Ktm 625, 660

Rebell80

Ny medlem
Gick med
6 May 2005
Ort
Olofström
Hoj
KTM 660 SMC -04
Jag går ju i tankarna att skaffa en motard i stället för min TTR, så nu har jag varit och provat en 625. Ska prova en 660 också om några dagar. Men jag blev lite besviken,,, jag har ju hört att ktm ska kunna resa sig på alla växlar, men jag kunde inte gasa upp denna 625 i 2:a växlen. Nu var ju den original och sen kanske det är en liten vanesak men 5:an måste det ju vara omöjligt att få upp den på. Är 660 så pass mycket starkare att det går att gasa upp den?
(Jag utesluter ju inte att det kan vara mina föraregenskaper som kanske är lite i vägen,,,,,)

// Johan
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Rebell80 skrev:
Jag går ju i tankarna att skaffa en motard i stället för min TTR, så nu har jag varit och provat en 625. Ska prova en 660 också om några dagar. Men jag blev lite besviken,,, jag har ju hört att ktm ska kunna resa sig på alla växlar, men jag kunde inte gasa upp denna 625 i 2:a växlen. Nu var ju den original och sen kanske det är en liten vanesak men 5:an måste det ju vara omöjligt att få upp den på. Är 660 så pass mycket starkare att det går att gasa upp den?
(Jag utesluter ju inte att det kan vara mina föraregenskaper som kanske är lite i vägen,,,,,)

// Johan

Hmmm var på Superbike Här i götet och han som jag pratade med tyckte inte det var stor skillnad på 625:an och 660...kanske du får slita mer i styret!! :hihi
 

Rebell80

Ny medlem
Gick med
6 May 2005
Ort
Olofström
Hoj
KTM 660 SMC -04
Rasorblade skrev:
Hmmm var på Superbike Här i götet och han som jag pratade med tyckte inte det var stor skillnad på 625:an och 660...kanske du får slita mer i styret!! :hihi


Kanske det,,,, så du menar att det går att få upp den i 5:an bara man rycket lite i styret? Man har ju sett en del som drar upp sin ktm i 100 knyck,,,
 

henq

hc-devil
Gick med
19 May 2003
Ort
Torslanda
Hoj
KTM 690 SMC R & Honda TRX 250 EX
Rebell80 skrev:
Kanske det,,,, så du menar att det går att få upp den i 5:an bara man rycket lite i styret? Man har ju sett en del som drar upp sin ktm i 100 knyck,,,

i 100 är det trean du rycker upp på...
 

Ronnie

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Såld:KTM 660 SMC -04, Såld:R6 -00:a
Min 660-04 är rejält nerdrevad toppar 155km/h den kan man rycka upp på 5an om man vill men mycket roligare att åka o växla upp den från 2an o uppåt :tummenupp

1:an är typ okörbar :gnissla
 

Cobretti

Iskall-Pilot
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525 Motard 06:a
Min 660 gasar jag upp rätt så lätt på 3:an. Orginal drevad och effektmässigt så är den också orginal fast inte så länge till :yoparty
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Min KTM lättar på alla växlar givet rätt fart och knyck i höger handled - utväxling för att toppa en bit över 200. En helt avstrypt 660 med bra rykrör ligger inte så fasligt lång efter i kraft, så med bra drevning och teknik...

Original med luftburken tät som spånskiva och ett ärtrör till ljuddämpare, är båda hojarna något hämmade :)
 

Rebell80

Ny medlem
Gick med
6 May 2005
Ort
Olofström
Hoj
KTM 660 SMC -04
Förmodar att det är en liten teknikfråga då. Men ska man skaffa en 660 i stället för en 625.
 

four stroke

Ny medlem
Gick med
16 May 2005
Ort
gbg
Hoj
husa 650
Köp en husa 650 istället då blir du inte besviken på draget+att den är finare att köra :tummenupp
 

Cobretti

Iskall-Pilot
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525 Motard 06:a
four stroke skrev:
Köp en husa 650 istället då blir du inte besviken på draget+att den är finare att köra :tummenupp

Han kanske inte orkar mecka under tiden han kör ;)
Byta olja nästan varje varje gång man har vart ute o kört ? visste kanske inte så jobbigt men va fan det blir ju dyrt + du ska ju klyva motorn vid 100h körning.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Rebell80 skrev:
Förmodar att det är en liten teknikfråga då. Men ska man skaffa en 660 i stället för en 625.

Mmm! det verkar som om behovet för att kunna köra på bakhjulet med hojen mer än att lära dig köra hojen i övrigt? :va

Bilda din egen uppfattning varför det är så många 660 till salu än 625!

Jag köpte min 2:a 625 för jag var så pass nöjd med den 1:a än vad jag var med min 660. Varför? Vet ej! det bara kändes bättre + att om jag nu vill hålla på få upp den på bakhjulet hela tiden så skulle jag satsa på rykrör och en rallykam.

Vill du ha 654cc än 625cc så ska du välja 660 för då har du lite mer borrning gratis om du vill köra lite tuning på den sen.

Förstår inte anledningen varför man ska försöka tvinga upp hojen från 5:an, om man kör med rycktekniken så är risken större att du påfrestar kopplingslagret men säkert även annat. Nä jag håller mig till att ta upp den antingen 1, 2 eller 3:an och sen växla uppåt. Som sagt teknik förenklar det mesta. Det är inte alltid den som har mest effekt som kör snabbast! :)
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Cobretti skrev:
Han kanske inte orkar mecka under tiden han kör ;)
Byta olja nästan varje varje gång man har vart ute o kört ? visste kanske inte så jobbigt men va fan det blir ju dyrt + du ska ju klyva motorn vid 100h körning.
100 timmar :va Så långt gick inte min 625:a.....
 

Cobretti

Iskall-Pilot
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525 Motard 06:a
Busaberg skrev:
100 timmar :va Så långt gick inte min 625:a.....

Vilken motor som hälst kan rasa, oavsett timmar & mil.

En sak som jag är 99% säker på är att 625 och 660 håller bättre än Husabergarna och kräver mindre sköttsel.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top