KTM 660 missljud.

rickards

Medlem
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki address
Hilfe!

Min KTM 660-03 har börjat låta ordentligt illa och någon här kanske kan komma med lite tips..Det är något som skramlar inifrån cylindern låter det som, dessutom så knackar det jäkligt konstigt ifrån vevhuset. Hojen har bara gått en ca. 360 mil varav en 40 i min ägo. Började skramla lite för en 15 mil sedan kanske, och har sen ökat mer och mer. Knackandet från vevhuset hörs bara på tomgången och låga varv, ljudet kommer också oregelbundet. Skrammlet från cylindern låter för jävligt på tomgång och upp till runt 4000 varv, sen låter det som det ska. Hojen går precis som den ska. Någon som känner igen det här tro? Var förbi på Dirtbike å lät killarna lyssna, de trodde glatt att det var ramlagerna som var slut! Kan det verkligen va möjligt efter så kort tid? :va
Någon som har nåt bra tips på vad det kan vara för fel? Som det är nu så vill jag ju knappast köra med hojen å det är ju lagom trist nu när det äntligen blivit vår!
 

CR500AF

slanga sjef
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Norge Oslo
Hoj
Ktm prestige snart solgt Yamaha R6 solgt Cr500AF Aprillia SR 50 Ditech solgt
Actionrille skrev:
Hilfe!

Min KTM 660-03 har börjat låta ordentligt illa och någon här kanske kan komma med lite tips..Det är något som skramlar inifrån cylindern låter det som, dessutom så knackar det jäkligt konstigt ifrån vevhuset. Hojen har bara gått en ca. 360 mil varav en 40 i min ägo. Började skramla lite för en 15 mil sedan kanske, och har sen ökat mer och mer. Knackandet från vevhuset hörs bara på tomgången och låga varv, ljudet kommer också oregelbundet. Skrammlet från cylindern låter för jävligt på tomgång och upp till runt 4000 varv, sen låter det som det ska. Hojen går precis som den ska. Någon som känner igen det här tro? Var förbi på Dirtbike å lät killarna lyssna, de trodde glatt att det var ramlagerna som var slut! Kan det verkligen va möjligt efter så kort tid? :va
Någon som har nåt bra tips på vad det kan vara för fel? Som det är nu så vill jag ju knappast köra med hojen å det är ju lagom trist nu när det äntligen blivit vår!
høres ut som enten rammelagre eller rådelagre det er bare at riva sønder motoren och børja bestalla parts, jo lenger du kør jo dyrare blir det :fatta!
och til slutt tvarstopp
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
CR500AF skrev:
høres ut som enten rammelagre eller rådelagre det er bare at riva sønder motoren och børja bestalla parts, jo lenger du kør jo dyrare blir det :fatta! och til slutt tvarstopp
Om min översättning stämmer verkar det vara det enda rätta att göra. Tyvärr...

Du blir INTE glad den dan det tar tvärstopp i motorn och du kommer inte kunna sova bra på nätterna om du vet att älsklingen står i garaget och troligen behöver operation. Och även om det visar sig vara nåt struntfel kommer du sova jäkligt bra bara genom att veta att älsklingen mår toppen.

Alltså: ge dig iväg och köp ett sexpack folköl och börja riva motorn på en gång :mattias
 

rickards

Medlem
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki address
Jag är tyvärr en riktigt sketen mekaniker så det blir nog inte hojen gladare av... :confused:
Men inte kan det va riktigt som det ska om lagrena i hojen håller på att rasa efter 360 mil?
Jag är inne på att det borde va en reklamaton som återförsäljaren borde ordna.
Eller?
 

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
.
Hoj
.
Om man använder kopplingen för att slira upp hojen på bakhlulet kan man göra slut på lagrena i förtid. Vet inte hur det är i ditt fall men det har hänt andra.
 

420

Vaddå knäskrap?
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
HP2
Inte så svårt att köra slut på en ny motor om man misssköter den.
Men visst låter det som du borde renovera.
Vill du inte lämna in den på Dirtbike så ring Ragnar på Lellesmc istället. 018-156005

/Stefan
 
Last edited:

rickards

Medlem
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki address
jo, men inte är den misskött inte. Är servad hos lelles enligt boken + några extra oljebyten. Iallafall så ska den till Lelles imorgon e tanken, så får Ragnar kolla på stackarn.
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
Actionrille skrev:
Hilfe!

Min KTM 660-03 har börjat låta ordentligt illa och någon här kanske kan komma med lite tips..Det är något som skramlar inifrån cylindern låter det som, dessutom så knackar det jäkligt konstigt ifrån vevhuset. Hojen har bara gått en ca. 360 mil varav en 40 i min ägo. Började skramla lite för en 15 mil sedan kanske, och har sen ökat mer och mer

Troligtvis vevstakslagret eller härdningen som släppt. Spån i oljan lär du ha i så fall.
Ett tips är att riva innan du får byta cylle o kolv också.
Att den bara har gått 360 mil har ibland ingen betydelse tyvärr.
 

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Småland
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Actionrille skrev:
Jag är inne på att det borde va en reklamaton som återförsäljaren borde ordna.
Eller?

Garantin är väl begränsad på såna här hojar, men du hade tydligen inte kört långt innan det började låta. Om du inte tokkört så var den färdig för rep när du köpte den. Jag skulle plåga handlaren länge om det behövdes i ett sånt här fall. :näsblod Hoppas det löser sig. :tummenupp
 

Brodde

Skillnad på åka och köra.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm N
Hoj
525
Inte kopplings lagret som gett sig då?
Hände ju på många 625:eek:r och 620 efter ca 800 mil.

Om det är samma lager i en starkare motor borde det slitas fortare. :va
 

rickards

Medlem
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki address
Nu har jag lämnat älsklingen hos Ragnar på Lelles. Verkar vara vevstakslagret som har gett upp. Verkar inte jättebra direkt. :(
Får se vad som händer nu, men det kan nog bli en dyr historia.
Jäkla surt iallafall.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Vevstakslagret var lite halvrisigt på min 620 också och det efter ca 650 mil. Det upptäcktes dock i samband med att motorn splittades och kopplingslagret byttes ut (en kula som mosats). Jag bytte ut vevstaken och lagren, samt fick vevpartiet justerat för att minska glappet (från fabrik) och balansera om det. Hela den delen gick väl på 3-4.000 nånting...
 

peter the great

P-nutz in da hus(peterpain)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
gävle suburbs
Hoj
gsxr1000+cbr900rR och 1"mindre fälgar än rigge(slalomåkarn)
420 skrev:
Inte så svårt att köra slut på en ny motor om man misssköter den.
Men visst låter det som du borde renovera.
Vill du inte lämna in den på Dirtbike så ring Ragnar på Lellesmc istället. 018-156005

/Stefan
jag hade hojen innan och det längsta jag körde isträck mellan olje bytena var 70mil så den är knappast misskött så sett..det lät inte så kul rikard hoppas det fixar sig å inte kostar för mycket...
 

rickards

Medlem
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki address
Jo, visst fan fixar det sig. Blir det skitdyrt så har jag iallafall försäkringen som täcker det.
Men det e lite tråkigt å besvärligt iallafall. Men jag e snart igång på två hjul igen. :banana
Inget å deppa ihop för, värre saker har hänt.
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
Actionrille skrev:
Nu har jag lämnat älsklingen hos Ragnar på Lelles. Verkar vara vevstakslagret som har gett upp. Verkar inte jättebra direkt. :(
.

Misstänkte det.
Hade du väntat längre hade du varit tvungen att gå dit med motorn i 2 Konsumkassar. :rolleyes:
Så det blir nog rätt billigt ändå.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top