KTM 690 Smc 2008

pata

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC -09
Nu har det blivit dags för 100-mila service. Acra slipon+KN-filter+mappning blir det också. Hur stor skillnad gör det? Kan det vara värt att dreva ner 1 fram för att slippa provocera upp den på 3an? eller räcker acra+mapp+filter?
 

QuBaR

Ride-extreme or DIE trying
Gick med
9 Oct 2007
Ort
Örebro
Hoj
BMW F 800 GS -2010
Hej!

Sitter just nu med en -05 Yamaha R1 som jag inte riktigt vet vad jag ska hitta på med. Har fått erbjudande om att byta med en SMC 690 -08 fullproppad med lull-lull dvs Acra helsystem i titan + PC, excel-fälgar med isdäck etc etc (måste kolla med killen precis VAD som finns ännu).

Orsaken till att jag inte riktigt "vill ha" min R1, som ju för övrigt är en underbar skapelse, är att jag alltför sällan har tid att smiska den under sommarmånaderna utan den står mest och samlar damm. :död Har letat efter nåt som är mera "året-runt"-vänligt och det är det som min fråga gäller.

HUR PASS ANVÄNDBAR ÄR EN 690 I ÅRET-RUNT-BRUK?! :confused:

HUR PASS OFFROAD KAN (bör?) MAN GÅ?

Är det ens nån vits att fundera på lite grövre däck eller är det att glömma? Än på isbana?

Vill jättejättegärna få lite feedback på det här.

Killen som vill byta tycker ju naturligtvis att det är den perfekta kompisen till allt, och dum vore han ju annars. Har inte heller hittat nån i närområdet som går att testa, eller ens nån som har en. Allt mitt hopp står nu till Er kära vänner. :Bugar

Det är bara & köpa!!

Jag har min ktm 690 smc -08 med en uppsättning motardfälgar samt en uppsättning med enduro fälgar. Har kört ca 800mil asfalt/grus/enduro och hittills är jag grymt nöjd. Kan inte ha en bättre lekmaskin för gatåkning/pendla till jobbet och en offroad racer i skogarna.

Visst kan den kännas lite tung att böka runt i dom värsta enduro spåren, men det är nog inte maskinen det är fel på utan snarare föraren...
 

Tom123

Ny hoj!
Gick med
20 Dec 2008
Ort
Solna
Hoj
hojlös
Nu har det blivit dags för 100-mila service. Acra slipon+KN-filter+mappning blir det också. Hur stor skillnad gör det? Kan det vara värt att dreva ner 1 fram för att slippa provocera upp den på 3an? eller räcker acra+mapp+filter?

Shiit och jag tyckte jag körde mycket! 100 mil redan... Jag bokade tid idag och dom kunde inte föräns om 2 veckor :huvet
 
Last edited:

pata

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC -09
Shiit och jag tyckte jag körde mycket! 100 mil redan... Jag bokade tid idag och dom kunde inte föräns om 2 veckor :huvet

Hehe har blivit några mil i sadeln under helgen :) Underbart att slippa vibrationerna som jag hade på min 625a. Hur har du kört din? Jag körde 20-30 lugna mil sen kunde jag inte hålla mig så nu kör jag som vanligt.
 

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Kanon, tack för utförligt svar.

Var det nån som hade koll på kedjans längd, dvs om den räcker till en 15-45 drevning?

Sen märkte jag en sak när jag tog en kort runda igår. Vid körning på bakhjulet + högt varvtal så slog den ifrån (som om den inte fick soppa), är det ngt problem liknande de som finns på 950 eller är det ngt varvtalsstopp som slår till?


...
Hoppas du fattar min luddiga text!
...
 

Rubberdude

Ny medlem
Gick med
1 May 2008
Ort
Finland
Hoj
KTM 690 SMC 2008
Det är bara & köpa!!

Jag har min ktm 690 smc -08 med en uppsättning motardfälgar samt en uppsättning med enduro fälgar. Har kört ca 800mil asfalt/grus/enduro och hittills är jag grymt nöjd. Kan inte ha en bättre lekmaskin för gatåkning/pendla till jobbet och en offroad racer i skogarna.

Visst kan den kännas lite tung att böka runt i dom värsta enduro spåren, men det är nog inte maskinen det är fel på utan snarare föraren...

Tack för svaren!

Lutar nog åt att det blir köp, ska kolla upp försäkringar och sånt idag men billigare än en Retta ska det nog bli.. :tuttar

Ni som har motardfälgar, vad har ni kört för däck? Samma fråga gällande endurofälgarna som i dagsläget bara har isdäck, de ska vara i gott skick men däcken på motardfälgarna verkar vara rätt finito.

Verkar vara en riktigt trevlig hoj det där, och folk kör ju inte bara asfalt med dem, och det är själva idén - jag vill ju ha säsong året runt!! :yoparty



//Rubberdude
 

QuBaR

Ride-extreme or DIE trying
Gick med
9 Oct 2007
Ort
Örebro
Hoj
BMW F 800 GS -2010
Tack för svaren!

Lutar nog åt att det blir köp, ska kolla upp försäkringar och sånt idag men billigare än en Retta ska det nog bli.. :tuttar

Ni som har motardfälgar, vad har ni kört för däck? Samma fråga gällande endurofälgarna som i dagsläget bara har isdäck, de ska vara i gott skick men däcken på motardfälgarna verkar vara rätt finito.

Verkar vara en riktigt trevlig hoj det där, och folk kör ju inte bara asfalt med dem, och det är själva idén - jag vill ju ha säsong året runt!! :yoparty
//Rubberdude

När du kollar försäkring kolla med bilsport mc försäkring, dom har en billig/bra offroad försökring som många rekomenderar och använder. Bland annat har jag den på min hoj.

Ang. däck val skulle jag rekommendera dig att köpa däck för det underlag du kommer köra mestadels.

För asfalt/bana kör jag michelin pilot power, bra känsla, underbrart grepp och får upp temperaturen fort i däcken.

För offroad körning använder jag Maxxis IT Maxxcross bak & Michelin S12, det är bra däckval som passar för lite med grövre offroad/enduro körning som jag mestadels kör när jag släpar ut hojen i skogarna.

Jag har skrivit en liten tråd här om konvertering ifrån SMC till Enduro som du kan läsa om vad man bör tänka på, typ distanser, brickor osv..
 

Tom123

Ny hoj!
Gick med
20 Dec 2008
Ort
Solna
Hoj
hojlös
Hehe har blivit några mil i sadeln under helgen :) Underbart att slippa vibrationerna som jag hade på min 625a. Hur har du kört din? Jag körde 20-30 lugna mil sen kunde jag inte hålla mig så nu kör jag som vanligt.

Samma lika! Tog det lugnt första turerna men sen gick det inte att hålla sig. Tror det är helt ok bara man kör med lite sunt förnuft och inte ligger och pressar rödmarkeringen. :tummenupp

Jag beställde akra idag berätta om du upplever mycket skillnad efter mappning+filter :)
 

pata

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC -09
Samma lika! Tog det lugnt första turerna men sen gick det inte att hålla sig. Tror det är helt ok bara man kör med lite sunt förnuft och inte ligger och pressar rödmarkeringen. :tummenupp

Jag beställde akra idag berätta om du upplever mycket skillnad efter mappning+filter :)

Jag hoppas på ganska stor skillnad iaf. Annars blir det nog att gå ner 1 kugg fram.
 

Gurra G

Hallå där...kött o blåbär
Gick med
18 Jan 2004
Ort
Småland
Hoj
690 Smc
Ny -10:a E galet nöjd!:tummenupp
 

Bifogat

  • DSC00529.jpg
    DSC00529.jpg
    236.1 KB · Visningar: 273
Last edited:

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Är det normalt att FI lampan lyser en stund när man vrider på tändningen innan de andra visar att de är med?
 

Nicxter

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2009
Ort
Sundsvall
Hoj
Söker ny..
Är det normalt att FI lampan lyser en stund när man vrider på tändningen innan de andra visar att de är med?

Japp!

Det rinner ut soppa om man råkar hamna på bakhjulet med mycke i tanken..

Är det fler än jag som stör sig på att det rinner ut bensin om man kör på bakhjulet?

Först tänkte jag på att det inte var tätt, men nu funderar jag på om det är slangen till avluftningen de rinner ifrån..
(Ja! De klart jag har tanklocket på lustigkurre!) ;)
Man ska uppenbarligen inte tanka fullt och sedan få den att luta iaf.

Något man kan göra nåt åt?
 
Last edited:

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Japp!

Det rinner ut soppa om man råkar hamna på bakhjulet med mycke i tanken..

Är det fler än jag som stör sig på att det rinner ut bensin om man kör på bakhjulet?

Först tänkte jag på att det inte var tätt, men nu funderar jag på om det är slangen till avluftningen de rinner ifrån..
(Ja! De klart jag har tanklocket på lustigkurre!) ;)
Man ska uppenbarligen inte tanka fullt och sedan få den att luta iaf.

Något man kan göra nåt åt?

Vad bra. : )

Adam (RyXze) gjorde en packning till mig att sätta mellan locket och påfyllnadshålet som ska förhindra detta. Det har inte läckt än på min iaf.
Jag funderade också på att dra en slang från locket till en spillburk.
 

RyXze

Nyberg
Gick med
28 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
2014 KTM Duke 690
Precis, gör man en packning så hjälper det! Verkar som att det rinner ut under avluftningshålet, på min i alla fall. Skruvade även bort locket under tanklocket och satte sedan tillbaka (mest för att det va en massa grus där), skruva tillbaka den hårt och håll reda på o-ringen som sitter under det locket. Har funkat hittils!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top