KTM 625/640/660 (LC4) , Har du problem med kopplingen Kika här!

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Hej!
Jag gör en kort guide här! Då det verkar vara MÅNGA som har problem med kopplingen på LC4 motorer, och få verkar ha kunskap hur man fixar detta problem efter att själv har klyddat i veckor och många timmar så hittade jag lösningen!

Symptom: Kopplingen tappar tryck speciellt vid höga varv( oftast 4an) handtaget sjunker in av sig själv & blir svårt att få in nästa växel. Brukar oftast uppstå när motorn är varm och brukar börja fungera efter 1 pumpning eller när motorn varvat ner.

1. Börja med att lufta kopplings systemet, använder LHM+ Från Statoil fungerar fint, billigare än Magura blood och man får MYCKET mer. ATF etc alla mineral oljor fungerar OBS: Inte BROMSVÄTSKA!!!

2. Om det inte fixat sig efter luftningen, kontrollera att du inte har läckage vid handtaget, om inte plocka av slavcylindern, Du behöver lossa bakhjulet och ta av främre drevet.
Inspektera efter läckage och om oringarna är friska i slaven. Om allt står rätt till, änsålänge så....

Har du lite större bekymmer, du måste tyvärr riva ut kopplingen osv!
Då du har ett problem som verkar vanligt på LC4 motorer, då dem tydligen inte kan mäta i Österrike.
Jag hade Glapp i Mainshaft(svenska?) på ca 3-4mm då toleransen ska vara 0.04-0.4 detta beror på att stopp brickan till lagret är felkonstruerad och tillåter lagret att röra sig åt sidan!
http://www.ktmshop.se/index.php?parts=y&hideleft=y&id=518&c=C065863000
Nr 15 på bilden. OBS: Detta artikel nummer på nr 15 är inte korrekt! Då får du samma skit bricka igen, 56530017100 är rätt!

IMG_0667.jpg
56530017100 Då den har liten läpp som låter lagret att sitta längre in (då glappet försvinner) 56530017000 Har ingen läpp! tog dock inget foto på gamla.

Börja med att tömma hojjen på olja, plocka av vänster sida( vid kicken )
Plocka ut kopplingsfjädrarna kopplingskorg lameller osv. Så det ser ut som på bilden!
IMG_0663.jpg

Plocka ut den gamla brickan. Ta ett dorn och slå på yttre delen av lagret så det åker in rakt och fint så det är lika långt in som den nya läppen på brickan är, sätt på den nya brickan "56530017100" med blå loctite, Jag tog även lite loctite 2701 runt lagrets ytter del mot blocket samt mellan brickan och lagret. När du gjort detta börja montera ihop allt i samma ordning som du plockade av det HÅLL KOLL PÅ VART ALLA BRICKOR ETC SATT!
Ihop med allt, byt olja och filter, tuta och kör!

Lycka till, Allt som ni gör får ni ta på egen risk! står inte för något har gjort exakt såhär och det fungerar!
 

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
Bra guide som säkerligen kan komma till användning, förhoppningsvis inte av mig! :p

En liten fundering, måste man tömma hojen på olja? Räcker det inte med att lägga ner hojen på sidan? Har läst i 660-tråden vid något mindre ingrepp i motorn att man kan lägga ner den, så slipper man tömma hojen på olja.
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Bra guide som säkerligen kan komma till användning, förhoppningsvis inte av mig! :p

En liten fundering, måste man tömma hojen på olja? Räcker det inte med att lägga ner hojen på sidan? Har läst i 660-tråden vid något mindre ingrepp i motorn att man kan lägga ner den, så slipper man tömma hojen på olja.

Kan du säkert, men jag hade inte suttit där och rotat och klyddat med motorn full av olja, handlar ju om varken stora mängder olja eller större summor. Blir väl lite svårt att hitta bulthålen kan jag tänka mig aldrig gjort sånt med olja i så vete fan men nog inget att rekommendera :p
 

Bojjarn1

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Nacka
Hoj
KTM 660 SMC -05
Bra guide! frågan är om man vågar sig på det där själv =) jag har nyss lärt mig montera på och av bakhjulet, byta bromsbelägg osv så på den nivån ligger mina kunskaper haha ;)
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Bra guide! frågan är om man vågar sig på det där själv =) jag har nyss lärt mig montera på och av bakhjulet, byta bromsbelägg osv så på den nivån ligger mina kunskaper haha ;)

Då hade jag nog skippat det så det inte går rent åt helvete, lär inte bli billigt då har du inga polare som har mekvana som du kan fråga om hjälp?
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Man kan ju tycka att ktm som gjort fel ifrån början ska åtgärda det där gratis.

Ja dem har gjort fel, men dem påstår ju att det inte är något som stör motorcykelns funktion. Finns ingen sådan återkallelse i Sverige dock finns det i något land.
 

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
Bra guide! frågan är om man vågar sig på det där själv =) jag har nyss lärt mig montera på och av bakhjulet, byta bromsbelägg osv så på den nivån ligger mina kunskaper haha ;)

Bara att köra säger jag.

Va förbered, ha verktygen framme, ha det rensat där du ska vara så du hittar en tappad skruv lätt, sparat massa sprängskisser, vara metodisk, ta bilder.


Jag har inte gjort så himla mycket egentligen, men det jag gjort själv i mekväg är att renovera gafflarna på min DT125a, tagit av toppen samt cylindern för att inspektera kolven, av med hjulen och alla kåpor princip.
På min KTM har jag renoverat vattenpumpen, ställt ventilerna två gånger, haft av hjulen, haft av kedjan och strippat ner den på kåpor och allt annat onödigt skit.
På en gammal NSR125 tvåtakt monterat kolvkit, cylinder osv.

Liksom det handlar om att våga, varesig man är ensam eller kan få assistans, men man bör ta en sak i taget, som på kåtten, renoverade vattenpumpen, ställde ventilerna två gånger efteråt(var lite nojig efter första bara), i vinter ska jag renovera framgafflarna och bromsarna är det tänkt, inte för att det behövs, utan för att jag vill lära mig, men bror iofs på vad det kommer kosta.

Kollade väl in en guide säkert tio gånger innan jag gav mig på att renovera vattenpumpen, för att vara på den säkra sidan och veta vad man gjorde.


Long story short : Våga pröva dig fram, en sak i taget och var väl förberedd med sprängskisser och kollat in guides, våga fråga istället för att göra fel.
 

Bojjarn1

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Nacka
Hoj
KTM 660 SMC -05
Bara att köra säger jag.

Va förbered, ha verktygen framme, ha det rensat där du ska vara så du hittar en tappad skruv lätt, sparat massa sprängskisser, vara metodisk, ta bilder.


Jag har inte gjort så himla mycket egentligen, men det jag gjort själv i mekväg är att renovera gafflarna på min DT125a, tagit av toppen samt cylindern för att inspektera kolven, av med hjulen och alla kåpor princip.
På min KTM har jag renoverat vattenpumpen, ställt ventilerna två gånger, haft av hjulen, haft av kedjan och strippat ner den på kåpor och allt annat onödigt skit.
På en gammal NSR125 tvåtakt monterat kolvkit, cylinder osv.

Liksom det handlar om att våga, varesig man är ensam eller kan få assistans, men man bör ta en sak i taget, som på kåtten, renoverade vattenpumpen, ställde ventilerna två gånger efteråt(var lite nojig efter första bara), i vinter ska jag renovera framgafflarna och bromsarna är det tänkt, inte för att det behövs, utan för att jag vill lära mig, men bror iofs på vad det kommer kosta.

Kollade väl in en guide säkert tio gånger innan jag gav mig på att renovera vattenpumpen, för att vara på den säkra sidan och veta vad man gjorde.


Long story short : Våga pröva dig fram, en sak i taget och var väl förberedd med sprängskisser och kollat in guides, våga fråga istället för att göra fel.

Jo jag vet, jag har börjat förstå att med en sådan här hoj är det bara att börja lära sig skruva om man inte vill ha skiten ståendes i garaget obrukbar hela tiden.
Tror jag har kört max 20mil med den sedan jag köpte hojen för några månader sedan då jag stör mig för mycket på att behöva pumpa kopplingen helatiden för att den ska funka, det tar lixom bort hela körglädjen.

Men men, jag va i garaget nyss och kollade om det fanns någon vätska i behållaren och det var nästan helt torrt, ett tunt lager i botten bara.Har max kört 10mil sedan jag bytte vätskan så det minskar jävligt snabbt.
Jag vette fan om det inte är så att det bara är att byta den där jävla slavcylindern för det va rätt kladdigt under den så jag antar att det är där vätskan försvinner.

Btw, finns det ingen Haynesbok till ktm 660 eller liknande?
Jag hade en sån till min förra hoj och då kunde jag fixa massa prylar trots att jag är totalt värdelös på att mecka :tummenupp haha
 

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
Btw, finns det ingen Haynesbok till ktm 660 eller liknande?
Jag hade en sån till min förra hoj och då kunde jag fixa massa prylar trots att jag är totalt värdelös på att mecka :tummenupp haha

Jag har letat efter Haynes, men har fan inte hittat det någonstans, känns inte ens som att det existerar till hojen..
Hade även det till min DT125a, guldvärt när man skulle göra något! Men finns rätt stora KTM-forum som har guides till allting, sen advrider.com, rätt många där med LC4, bara att skumma igenom alla guides, favoritmarkera dom och en lämplig rubrik till framtiden! ;)
 

Bojjarn1

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Nacka
Hoj
KTM 660 SMC -05
Liten uppdatering kring kopplingen, jag kände somsagt att det var lite överkurs för mig att göra det där jobbet själv så jag kontaktade Funbike i Västerås som fixade min koppling för 1500:- :tummenupp
 
Last edited:

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Liten uppdatering kring kopplingen, jag kände somsagt att det var lite överkurs för mig att göra det där jobbet själv så jag kontaktade Funbike i Västerås som fixade min koppling för 1500:- :tummenupp

bra! låter som ett Ok pris med material eller bara för jobbet? satt dem i 56530017100 den brickan med läppen? annars kommer det komma tillbaka inom snar framtid... om dem satt i orginalet som slutar på 000
 

Bojjarn1

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Nacka
Hoj
KTM 660 SMC -05
Det var för hela jobbet inklusive material och jag vet inte vad dom satte i, antar att Ragnar som fixade det har koll då han är rätt känd för att kunna KTM.

Funkar din hoj bra fortfarande?
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Det var för hela jobbet inklusive material och jag vet inte vad dom satte i, antar att Ragnar som fixade det har koll då han är rätt känd för att kunna KTM.

Funkar din hoj bra fortfarande?

Är det han som jobbar på Lelles? Dom visste inget om detta fel alls ingen där inne.. jag har dock pratat med dem och berättat sen om dem tog det för givet är en annan femma.
jadå min fungerar som den ska utan problem kört typ 40-50mil:yoparty
 

Bojjarn1

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Nacka
Hoj
KTM 660 SMC -05
Är det han som jobbar på Lelles? Dom visste inget om detta fel alls ingen där inne.. jag har dock pratat med dem och berättat sen om dem tog det för givet är en annan femma.
jadå min fungerar som den ska utan problem kört typ 40-50mil:yoparty

Fan vad trevligt att den verkar hålla:tummenupp

Jag har kört en tank och den funkar klockrent!

Anledningen till att dom inte visste felet/lösningen på Lelles var väl att deras KTMking har slutat för att starta upp ett eget företag i västerås :)

Tror det var några år sedan han jobbade på lelles i uppsala.
 
Last edited:

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Fan vad trevligt att den verkar hålla:tummenupp

Jag har kört en tank och den funkar klockrent!

Anledningen till att dom inte visste felet/lösningen på Lelles var väl att deras KTMking har slutat för att starta upp ett eget företag i västerås :)

Tror det var några år sedan han jobbade på lelles i uppsala.

ok, då kanske han visste! Bra att han löste det, tyckte priset var billigt för att få det gjort faktiskt med tanke på att man får byta olja etc.

Bra att det löste sig !
 
Nyheter
Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top