm
Hoj
SECRET STUNT EDITION(S)
va med en kompis igår hann inte snacka så mycket men han körde en 525a på mellankortet och då hade han satt trottle stopp på den ? vad betyder det

Trottelstopp gör så att gashandtaget bara vrids till en viss gräns:tummenupp

På en KTM 525 EXC får du max ha 16kw på A-beg om jag nu har tänkt rätt:va
 

Ufo_Micke

Medlem
Gick med
19 Aug 2007
Ort
.
Hoj
690 Enduro R -12
så det är ingen kul mc om man inte får köra ostrypt?
va med en kompis igår hann inte snacka så mycket men han körde en 525a på mellankortet och då hade han satt trottle stopp på den ? vad betyder det


är 625/640 ostrypt godkänd på mellan kort? 660 har jag hört att den går inte att fixa så att den är laglig :(

På 525an är det väl 5-15 h för olje och filterbyte?

Ja har inte strypningen i för då går det knappt att köra :D
 
Last edited:

Brynad

Steechk
Gick med
14 May 2010
Ort
Västerås
Hoj
KTM 690 SMC -10, KTM 525 EXC -07, Yamaha WR 125 R -09
De är i princip omöjliga att köra med strypningarna i men man kan ju köra ostrypt. Det är ett stopp som gör att man inte kan gasa mer än typ 25% av fullt...

Olja och filterbyte är en piss i Nilen det är renoveringarna efter drygt 1000mil som går lös på 10kkr bara i delar som är det sura. Dessutomr asas där rätt gott om RFS motorer vid gatåka....

LC4 är ett betydligt bättre val. Både bättre serviceintervaller, bekvämare och lättare att verkligen åka omkring strypt. Men visst den är lite tyngre och mindre racemässig...

okej då blev det lite jobbigare att det skulle vara så dyrt med service

förstår att det är inte är samma drag i lc4 men är det ett liknande? :) har funderat ganska mycket på 625 men visste inte att man fick köra den på mellan kortet.

edit
: 625 verkar vara lite dyrare i inköp också :(

/Pontus
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
okej då blev det lite jobbigare att det skulle vara så dyrt med service

förstår att det är inte är samma drag i lc4 men är det ett liknande? :) har funderat ganska mycket på 625 men visste inte att man fick köra den på mellan kortet.

edit
: 625 verkar vara lite dyrare i inköp också :(

/Pontus

LC4 har mer effekt än en 525 men väger lite mer. På mellankort är dock LC4 att föredra effektmässigt omd u skall åka strypt. På gata anser jag skillnaden i effekt även ostrypt vara skit samma. Plockar man ut den på bana är den däremot tyngre och bökigare än en racemotard.

625 finns för mellankort och visstd e kostar aningen mer fast har du råd att köpa en ordentligt beggad 525 som är så pass sliten att det börjar bli dax att renovera motorn?
 

Brynad

Steechk
Gick med
14 May 2010
Ort
Västerås
Hoj
KTM 690 SMC -10, KTM 525 EXC -07, Yamaha WR 125 R -09
det låter vettigt. men har ju ett tag att tänka iaf! :) vad är det för strypning på lc4an ?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Enda anledningen till att välja lc4 är för att slippa skruva så mycket och pröjsa reservdelar

Jag kör hellre en långtur på 525, de är ju helvete vad lc4orna vibrerar
 

Brynad

Steechk
Gick med
14 May 2010
Ort
Västerås
Hoj
KTM 690 SMC -10, KTM 525 EXC -07, Yamaha WR 125 R -09
Men säg att jag skulle köpa en 525a, och jag har inga problem med att byta olja/filter eller justera ventiler om de nu behövs. och jag hittar en för 33-38 k 03-05 som gått ca 80-150 h

mot en 625 som gått 1500 mil för 38-50k 03-06

vilken ska jag välja ?
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Nu har jag aldrig ägt en RFS men väl LC4 och det är inte bara olja och ventiler som skiljer, du får nog räkna med kamkedjor, kolvar, lager och lite annat också.

Men det är klart, en lätt stark är alltid roligare än en stor sävlig, prova bägge, köp det du vill ha, var beredd på att skruva oavsett.
 

Brynad

Steechk
Gick med
14 May 2010
Ort
Västerås
Hoj
KTM 690 SMC -10, KTM 525 EXC -07, Yamaha WR 125 R -09
jag har provat 525an och den var helt galet underbar känner dock ingen med lc4an
 

lepik

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
åkersberga
Hoj
GasGas EC 300 E
De är i princip omöjliga att köra med strypningarna i men man kan ju köra ostrypt. Det är ett stopp som gör att man inte kan gasa mer än typ 25% av fullt...

Olja och filterbyte är en piss i Nilen det är renoveringarna efter drygt 1000mil som går lös på 10kkr bara i delar som är det sura. Dessutomr asas där rätt gott om RFS motorer vid gatåka....

LC4 är ett betydligt bättre val. Både bättre serviceintervaller, bekvämare och lättare att verkligen åka omkring strypt. Men visst den är lite tyngre och mindre racemässig...

Går i ungefär samma tankar som TS. LC4 var tanken från början, men i takt med att suget för banåka och enduro/skogsåka ökar minskar lusten för gatåka och en 525a börjar kännas vettigast pga vikten, särskilt i skogen.
Trodde först att det var den vanliga kolv och kamkedja-servicen du pratade om, och den kan ju aldrig gå på 10 k, Snarare 3 eller?
Men vad är det som ska göras i renoveringen du pratar om? Trodde inte att man behövde göra större jobb än att byta kolv regelbundet.
 

Snowman89

Guest
Går i ungefär samma tankar som TS. LC4 var tanken från början, men i takt med att suget för banåka och enduro/skogsåka ökar minskar lusten för gatåka och en 525a börjar kännas vettigast pga vikten, särskilt i skogen.
Trodde först att det var den vanliga kolv och kamkedja-servicen du pratade om, och den kan ju aldrig gå på 10 k, Snarare 3 eller?
Men vad är det som ska göras i renoveringen du pratar om? Trodde inte att man behövde göra större jobb än att byta kolv regelbundet.

Kolv går väl på typ 2000+ sen kamkedja går väl på runt 1000:- kan jag tänka mig. Dock tillkommer ju jobbet ifall du inte gör det själv. Övrig "service" på en 525a är egentligen hela hojjen. Det är en tävlingsmaskin och ska servas därefter. Lager ska bytas här och där, motordelar slits till höger och vänster. Sure ska du bara ha hojjen ett kort tag och åka väldigt lite så är det sjukt kul. Personligen skulle jag nog säga att det kostar mer än det smakar i slutänden.

Köp en LC4 istället. Jag har haft en 640 -02 och har en 660 nu. 640n köpte jag direkt efter lätta kortet och den gick otroligt bra. 640n brukar också vara lite billigare. Vart bor TS förresten?
 

lepik

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
åkersberga
Hoj
GasGas EC 300 E
Det tråkiga är att en 640 inte kommer att fungera i endurospåret, jag iofs inte provat. Men eftersom den väger 140 kg (?) känns det svårt.
Han bor i västerås någonstans.
 

Snowman89

Guest
Det tråkiga är att en 640 inte kommer att fungera i endurospåret, jag iofs inte provat. Men eftersom den väger 140 kg (?) känns det svårt.
Han bor i västerås någonstans.

Visst funkar den. Beror på om du tänkt åka lite skogsstigar eller köra novemberkåsan. Skogsstigar funkar den perfekt till och även lättare enduro. Kåsan blir nog lite värre, dock går det med rätt förare
 

lepik

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
åkersberga
Hoj
GasGas EC 300 E
Visst funkar den. Beror på om du tänkt åka lite skogsstigar eller köra novemberkåsan. Skogsstigar funkar den perfekt till och även lättare enduro. Kåsan blir nog lite värre, dock går det med rätt förare

Hittills har det varit skogsstigar och liknande. Dock är jag sugen på att prova "riktig" enduro. Jag får kanske försöka känna lite och kanske provköra lc4an innan jag ratar den totalt. :p
 

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
NEJ, kolla på en annan hoj om du gillar att köra mycket och ofta. Kör du runt staden en gång i månaden kan det vara ok. 525an är en racehoj dvs den är absolut inte lämplig att köra på gata.
Sen kan man ju göra det ändå, men det kostar...
 

Brynad

Steechk
Gick med
14 May 2010
Ort
Västerås
Hoj
KTM 690 SMC -10, KTM 525 EXC -07, Yamaha WR 125 R -09
Jag bor i Västerås.

Jag kör ganska ofta flera gånger i veckan och då är väl 525an inte det starkaste kortet kanske.

Om någon bor nära Västerås och klämmer på en 660/625/640 så skulle jag jätte gärna provköra ( typ åka till Ica lagret och bara köra på rakan så jag får känna på den)

MVH Pontus
 
Nyheter
Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Top