KTM 660 startar inte!!!

Mulle Meck

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2007
Ort
Jönköping
Hoj
Ninja 600
Har försökt i 2 timmar nu att starta åbäket:mad: . Den hoppad igång efter att jag tömt förgasaren, men dog direkt när jag släppte gasen med kraftig förgasarsmäll som följd så hundarna började skälla :D . Köpte även nytt stift men de funka inte heller :huvet
Har även kollat gnista på stiftet och de var inga problem.
Har testat med choke och luftgrejen i olika kombinationer.

Köpte hojen för en vecka sen så jag har väl inte lärt mig kicktekniken riktigt men va fan så jävla svårt startat kan de ju inte vara.
Har haft problem ett par ggr att få igång den men de har alltid lyckats till slut men idag funkar de inte.

Så vad kan ha hänt?
Vad ska jag göra?

Hjälp mig!! :)
 

Solid snake

Guest
Kicka tills du känner kompet, in med dekompen och kicka sakta nästan hela vägen ner, släpp dekompen, upp med kicken igen och ta i.
 

Mulle Meck

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2007
Ort
Jönköping
Hoj
Ninja 600
Kicka tills du känner kompet, in med dekompen och kicka sakta nästan hela vägen ner, släpp dekompen, upp med kicken igen och ta i.

Jag har testat alla möjliga sätt på att kicka som folk har skrivit om här inne men inget funkar.

mulle meck?

elstart är bra

en 66 utan elstart fjolligt tycker jag köp aprilia ;) ;) :)


Skam den som ger sig...
Fast en elstart hade ju inte suttit fel.:gnissla
 
Last edited:

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CBR900RR -96:a
Provat med ett eller två rejäla vrid på rullen innan sista sparken också?
Gör hela grejen med min... :)
 

DojDoj

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Skogen
Hoj
Honda CR500AL
Om du har gnista och stiftet blir blött och du inte har ett helt igen satt luftfilter läs nedan.


Tips
1. Ge fan i gasen
2. Om du inte gav fan i gasen tryck in med dekompen och håll den inne och kicka runt motorn utan komp 5-10 rotationer(vädra ur)
3. kicka igen och ge fan i gasen.

Lektion hur man kickar

1.Tryck ner kicken tills du möter motstånd då kolven är i Topp (TD)
2.tryck in komp handtaget och tryck ner kicken c:a 5cm till.
3.Upp med kicken i topp läge
4.Kicka ner hela vägen med bra kraft tills kicken slår i fot pinnen.
5.Ge fan i gasen

Startar den inte ändå skulle jag ha bytt stiftet bara för att det ger gnista när det är ur cylindern betyder det inte att det funkar under kompretion.


Slut på lektionen

Mitt CV på att jag kan kicka igång en enstånka.

Jag har ägt
xr600
xr400
ktm 520 525 640
Husaberg 650
Nu har jag en cr500 och den kräver sin man att kicka igång när man är spy färdig av trötthet och har bromsat stopp. Men 2 takt är en annan historia finns ju ingen dekomp tyvärr.
 

Kraschpucken

Stånka.. De e najs!
Gick med
22 Aug 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM SMC-R
Är ventilerna justerade nyligen? är dom inte det är det knepigt att få igång dom om man inte är van vid hur man ska göra. min var likadan, justerade ventilerna.. viola!
 

Dominator-Rocks

Guest
Stånkor är visst Jäddrigt tjuriga å starttta ibland!


Min kan vara överjävlig om det är varmt ute!


Tänder inte alls.... :mad: men jag lyckats alltid få igång den efter ett gäng olika gas/choke kombos! :yoparty


Har fått höra att min knarr förmodligen går alldeles för fett!
 

Mulle Meck

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2007
Ort
Jönköping
Hoj
Ninja 600
Inga konstiga ljud som inte borde vara där? Känns det som vanligt?


När jag fick igång den en stund så lyssnade jag men hörde inget konstigt.
Den bluddrar inte. Men den vill ju gärna dö om man slutar hålla den på varv.

Är ventilerna justerade nyligen? är dom inte det är det knepigt att få igång dom om man inte är van vid hur man ska göra. min var likadan, justerade ventilerna.. viola!

Ventilen är justerade vid cirkus 600mil. Den har gått 740mil nu. Så de borde de ju inte va. :confused:

Stånkor är visst Jäddrigt tjuriga å starttta ibland!


Min kan vara överjävlig om det är varmt ute!


Tänder inte alls.... :mad: men jag lyckats alltid få igång den efter ett gäng olika gas/choke kombos! :yoparty


Har fått höra att min knarr förmodligen går alldeles för fett!


Min är mer svårtstartad om man varit ute på en repa och sen ska köra efter ett par timmar igen. Även då har jag testat diverse kombos

Om du har gnista och stiftet blir blött och du inte har ett helt igen satt luftfilter läs nedan.

Jag har ägt
xr600
xr400
ktm 520 525 640
Husaberg 650
Nu har jag en cr500 och den kräver sin man att kicka igång när man är spy färdig av trötthet och har bromsat stopp. Men 2 takt är en annan historia finns ju ingen dekomp tyvärr.


Om du inte bor allt för långt ifrån Jönköping så kan du får komma förbi och kicka igång eländet. Jag bjuder på pizza om du lyckas. :tungan

Jag ska ta och testa ditt tips så får vi se om den kan hoppa igång.:)
 
Last edited:

Dominator-Rocks

Guest
När jag fick igång den en stund så lyssnade jag men hörde inget konstigt.
Den bluddrar inte. Men den vill ju gärna dö om man slutar hålla den på varv.



Ventilen är justerade vid cirkus 600mil. Så de borde de ju inte va. :confused:




Min är mer svårtstartad om man varit ute på en repa och sen ska köra efter ett par timmar igen. Även då har jag testat diverse kombos

Sån är min me´! Ge faan i gasen å choken om den är det allra minsta ljummen!

Lycka till!

NÖDlösning! Knäpp på "dödarn"! Vrid fullt på rullen och dra startmotorn/kicka en 10sek!

Slå av dödarn/starta :tummenupp har funkat på både min och ett par andra större knarrar som har vart tjuriga!
 
Last edited:

DojDoj

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Skogen
Hoj
Honda CR500AL
Jag bor inte så långt i från Jönköping 7 mil och står du utmed E4:an 7:30 på måndag när jag åker upp till Sthlm så ska jag hjälpa dig att sparka igång den åt dig.Men pizza till frukost avstår jag nog men tack för erbjudandet :)





Om du inte bor allt för långt ifrån Jönköping så kan du får komma förbi och kicka igång eländet. Jag bjuder på pizza om du lyckas. :tungan

Jag ska ta och testa ditt tips så får vi se om den kan hoppa igång.:)
 

Johan31

Medlem
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RGV 250 VJ23, Honda RC45, Suzuki GSX-R 750, Suzuki GSX-R 50, Kawasaki Ninja 400, Suzuki RMZ 450
Jag hade också lite problem när jag hade köpt min,men jag tror detmesta(i mitt fall alltså:) )berodde på att jag gjorde fel.Jag använder ENDAST choken på morgonen eller när den har stått många timmar,annars så kickar jag bara BESTÄMMT och den går igång varje gång.Decompen eller luftspjället har jag nog aldrig använt.Som dom andra i tråden säger..GE FAN I GASEN då tjurar den väldigt lätt ner sig!
Lycka till!
 

Solid snake

Guest
Kollat så att du inte har choken på? En kompis hade det på sin 625 och den verkade trött på att starta ett tag, speciellt när den var varm.

Nämner inga namn men jag kan ju säga att det börjar på i och slutar på master. :rolleyes:
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Kollat så att du inte har choken på? En kompis hade det på sin 625 och den verkade trött på att starta ett tag, speciellt när den var varm.

Nämner inga namn men jag kan ju säga att det börjar på i och slutar på master. :rolleyes:

:tungan

Den var inte svårstartad men den var svår att dra upp på bakhjulet. Däremot var den jäkligt lättstartad kall... :3freak

Vad var det, 190 mil eller nåt jag körde med den så va? :va
 

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Ort
Vassmolösa
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
Ett tips från mig med då....

Om den är kall:
vrid två ggr på rullen så accpumpen sprutar in lite sås.
Håll in decompen och torrkicka två ggr, sen precis när du kickar tredje ggn så släpper du decompen ögonblicket innan du sparkar till. Ingen gas. men choke.

om den är varm:

ut med varmstarten som är den röda knappen på förgasaren.
ingen gas, ingen choke, sen gör du likadant med decompen.
håll inne o sparka två ggr, sen på den tredje ggn släpper du decompen precis när du sparkar.

Om den blivit sur: håll full gas, in med decompen, ut med varmstarten,kicka ca fem sex ggr, sen släpper du decompen under pågående kickning .(ingen gas)

lycka till.
Bosse
 

Mulle Meck

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2007
Ort
Jönköping
Hoj
Ninja 600
Tack för alla tips!!:)

Finns väl ett par varianter ni skrivit som jag inte testat så de får bli att testa lite imorgon igen.


Är de nån fara med att spruta på lite startgas?


DojDoj.. Får jag inte igång hojen så kanske jag står vid vägkanten på måndagmorgon jag har trots allt bara 200meter dit hehe :D
 

KÅTM

Medlem
Gick med
30 Sep 2006
Ort
Jönköping
Hoj
Yzf 600r -98
du har inte nyligen börjat åka mkt bakhjul, så det tryckts in olja i luftfilerburken?

min blev precis som din, när jag började behärska lite bakhjul,
men efter rengöring av burk , filter samt omdragning av slangen till ett uppsamlingskärl, ja då jävlar va det inga problem:tummenupp
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top