Svarar i egenskap av spekulant på båda dessa hojar, ägare till en 300cc 2-takt enduro + en klumpeduns XT660R samt också gjort övergången från gathoj till grushoj. Först och främst, inte en dag för tidigt att testa annat än asfalt. Helt plötsligt öppnas en oas av dåliga vägar och nya platser att äventyra på. Som med alla hojval kan man inte få allt i en hoj.
KTM 690 Enduro R är ett monster. Det är i dagsläget den bästa mellanstora grushoj marknaden har att erbjuda, där du fortfarande har touring-egenskaper och sansade serviceintervall. Den är dock inget mekaniskt himmelrike, snarare tvärt om. 12
rna och framåt lider av en hel del barnsjukdomar. Det finns olika skolor ang vilka som är de bästa. Min egen är att 11
rna (med LC4:an på egentliga 650cc), högre fjädring samt avskalad display är att föredra. Dyr, för dyr sett till vad man får tycker jag. Man blir lätt lite ledsen i ögat när man tappat den på en hal stenhäll för 6:e gången för dagen. Kan motard-kittas med SMC-fälgarna. Blir svampig på gata med motardfälgar, men fortfarande en riktigt potent stånka. Effekt så det räcker och blir över, men en väldigt dynamisk hoj som har sin svaghet i sin storlek. Kalasfjädring, behöver bara ställas in lite efter mängd fläsk på sadeln. För tung och stor för de knixiga stigarna, detta är absolut ingen endurohoj. Bäst i sin klass. Kung på öppna grusvägar och transportsträckorna på asfalt.
WR250R är en modell jag fascinerats över en längre tid, men aldrig kommit till att provköra ännu. Billig, begagnade bra ex ligger ofta runt 30k (de finns, ha tålamod). Den är klen och tyngre än vad den borde vara, de gamla luftkylda 250-hojarna på 80-talet var ju tom lättare. Varvvillig, men saknar knuffen för att göra den till grusvägsräser. Men så fort det blir kurvigt och bökigt, då trivs den som bäst. Mekaniskt väldigt solid, de få som kört dem så långt att de ens behövt titta på ventiler behöver inte ens justera. Blir roligare med öppet dämpare/luftburk/filter samt lite dopat insprut. FMF gör färdiga kit med dämpare/insprut. Athena gör även ett 290-kit om man vill kosta på det. Fjädringen är primitiv. Stel bak samt är man stor och tung behöver den lite jobb för att bli följsam. Går att plocka av en del lull-lull och banta den ca 7 Kg. Överlag en väldigt potent hoj, den duger även för lättare enduro på de knixiga stigarna. Den sjätte växeln räddar en hel del. Tycker WRen har ett mycket intressant läge som billigt och lätt äventyrsmaskin. En "kör-parkera-glöm"-hoj som ger utrymme för flera hojar både i sinne och plånbok. Är helt sanslöst vad folk utsätter dem för både i form av touring samt hård enduro (kolla mototrippin, minitstop, RidingWithTom samt RideVictoria på Youtube)
I skogen är vikt, balans och fjärding allt som räknas. Effekten är i de flesta sammanhang ganska skitsamma som glad amatör. En grushoj är inte en endurohoj, det ska inte jämföras med en EXC-F, CFR, WR250F mfl. På de riktiga enduro-fyrtaktarna får du skruva en hel del, samt undvika längre sträckor. Har du inte ork, pengar och kunskap så gå inte i den fallgropen. Dessutom begränsar de aktionsradien radikalt, samt gör att du helt enkelt inte ger dig på att äventyra och utforska. Det är två olika upplevelser.
KTM är tekniskt överlägsen och en dyrare hoj. Min erfarenhet är att man dras till den brötigare och svårare körningen, jag har tagit min 660R till områden där den absolut inte är bekväm. Det ger WRen en fördel i detta val. Förr eller senare vill ha en renodlad enduro, då byter man.
Jag tycker man kan summera valet till vad man tror man kommer bruka den för:
KTM:
+ Lattja med effekt, bomba grusväg, långresa, mer lämpad för större förare.
- Pris, försäkring, vikt, mekaniska tillförlitligheten samt effekt som inte behövs i den tekniska körningen.
Yamaha:
+ Vikt, pris, försäkring, service samt inbjuder till att pröva den där backen som du egentligen inte vågar testa. En komplett äventyrsmaskin för att utforska utan eftertanke, även om det blir lite segt när hastigheten går upp.
- Möjlighet att hantera din vikt i sadeln, effekt, du kommer vilja investera i en del tillbehör så räkna med ett par tusenlappar till.
Båda bör finnas hos provkörning hos återförsäljare, även om du kanske inte avser köpa ny. Utnyttja möjligheten.
Själv blir det nog byte till nästa år, min 660R är för tung och trött. Kanske blir båda, en 690 till mig och en 250 till tjejen som jag sedan kan låna?