KTM 625/640/660 sm, skillnader?

niklas_gripen

need for speed...
Gick med
19 Dec 2004
Ort
Sävsjö
Hoj
kawasaki kxf 250-04
Hej, vad är det för skillnad mellan de stora supermotardmodellerna från ktm;
ktm 625 smc, ktm 640 lc4 och ktm 660 smc?

Är det stort sett samma motor i alla bortsett från cylindervolymen?
Vad är det för skillnader i chassi? uppförande?
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
niklas_gripen skrev:
2603477 Hej, vad är det för skillnad mellan de stora supermotardmodellerna från ktm;
ktm 625 smc, ktm 640 lc4 och ktm 660 smc?

Är det stort sett samma motor i alla bortsett från cylindervolymen?
Vad är det för skillnader i chassi? uppförande?

660 = lättast, större cc men ingen elstart
640 = tyngst o slöare mer touring sämre fugge tror jag
625 = har elstart men lättare än 640

Slutsats

välj 660 om du orkar kicka annars 625
om du vill åka längre sträckor o inte bryr dig lika mkt på vikt/effekt så välj 640
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
660n och 625an om jag minns rätt är även Mellanklassreggade medan 640 är 30kw registrerad. Tror det är runt 20wk på 660n.

Funderat på ett klassbyte? :)
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
philsson skrev:
2603665 660n och 625an om jag minns rätt är även Mellanklassreggade medan 640 är 30kw registrerad. Tror det är runt 20wk på 660n.

Funderat på ett klassbyte? :)

Är inte 640 reggad med orginal effekt? runt 55 hk.
Iaf 04 och neråt.

625orna 04a och neråt får du ingentligen inte köra då effektförhållandet är liiiiite för högt, typ 5 kilo för lätt eller 2 häst för mkt.
Dock körde jag med mellan samt vet flera som gjort/tror man får det då det är så hårfint.
Kan även meddela att vid krock vart det inga problem med försäkringsbolaget.

660 får du väll köra alla årsmodeller?

Aja jag skulle inte rekomdera 640 om du vill ha lite knuff.
Dom flesta byter förgasare, köper helsystem etc.

Varför inte köpa en 625a direkt och spara dom tusenlapparna?

660 köper du om du orkar kicka då den är roligast!
 

David P.

UAE Rally Raid Karlshamn
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM SE 950 R
Gnutten skrev:
2604530 40kw
54,4 Hk i 640!!!

När Bike bromsade 625an o 640 var det 10 hkr mer i 625an. Precis som det upplevs. Som jag ser det finns det absolut ingen anledning att köpa 640. Och enda stället en 640 har 55hkr är som sagt i pappret. Den är riktigt seg!:tummenner
 

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
KTM Adventure 640
625 har väll inga skjutspinar? 640 har skjutspinnar, säg vad man vill men att kunna skjutsa i blan är himla praktiskt. Även om det inte är så bekvämt längre sträkor.

Min DR 440 :yoparty (350 igentligen) har skutpinnar men är obekväm att skjutsa med. Men ska man bara runt i kommun så är det praktiskt.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Min 640 Duke bromsar 49 Hk på bakhjulet med TRM 41 och helsystem och den gammla toppen,så en 640 med den nya toppen borde utan problem lämmna 50 hk på veven.

Hittar dom sen 10 hk mer i en 625 så ljuger dom.

Den enda motormässig skillnaden mellan 625 och 640 är förgasaren.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
David P. skrev:
2604638 När Bike bromsade 625an o 640 var det 10 hkr mer i 625an. Precis som det upplevs. Som jag ser det finns det absolut ingen anledning att köpa 640. Och enda stället en 640 har 55hkr är som sagt i pappret. Den är riktigt seg!:tummenner
Dom siffrorna stämmer väl ungefär lika bra som allt annat som skrivs i Bajk.Nog för att ljuddämparen är mer igenkorkad än 625,men 10hk tror jag knappast den stjäl.Med lika avgassystem(alla byter ju)så bör den ligga rätt lika som 625:an effektmässigt.
 

David P.

UAE Rally Raid Karlshamn
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM SE 950 R
Busaberg skrev:
2604911 Dom siffrorna stämmer väl ungefär lika bra som allt annat som skrivs i Bajk.Nog för att ljuddämparen är mer igenkorkad än 625,men 10hk tror jag knappast den stjäl.Med lika avgassystem(alla byter ju)så bör den ligga rätt lika som 625:an effektmässigt.

Om dom är bromsade samtidigt och båda är original finns det väl ingen anledning att tvivla på dom siffrorna. Och varför köper folk 640 om dom ändå ska köpa helsystem o förgasare? :va
 

doro

Sommar,Sommar,Sommar!!!
Gick med
6 May 2006
Ort
Mölndal
Hoj
625 SMC -06
Långa farbron skrev:
2604907 Min 640 Duke bromsar 49 Hk på bakhjulet med TRM 41 och helsystem och den gammla toppen,så en 640 med den nya toppen borde utan problem lämmna 50 hk på veven.

Hittar dom sen 10 hk mer i en 625 så ljuger dom.

Den enda motormässig skillnaden mellan 625 och 640 är förgasaren.


Fan va skönt att någon tänker vettigt på detta forumet.. tydligen skall man inte tro på allt som står i bajk. och någon skrev att 640 var tyngre än 625, ja det är den men bara 3 kg.... att denna diskutionen alltid kommer upp här!:huvet :huvet :mad: ni som kör husa måste ju tycka att 660 är som en buss när det skiljer minst 20 kg på husan och 660 när ni snackar om övervikt på 3 kg:va
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
David P. skrev:
2604985 Om dom är bromsade samtidigt och båda är original finns det väl ingen anledning att tvivla på dom siffrorna. Och varför köper folk 640 om dom ändå ska köpa helsystem o förgasare? :va


Det är väl ingen hemlighet att Bike allt som oftast misslyckas med sina siffror i sina test.

Dom är lika trovärdiga som orginalvikten ifrån tillverkaren.

doro skrev:
2604994 Fan va skönt att någon tänker vettigt på detta forumet.. tydligen skall man inte tro på allt som står i bajk. och någon skrev att 640 var tyngre än 625, ja det är den men bara 3 kg.... att denna diskutionen alltid kommer upp här!:huvet :huvet :mad: ni som kör husa måste ju tycka att 660 är som en buss när det skiljer minst 20 kg på husan och 660 när ni snackar om övervikt på 3 kg:va

Jag tycker 660 är en buss jämfört med Duken,iaf när det svänger.
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Långa farbron skrev:
2604907 Min 640 Duke bromsar 49 Hk på bakhjulet med TRM 41 och helsystem och den gammla toppen,så en 640 med den nya toppen borde utan problem lämmna 50 hk på veven.

Hittar dom sen 10 hk mer i en 625 så ljuger dom.

Den enda motormässig skillnaden mellan 625 och 640 är förgasaren.

Du glömde att ljuddämparen öppnar en hel del på 625 än 640 orig!

Så det som skiljer är förgasaren & ljuddämparen!
 

niklas_gripen

need for speed...
Gick med
19 Dec 2004
Ort
Sävsjö
Hoj
kawasaki kxf 250-04
okej, tack för alla svar! :tummenupp
640:an skulle jag välja bort direkt, sen hänger det nog mest på priset om det skulle bli en 625:a eller en 660. :)
 

David P.

UAE Rally Raid Karlshamn
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM SE 950 R
doro skrev:
2604994 Fan va skönt att någon tänker vettigt på detta forumet.. tydligen skall man inte tro på allt som står i bajk. och någon skrev att 640 var tyngre än 625, ja det är den men bara 3 kg.... att denna diskutionen alltid kommer upp här!:huvet :huvet :mad: ni som kör husa måste ju tycka att 660 är som en buss när det skiljer minst 20 kg på husan och 660 när ni snackar om övervikt på 3 kg:va

JA! 660 är en buss jämfört med Husa. Men en buss med bra krut i motorn.
Men 640 är en buss jämfört med 660 som känns lättare än den är tack vare den starka motorn.
Enligt KTM skiljer det 9kg mellan 625 o 640. Ingen aning om det stämmer. Tunga as hursomhelst när man är van vid Husa, men på grusväg gör det inget.. :)

Långa farbron skrev:
2605053 Stämmer säkert,men det ger inga 10 hk :)

Om en bromsbänk vid samma tillfälle bromsar två hojar, varför ska man tvivla på den siffran? För att Bike "brukar misslyckas med sina siffror"? Skulle 640n spunnit med bakhjulet på bänken o tappat effekt? :D
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top