Ktm 640

malerasjon

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki LTZ 400 -06
Går i mycket skarpa köptankar på en KTM 640. Dock läser man ju lite om att den uppfattas som söl i jämförelse med KTM 625 , är skillnaden så himla stor mellan dessa och förstör förgasaren så mkt av de roliga? Hade en Suzuki DR 650 RSE innan och en va ju inte så underhållande direkt, men förmodar att de är mer glädje i en 640!? Jag hade tänkt mig en grussmiskare men de verkar som de flesta kör sina 640 som motarder, någon speciell anledning eller är det mest stadsfolk som kör 640 här:) ?

MVH
Jon
 
Last edited:

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Går i mycket skarpa köptankar på en KTM 640. Dock läser man ju lite om att den uppfattas som söl i jämförelse med KTM 625 , är skillnaden så himla stor mellan dessa och förstör förgasaren så mkt av de roliga? Hade en Suzuki DR 650 RSE innan och en va ju inte så underhållande direkt, men förmodar att de är mer glädje i en 640!? Jag hade tänkt mig en grussmiskare men de verkar som de flesta kör sina 640 som motarder, någon speciell anledning eller är det mest stadsfolk som kör 640 här:) ?

MVH
Jon

Jag kan tycka att det lite är beroende på vilken årsmodell man funderar på. Om den är lite äldre (innan -04, tror jag jag det är) så är serviceintervallerna det dubbla på 640n. 500mil på 640n och 250mil på 625. Efter -04 är det 500 på båda.

Jag vill inte påstå att 640n är slö, men visst vill jag hellre ha en flat side på min. Men det är ju bara att byta om man känner att man vill ha bättre klipp i hojen. Det finna nya för ca. 3500:-
 

malerasjon

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki LTZ 400 -06
Tack för svaret! Jo jag har läst om flatside förgasarna, är ju rätt bra att de finns en del uppdateringar som ger resultat om man skulle tröttna på hojen! Skall se vad de blir, men de lutar skarpt åt en 640, som nu börjar gå å hitta för rimliga pengar (för en leksak).
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Tack för svaret! Jo jag har läst om flatside förgasarna, är ju rätt bra att de finns en del uppdateringar som ger resultat om man skulle tröttna på hojen! Skall se vad de blir, men de lutar skarpt åt en 640, som nu börjar gå å hitta för rimliga pengar (för en leksak).

Använd den som motard isåfall... vi är inte så många motarder i Växjö som kan köra ihop... :tummenupp

[Edit]
Här är en tråd jag skapade när jag hade frågor om riktiga förknasare till 640n...
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=190749

Där står många bra grejer. Finns killar här på forumet med koll!!
 
Last edited:

malerasjon

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki LTZ 400 -06
Hehe, visst skulle det va kul med motard, men jag saknar en grusmaskin, men skulle man komma över ett motardkit är de ju helt klart intressant!

Tack för länken med förgasarfrågan!
 

Honken79

Just a simple man
Gick med
12 Aug 2007
Ort
växjö
Hoj
KTM 640 Duke II
Håller med MaG kul att kunna dra ihop ett gäng och "leka" lite eller försöka iaf :tummenupp

Använd den som motard isåfall... vi är inte så många motarder i Växjö som kan köra ihop... :tummenupp

[Edit]
Här är en tråd jag skapade när jag hade frågor om riktiga förknasare till 640n...
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=190749

Där står många bra grejer. Finns killar här på forumet med koll!!

Du kan ju alltid köra med dubbla uppsättninga däck:tungan

Hehe, visst skulle det va kul med motard, men jag saknar en grusmaskin, men skulle man komma över ett motardkit är de ju helt klart intressant!

Tack för länken med förgasarfrågan!
 
Last edited:

malerasjon

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki LTZ 400 -06
Jaha då va man ägare till en KTM 640 LC4 -00 med då! Jävligt trevlig maskin tycker ja än så länge. SKall fixa med lite service och så nu hade ja tänkt så att allt är klart när våren kommer!
 

Honken79

Just a simple man
Gick med
12 Aug 2007
Ort
växjö
Hoj
KTM 640 Duke II
Grattis!!!
Nu blir de lite jobbigt under vintern då när du inte kan köra...

Jaha då va man ägare till en KTM 640 LC4 -00 med då! Jävligt trevlig maskin tycker ja än så länge. SKall fixa med lite service och så nu hade ja tänkt så att allt är klart när våren kommer!
 

malerasjon

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki LTZ 400 -06
Ja det är redan tungt nu! Men får se om ja kommer ställa av den, annars är de ju bara att dra ut den när det är barmark ute:)

Fixa lite småsaker med, ny chokevajer samt hastighetsmätarvajer, sen service då den misständer lite ibland, å då främst på tomgång.
 

Honken79

Just a simple man
Gick med
12 Aug 2007
Ort
växjö
Hoj
KTM 640 Duke II
Sant lite fördelen att ha en sådan hoj:tummenupp

Ja det är redan tungt nu! Men får se om ja kommer ställa av den, annars är de ju bara att dra ut den när det är barmark ute:)

Fixa lite småsaker med, ny chokevajer samt hastighetsmätarvajer, sen service då den misständer lite ibland, å då främst på tomgång.
 

Honken79

Just a simple man
Gick med
12 Aug 2007
Ort
växjö
Hoj
KTM 640 Duke II
Dame! Har ett litet problem tror jag, De liksom "svetas" ut lite ojla från motorn någon stanns vid den röda ringen, Någon som vet va de kan vara för fel? Kan de vara toplockspackningen kanske eller är jag helt ute och cyklar:va
Några förslag...
 

Bifogat

  • Div 141-1.jpg
    Div 141-1.jpg
    207.3 KB · Visningar: 163

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Dame! Har ett litet problem tror jag, De liksom "svetas" ut lite ojla från motorn någon stanns vid den röda ringen, Någon som vet va de kan vara för fel? Kan de vara toplockspackningen kanske eller är jag helt ute och cyklar:va
Några förslag...

Om det är kring röda ringen så är det ventilkåpspackningen men om det är du har dragit ett streck nedanför så är det topplockspackningen.
 

Honken79

Just a simple man
Gick med
12 Aug 2007
Ort
växjö
Hoj
KTM 640 Duke II
Det rinner från den röda ringen och lägger sig vid det röda stecket...
Då är det alltså ventilkåpspackningen, Bäst att byta den då.

Tack för hjälpen.

Btw är det svårt att byta den?

Om det är kring röda ringen så är det ventilkåpspackningen men om det är du har dragit ett streck nedanför så är det topplockspackningen.
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Det rinner från den röda ringen och lägger sig vid det röda stecket...
Då är det alltså ventilkåpspackningen, Bäst att byta den då.

Tack för hjälpen.

Btw är det svårt att byta den?


Det är packningsmassa & ingen packning, det är lite bökigt men är man noga & inte lägger på för mkt så fixar det sig. Vissa kör med biltemas röda eller vad det nu är men jag kör med Threebond, det är kanon bra. Ligger väl på ca 200:- per tub men det är de värt.
 

Honken79

Just a simple man
Gick med
12 Aug 2007
Ort
växjö
Hoj
KTM 640 Duke II
Ok tack, det blir nog Theebond då eller Sikas packningsmassa, vet du hur varmt de blir vid packningen ungefär, så man inte tar en för klen sort?

Det är packningsmassa & ingen packning, det är lite bökigt men är man noga & inte lägger på för mkt så fixar det sig. Vissa kör med biltemas röda eller vad det nu är men jag kör med Threebond, det är kanon bra. Ligger väl på ca 200:- per tub men det är de värt.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Ok tack, det blir nog Theebond då eller Sikas packningsmassa, vet du hur varmt de blir vid packningen ungefär, så man inte tar en för klen sort?


Nä det blir inte så varmt, det är mer olja som kan tränga igenom om man fuskar. Kamkedjan drar upp olja till kammen så det det blir rätt kladdigt innanför kåpan.

Någon som har erfarenhet av att trimma lc4a motorn?

Är det värt pengarna eller ska man byta hoj istället?


Vad ska du göra samt vad får det kosta. Har du -03 & nyare med nya toppen så kan ev en rallykam vara bra om du har ett öppet avgassystem. Sätta i högkompskolv nja inte om du ska fixa andra saker i motorn men då drar det iväg, portning brukar göra lite också.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Någon som har erfarenhet av att trimma lc4a motorn?

Är det värt pengarna eller ska man byta hoj istället?

Mycket trimningvänlig motor! Most bang 4 the pengar. Byta till fullflödesdämpare .vilken mod som hellst som har rakt rör igenom sig på minst 50mm.dvs dom flesta slipons. sedan bör man ju byta fugge! på dom äldre som har vacumfugge. Bäst för forsatt trimmning är mikuni hsr eller tn 42mm för effekter upp till 65hk och 45-48mm för mer hk. En 42a kan man köpa av min kompisare ny för 3100 eller 3200?????? men då bestyckar jag in den till ktm 640 eller vilken hoj som hellst och oplika trimmningsgrader, Ingen extra kostnad. Då får man gasaren inställd så nära det går optimalt vad jag kommit fram till.. Även axpumpen får sig en hemmlig modd och inställning som ska ge max svar, Axpumpen får man ju ställa tills man är nöjd! www.locknersbilochmc.se

Efter detta kommer kn filter eller annat tygfilter, så stort det går att få i burken , sönderkapning av burken är oundviklig då, max öppen helt enkelt.

Portning rekomenderas..Ändrar ju inte registret.
på dom äldre som inte har h-flow toppen så tar portning bäst , men även H-flowtoppen får man ur minst 5%-8% med plastning (jag åtminstonde)

Och i med max högkompskolv som finns . 12-1 minst.

kam..
Jag rekomenderar ju alltid faktory eller tornado 2 när man har kostat på potning och komphöj. Då får man ett trevligt drag i hela registret.

Rallykammen kan ju vara bra om man endast vill byta kam...Blir ju starkare i mellanreg åtminstonde.

Om man sätter i allt jag sagt ovan kan man få ca 60-63hk 65+ nm under 7000v

Byter man dessutom till värre krökar far det iväg till 65+ på dom äldre 00-04 och minst 70hk på Hiflow topparna . OBS rätt inställt och Hutlöst bra portat , (Boost III portat):D
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Efter detta kommer kn filter eller annat tygfilter, så stort det går att få i burken , sönderkapning av burken är oundviklig då, max öppen helt enkelt.

en liten undran här Boost... Om det är mycket bättre med ett öppet filter, typ KN... varför använder inte crossförare i VM det? anledningen till att jag frågar är det att han som fixade min motor inte tyckte jag skulle slänga dit en kn-filter när jag ska byta förgasare. Han sa att; "varför har inte vm-förarna i cross detta om det nu är så bra?...." Jag antar att ett KN-filter släpper igenom mer "skit"... typ grus o damm som det finns en del av på en crossbana? ... Eller?

... jag säger alltså inte emot dig, utan jag undrar varför det är så mycket bättre....

//Magnus
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top