KTM 690 Smc 2008

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Körde 30 mil med min igår. Nemas problemas:tummenupp

Lysande!
Funderar på en sån här istället för en till racemotard. Börjar tröttna på att serva och se efter och laga hela tiden. Det räcker att meka med crosshojarna.

Men vad rekommenderas när det gäller oljebyte osv? Har för mig att det är 500 mil intervall men så länge hade jag aldrig vågat köra på samma olja. Hur gör du tex?
 

Nicxter

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2009
Ort
Sundsvall
Hoj
Söker ny..
Lysande!
Funderar på en sån här istället för en till racemotard. Börjar tröttna på att serva och se efter och laga hela tiden. Det räcker att meka med crosshojarna.

Men vad rekommenderas när det gäller oljebyte osv? Har för mig att det är 500 mil intervall men så länge hade jag aldrig vågat köra på samma olja. Hur gör du tex?

Jag kanske är lite känslig, men det är ju inte som att åka touringhoj direkt. :rolleyes:
Längre stunder av motorvägskörning tycker jag iofs är en pina med allt utan kåpor.. Men hittar man andra vägar, där man kanske slipper sitta stilla med samma gas i timmar, ja då är det inga som helst problem. :tummenupp

500 mil intervall funkar hur bra som helst!!
När jag lämnade in min på service efter att ha köpt den i höstas (mest för att få den kollad), hade den gått närmare 460 mil sen tidigare service. KTM verkstaden hade inget att anmärka på och tyckte att man utan problem kunde köra 500..

Nu har jag nyss bytt olja o filter igen, även om den bara gått 125 mil sedan förra servicen. Men de var mest för att få en nystart på säsongen. :) Både olja o filter såg fint ut..

Köp en 690 smc. Du kommer inte ångra dig!
 

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Lysande!
Funderar på en sån här istället för en till racemotard. Börjar tröttna på att serva och se efter och laga hela tiden. Det räcker att meka med crosshojarna.

Men vad rekommenderas när det gäller oljebyte osv? Har för mig att det är 500 mil intervall men så länge hade jag aldrig vågat köra på samma olja. Hur gör du tex?

Ca 200 mil kan man ju minst vänta med.

Jag kanske är lite känslig, men det är ju inte som att åka touringhoj direkt. :rolleyes:
Längre stunder av motorvägskörning tycker jag iofs är en pina med allt utan kåpor.. Men hittar man andra vägar, där man kanske slipper sitta stilla med samma gas i timmar, ja då är det inga som helst problem. :tummenupp

Motorväg ett X antal mil i sträck är ju ingen höjdare. Men gör man en trip på 30 mil så kör man ju såklart småvägar. Sen känns det ju såklart på kvällen, men det är sånt man får ta:tummenupp
 
Last edited:

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
690 SMC -10 införskaffad! :)

Efter inkörningen så kommer det bli Akrapovic och mappning. Jag lär förmodligen lyfta av locket på luftburken också.
Behöver jag byta filter tro eller är det bara att köra?
Är det pappers eller skumfilter i hojen?
 

QuBaR

Ride-extreme or DIE trying
Gick med
9 Oct 2007
Ort
Örebro
Hoj
BMW F 800 GS -2010
690 SMC -10 införskaffad! :)

Efter inkörningen så kommer det bli Akrapovic och mappning. Jag lär förmodligen lyfta av locket på luftburken också.
Behöver jag byta filter tro eller är det bara att köra?
Är det pappers eller skumfilter i hojen?

Original sitter det ett pappersfilter och luftburken original släpper inte in speciellt mycket luft.

På min 690 SMC -08 med akrapovic + mappning har jag för att öka lufttillförseln skurit upp luftburken för bättre lufttillförsel. Kör fortfarande med original filtret men funderar på att montera ett skumfilter ala KTM powerpart tillbehör...
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Original sitter det ett pappersfilter och luftburken original släpper inte in speciellt mycket luft.

På min 690 SMC -08 med akrapovic + mappning har jag för att öka lufttillförseln skurit upp luftburken för bättre lufttillförsel. Kör fortfarande med original filtret men funderar på att montera ett skumfilter ala KTM powerpart tillbehör...

Då blir det nog ett sånt.
Har du någon bild på hur du har öppnat luftburken?
En polare till mig snackade om att man får bort en strypning genom att ta bort några sladdar. Är det något du hört talas om?
 

QuBaR

Ride-extreme or DIE trying
Gick med
9 Oct 2007
Ort
Örebro
Hoj
BMW F 800 GS -2010
Då blir det nog ett sånt.
Har du någon bild på hur du har öppnat luftburken?
En polare till mig snackade om att man får bort en strypning genom att ta bort några sladdar. Är det något du hört talas om?

Jag har ingen bild liggandes på dator just nu, men jag ska förbi garaget efter jobbet. Då kan jag ta en bild på hur jag modifierat luftburken för att öka luftintaget.

Ang. sladdar som påverkar strypning har jag inte hört något om till 690 lc4 motorn.
 

Hôffer

Jä ä Värmlänning
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Trondheim Norge
Hoj
Suzuki V-Strom 1000 -14
Då blir det nog ett sånt.
Har du någon bild på hur du har öppnat luftburken?
En polare till mig snackade om att man får bort en strypning genom att ta bort några sladdar. Är det något du hört talas om?

Det hjælper nog inte så mycket med sportluftfilter,eller utan locket på.
Læser du længre tillbaka i tråden, så ser du att HELA luftburken ær problemet.
 

Tom123

Ny hoj!
Gick med
20 Dec 2008
Ort
Solna
Hoj
hojlös
Håller på att köra in hojjen har gått 50 mil just nu. Jag har märkt att ibland om jag mesväxlar och inte trycker till ordentligt så hamnar den i friläge.. detta händer bara mellan 3-4 och 5-6 och har väll hänt ett tiotal gånger under dom här 50 milen. Nån som haft liknande symptom och är det nått som blir bättre när man kört in lådan ordentligt?
 

Hôffer

Jä ä Värmlänning
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Trondheim Norge
Hoj
Suzuki V-Strom 1000 -14
Håller på att köra in hojjen har gått 50 mil just nu. Jag har märkt att ibland om jag mesväxlar och inte trycker till ordentligt så hamnar den i friläge.. detta händer bara mellan 3-4 och 5-6 och har väll hänt ett tiotal gånger under dom här 50 milen. Nån som haft liknande symptom och är det nått som blir bättre när man kört in lådan ordentligt?

Har samma problem med min -09:a, och jag har kört 450 mil.
Så det får vi nog leva med :näsblod
 

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Håller på att köra in hojjen har gått 50 mil just nu. Jag har märkt att ibland om jag mesväxlar och inte trycker till ordentligt så hamnar den i friläge.. detta händer bara mellan 3-4 och 5-6 och har väll hänt ett tiotal gånger under dom här 50 milen. Nån som haft liknande symptom och är det nått som blir bättre när man kört in lådan ordentligt?

Har samma problem med min -09:a, och jag har kört 450 mil.
Så det får vi nog leva med :näsblod

Samma problem med min 08a. Har kört snart 1000 mil med den:gnissla
 

QuBaR

Ride-extreme or DIE trying
Gick med
9 Oct 2007
Ort
Örebro
Hoj
BMW F 800 GS -2010
Håller på att köra in hojjen har gått 50 mil just nu. Jag har märkt att ibland om jag mesväxlar och inte trycker till ordentligt så hamnar den i friläge.. detta händer bara mellan 3-4 och 5-6 och har väll hänt ett tiotal gånger under dom här 50 milen. Nån som haft liknande symptom och är det nått som blir bättre när man kört in lådan ordentligt?

Jag har även samma problem med min -08 som snart har gått 800mil. Pratade med en KTM mekaniker i stan om detta och han nämnde att detta var normalt beteende....
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Ni får väl växla lite mera bestämt :D
Inga problem med det än på min 08:a trotts att det blir endel växande på snirkliga vägar.

Beträffande luftburken så hjälper det något att ta bort locket,hojen känns lite rappare.
Har behållt orginal pappersfiltret,vem vill ha mer skit in i motorn med hjälp av alla dessa skumfilter :va
Några öppar upp burken och har gjort hål,gälar men även det kan dra in extra skit.

En möjlighet är att plocka bort hela burken och montera på ett filter direkt på insprut förgasaren,då andas hojen lite lättare.
 

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Finns det någon "standardlösning" på att modda luftburken utan att sen behöva mappa om (har redan akra + tillhörande mappning)? Nån som provat KTM's skumfilter (power parts)? Om ja, hur moddade ni luftburken i samband med det? Finns det andra alternativ till detta filter (vill ha skumfilter då pappfilter + vatten inte är ngn bra kombination...)
EDIT: Enl Jonte Engdahl behöver man inte mappa om om man skär upp/tar av luftfilterlocket.

Undrar även om kraschpuckarna till EXC/gamla LC4 funkar till 690, verkar vara andra artikelnummer...kanske naven är bredare på 690?

Å så en sak till, nån som vet om orginalkedjan räcker till en drevning på 15-45?
EDIT: Läste på annat forum att 15-44 ska funka iaf.
 
Last edited:

RyXze

Nyberg
Gick med
28 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
2014 KTM Duke 690
Finns det någon "standardlösning" på att modda luftburken utan att sen behöva mappa om (har redan akra + tillhörande mappning)? Nån som provat KTM's skumfilter (power parts)? Om ja, hur moddade ni luftburken i samband med det? Finns det andra alternativ till detta filter (vill ha skumfilter då pappfilter + vatten inte är ngn bra kombination...)

Det finns som sagt bara en färdig map och det är den du har, att enbart ta bort luftburkslocket funkar fint med den mapen (kan gå lite snålt vid låga varv men ingen fara). Jag har tagit bort locket och satt dit en sån här hållare http://www.dnafilters.com/filterdetails.asp?filterid=701
den håller fast filtret annars sitter det löst (ja du kan sätta dit det med silvertejp eller sätta dit egna metall stänger)

Sammanfattat så skruvar du bara bort luftburkslocket så sitter filtret sen löst (bara att dra upp det om du vill byta till nåt annat filter)

DNA har även ett filter http://www.dnafilters.com/filterdetails.asp?filterid=615 som funkar tillsammans med deras hållare. Annars finns ju K&N, BMC och KTM:s powerpart filter. Varav KTM:s är det enda som är skum vad jag vet.

Du får skönare insugsljud och den känns lite rappare. Men som sagts tidigare, det är hela luftburken som är boven i dramat då hålet till själva insuget är extremt litet. Tar man bort hela luftburken och sätter dit ett filter direkt på insuget så kommer den gå farligt snålt, därför måste du mappa med tuneboy eller powercommander. Om du gör detta finns det dock mycket kraft att hämta, va inne på en sida där en tysk gjort detta och han hade bänkat den till närmare 70 bakhjulshästar. Ska se om jag hittar länken!

Hoppas du fattar min luddiga text!

EDIT: hittade länken, här är första dynon med akra + map + modad luftburk som jag förstår det http://i302.photobucket.com/albums/nn117/ranx4pb/ht-pk.png röd graf

här är med borttagen luftburk + akra + annan map http://i302.photobucket.com/albums/nn117/ranx4pb/ht-nm.png röd graf

Och här kan ni läsa mer om ni vill (text på delvis tyska): http://www.ktmforum.eu/forum3/wbb/690-supermoto-690-smc-690-enduro-690-duke/board3041-690-lc4-tuning/19947-neues-aus-der-tuning-k%C3%BCche/index6.html?e12ddd39#post323034
 
Last edited:

Rubberdude

Ny medlem
Gick med
1 May 2008
Ort
Finland
Hoj
KTM 690 SMC 2008
Hej!

Sitter just nu med en -05 Yamaha R1 som jag inte riktigt vet vad jag ska hitta på med. Har fått erbjudande om att byta med en SMC 690 -08 fullproppad med lull-lull dvs Acra helsystem i titan + PC, excel-fälgar med isdäck etc etc (måste kolla med killen precis VAD som finns ännu).

Orsaken till att jag inte riktigt "vill ha" min R1, som ju för övrigt är en underbar skapelse, är att jag alltför sällan har tid att smiska den under sommarmånaderna utan den står mest och samlar damm. :död Har letat efter nåt som är mera "året-runt"-vänligt och det är det som min fråga gäller.

HUR PASS ANVÄNDBAR ÄR EN 690 I ÅRET-RUNT-BRUK?! :confused:

HUR PASS OFFROAD KAN (bör?) MAN GÅ?

Är det ens nån vits att fundera på lite grövre däck eller är det att glömma? Än på isbana?

Vill jättejättegärna få lite feedback på det här.

Killen som vill byta tycker ju naturligtvis att det är den perfekta kompisen till allt, och dum vore han ju annars. Har inte heller hittat nån i närområdet som går att testa, eller ens nån som har en. Allt mitt hopp står nu till Er kära vänner. :Bugar
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Hej!

Sitter just nu med en -05 Yamaha R1 som jag inte riktigt vet vad jag ska hitta på med. Har fått erbjudande om att byta med en SMC 690 -08 fullproppad med lull-lull dvs Acra helsystem i titan + PC, excel-fälgar med isdäck etc etc (måste kolla med killen precis VAD som finns ännu).

Orsaken till att jag inte riktigt "vill ha" min R1, som ju för övrigt är en underbar skapelse, är att jag alltför sällan har tid att smiska den under sommarmånaderna utan den står mest och samlar damm. :död Har letat efter nåt som är mera "året-runt"-vänligt och det är det som min fråga gäller.

HUR PASS ANVÄNDBAR ÄR EN 690 I ÅRET-RUNT-BRUK?! :confused:

HUR PASS OFFROAD KAN (bör?) MAN GÅ?

Är det ens nån vits att fundera på lite grövre däck eller är det att glömma? Än på isbana?

Vill jättejättegärna få lite feedback på det här.

Killen som vill byta tycker ju naturligtvis att det är den perfekta kompisen till allt, och dum vore han ju annars. Har inte heller hittat nån i närområdet som går att testa, eller ens nån som har en. Allt mitt hopp står nu till Er kära vänner. :Bugar

man kan ju dunka på endurofälgar på den så funkar ju den "året runt! :tummenupp
BYT!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top