Hej!
Jag gör en kort guide här! Då det verkar vara MÅNGA som har problem med kopplingen på LC4 motorer, och få verkar ha kunskap hur man fixar detta problem efter att själv har klyddat i veckor och många timmar så hittade jag lösningen!
Symptom: Kopplingen tappar tryck speciellt vid höga varv( oftast 4an) handtaget sjunker in av sig själv & blir svårt att få in nästa växel. Brukar oftast uppstå när motorn är varm och brukar börja fungera efter 1 pumpning eller när motorn varvat ner.
1. Börja med att lufta kopplings systemet, använder LHM+ Från Statoil fungerar fint, billigare än Magura blood och man får MYCKET mer. ATF etc alla mineral oljor fungerar OBS: Inte BROMSVÄTSKA!!!
2. Om det inte fixat sig efter luftningen, kontrollera att du inte har läckage vid handtaget, om inte plocka av slavcylindern, Du behöver lossa bakhjulet och ta av främre drevet.
Inspektera efter läckage och om oringarna är friska i slaven. Om allt står rätt till, änsålänge så....
Har du lite större bekymmer, du måste tyvärr riva ut kopplingen osv!
Då du har ett problem som verkar vanligt på LC4 motorer, då dem tydligen inte kan mäta i Österrike.
Jag hade Glapp i Mainshaft(svenska?) på ca 3-4mm då toleransen ska vara 0.04-0.4 detta beror på att stopp brickan till lagret är felkonstruerad och tillåter lagret att röra sig åt sidan!
http://www.ktmshop.se/index.php?parts=y&hideleft=y&id=518&c=C065863000
Nr 15 på bilden. OBS: Detta artikel nummer på nr 15 är inte korrekt! Då får du samma skit bricka igen, 56530017100 är rätt!
56530017100 Då den har liten läpp som låter lagret att sitta längre in (då glappet försvinner) 56530017000 Har ingen läpp! tog dock inget foto på gamla.
Börja med att tömma hojjen på olja, plocka av vänster sida( vid kicken )
Plocka ut kopplingsfjädrarna kopplingskorg lameller osv. Så det ser ut som på bilden!
Plocka ut den gamla brickan. Ta ett dorn och slå på yttre delen av lagret så det åker in rakt och fint så det är lika långt in som den nya läppen på brickan är, sätt på den nya brickan "56530017100" med blå loctite, Jag tog även lite loctite 2701 runt lagrets ytter del mot blocket samt mellan brickan och lagret. När du gjort detta börja montera ihop allt i samma ordning som du plockade av det HÅLL KOLL PÅ VART ALLA BRICKOR ETC SATT!
Ihop med allt, byt olja och filter, tuta och kör!
Lycka till, Allt som ni gör får ni ta på egen risk! står inte för något har gjort exakt såhär och det fungerar!
Jag gör en kort guide här! Då det verkar vara MÅNGA som har problem med kopplingen på LC4 motorer, och få verkar ha kunskap hur man fixar detta problem efter att själv har klyddat i veckor och många timmar så hittade jag lösningen!
Symptom: Kopplingen tappar tryck speciellt vid höga varv( oftast 4an) handtaget sjunker in av sig själv & blir svårt att få in nästa växel. Brukar oftast uppstå när motorn är varm och brukar börja fungera efter 1 pumpning eller när motorn varvat ner.
1. Börja med att lufta kopplings systemet, använder LHM+ Från Statoil fungerar fint, billigare än Magura blood och man får MYCKET mer. ATF etc alla mineral oljor fungerar OBS: Inte BROMSVÄTSKA!!!
2. Om det inte fixat sig efter luftningen, kontrollera att du inte har läckage vid handtaget, om inte plocka av slavcylindern, Du behöver lossa bakhjulet och ta av främre drevet.
Inspektera efter läckage och om oringarna är friska i slaven. Om allt står rätt till, änsålänge så....
Har du lite större bekymmer, du måste tyvärr riva ut kopplingen osv!
Då du har ett problem som verkar vanligt på LC4 motorer, då dem tydligen inte kan mäta i Österrike.
Jag hade Glapp i Mainshaft(svenska?) på ca 3-4mm då toleransen ska vara 0.04-0.4 detta beror på att stopp brickan till lagret är felkonstruerad och tillåter lagret att röra sig åt sidan!
http://www.ktmshop.se/index.php?parts=y&hideleft=y&id=518&c=C065863000
Nr 15 på bilden. OBS: Detta artikel nummer på nr 15 är inte korrekt! Då får du samma skit bricka igen, 56530017100 är rätt!
56530017100 Då den har liten läpp som låter lagret att sitta längre in (då glappet försvinner) 56530017000 Har ingen läpp! tog dock inget foto på gamla.
Börja med att tömma hojjen på olja, plocka av vänster sida( vid kicken )
Plocka ut kopplingsfjädrarna kopplingskorg lameller osv. Så det ser ut som på bilden!
Plocka ut den gamla brickan. Ta ett dorn och slå på yttre delen av lagret så det åker in rakt och fint så det är lika långt in som den nya läppen på brickan är, sätt på den nya brickan "56530017100" med blå loctite, Jag tog även lite loctite 2701 runt lagrets ytter del mot blocket samt mellan brickan och lagret. När du gjort detta börja montera ihop allt i samma ordning som du plockade av det HÅLL KOLL PÅ VART ALLA BRICKOR ETC SATT!
Ihop med allt, byt olja och filter, tuta och kör!
Lycka till, Allt som ni gör får ni ta på egen risk! står inte för något har gjort exakt såhär och det fungerar!