KTM 690 Smc 2008

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Vad använder ni för motorolja till cykeln?
Enligt manualen vill den helst ha 10W/60 men det funkar även med 10W/50, Motorex produkter som dom rekommenderar hittar jag ingenstans? :confused:

Jag har hört mig för med lite kunnigt folk och enligt dem så är det 10w60 som ska användas.
Man kan hälla i 10w50 men då bör serviceintervallet halveras.

Man ska absolut inte använda 10w40 iaf.

Din lokala KTM verkstad bör ha Motorex.
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Och varför inte 10W-40:va
KTM anser tydligen att nya LC4 är en högprestanda motor och behöver tåla högre belastningar och temperaturer än den tidigare LC4:an...

Men det är ju bara sånt jag har läst mig till på nätet.

Personligen känns det som en relativt billig försäkring att köpa "rätt" olja enligt KTMs specar...
 

<-(XxX)->

Protein addict
Gick med
22 Aug 2006
Ort
Gangsterborg
Hoj
zx10r-05, Ktm 690 SMC
nån här som vet om det går att flytta över delarna från en 690 smc till en 690 sm alltså bygga om sin sm till en smc genom att använda ramen från sm:en utan alltför stora modifieringar? (har för mig att ja läst nån som gjort detta)
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
nån här som vet om det går att flytta över delarna från en 690 smc till en 690 sm alltså bygga om sin sm till en smc genom att använda ramen från sm:en utan alltför stora modifieringar? (har för mig att ja läst nån som gjort detta)

nej
Olika ram, sving, plast, tank osv osv osv. Vissa grejer går säkert att vålda på men det kostar mer än det smakar. Vissa grejer går lätt att skifta, typ styre och
Men den stora frågan blir såklart - varför :va
 

Lè balls

Med lem (liten men luktar som stor)
Gick med
30 Oct 2009
Ort
Norrkøping
Hoj
KTM 690 smc
ang tanklocket på 690 smc

Sett att flera frågat efter lösningar till att det rinner över soppa från tanklocket när hojjen är fulltankad och går på bakhjulet..
Titta på tanklocket, ni kommer se en ventil i kanten av locket... ventilen pekar ner under sadeln om locket sitter som det ska... på den ventilen sätter ni en ca meter lång ventilslang..finns orange orginal eller ofärgade på biltema.. trycker på den slangen och leder iväg den ner/bort från sadeln..så överflödigt soppa som pressas ut av övertryck kan rinna ut någon annanstans än över sadel, bakskärm, dekaler och bakljus... hehe Ja, provat det själv..bakljuset pajjade.. typ 800 spänn.
nu sitter slangen och har inga problem längre.
Hälsn.//
J
Norrköping
 

Rubberdude

Ny medlem
Gick med
1 May 2008
Ort
Finland
Hoj
KTM 690 SMC 2008
Så har man äntligen fått hem Pärlan!

Visst sved det lite att byta bort den fina R1an men jag fick väldigt mycket hoj tillbaka! Akra systemet låter hur underbart som helst och vridet finns över heeeeela registret. Ångrar mig faktiskt inte alls när jag tänker på det, sen ser jag fram emot att ha säsong hela året också, det är inte illa, och den halverade försäkringspremien blir grädde på moset! :banana

Tack för en bra tråd som fick mig att våga!
 

Bifogat

  • Bild0032.jpg
    Bild0032.jpg
    233.9 KB · Visningar: 237
  • Bild0034.jpg
    Bild0034.jpg
    218.5 KB · Visningar: 145
  • Bild0035.jpg
    Bild0035.jpg
    232.4 KB · Visningar: 192
  • Bild0033.jpg
    Bild0033.jpg
    225.3 KB · Visningar: 145

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Så har man äntligen fått hem Pärlan!

Visst sved det lite att byta bort den fina R1an men jag fick väldigt mycket hoj tillbaka! Akra systemet låter hur underbart som helst och vridet finns över heeeeela registret. Ångrar mig faktiskt inte alls när jag tänker på det, sen ser jag fram emot att ha säsong hela året också, det är inte illa, och den halverade försäkringspremien blir grädde på moset! :banana

Tack för en bra tråd som fick mig att våga!

Grattis till en fin hoj :tummenupp

Men se till att vända på hälskydden illa kvickt!
Det ser rätt muppigt ut när de sitter upp och ner :)
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Jag har hört mig för med lite kunnigt folk och enligt dem så är det 10w60 som ska användas.
Man kan hälla i 10w50 men då bör serviceintervallet halveras.

Man ska absolut inte använda 10w40 iaf.

Din lokala KTM verkstad bör ha Motorex.

Motorex Cross Power 10W/60 är den oljan man skall använda, PUnGt.
 

Nicxter

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2009
Ort
Sundsvall
Hoj
Söker ny..
Så har man äntligen fått hem Pärlan!

Visst sved det lite att byta bort den fina R1an men jag fick väldigt mycket hoj tillbaka! Akra systemet låter hur underbart som helst och vridet finns över heeeeela registret. Ångrar mig faktiskt inte alls när jag tänker på det, sen ser jag fram emot att ha säsong hela året också, det är inte illa, och den halverade försäkringspremien blir grädde på moset! :banana

Tack för en bra tråd som fick mig att våga!

Grattis till ett bra köp och välkommen till motardvärlden! :Rockbanan
 

QuBaR

Ride-extreme or DIE trying
Gick med
9 Oct 2007
Ort
Örebro
Hoj
BMW F 800 GS -2010
hälskydden

Häl..vaba.. huh?

Upp och ner hurdå? Nu känner jag mig dum men fattar verkligen inte hur du menar.. ? :va :huvet

kan vara lite halvklurigt att förstå, men kolla på nedanstående bild så ser du hur de ska sitta... En bild säger mer än tusen ord oftast :tummenupp
På de bilder du bifogade är dina hälskydden monterade upp och ner, dvs. vänster hälskydd har du monterat på höger sida och omvänt.
 

Bifogat

  • 3929995406_ca7973f9c5_o.jpg
    3929995406_ca7973f9c5_o.jpg
    202.7 KB · Visningar: 211
Last edited:

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Häl..vaba.. huh?

Upp och ner hurdå? Nu känner jag mig dum men fattar verkligen inte hur du menar.. ? :va :huvet

Precis som QuBaR skriver så sitter ditt vänstra hälskydd på höger sida och vice versa.
Kanske inte så lätt att lägga märke till, men det stack ordentligt i mina ögon :)
 

Rubberdude

Ny medlem
Gick med
1 May 2008
Ort
Finland
Hoj
KTM 690 SMC 2008
AAAAAAHHHH!! :tummenupp

Hade aldrig listat ut det där själv, ska genast fixa! :Bugar

Ska försöka ta bättre bilder senare när jag inte bara har mobilen med mig
 

QuBaR

Ride-extreme or DIE trying
Gick med
9 Oct 2007
Ort
Örebro
Hoj
BMW F 800 GS -2010
Ni som har acra+mappning, smäller era vid motorbroms från höga varv?
njae, inte speciellt mycket vad jag har tänkt på.

Allt är relativt, hade en Husaberg 650 fs tididgare, när jag motorbromsade ifrån höga varv med den lät det som fasiken och slog lågar ur ljuddämparen... Jämför jag Husan med KTM:en är stor skillnad på avgasknallarna....
 

Nicxter

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2009
Ort
Sundsvall
Hoj
Söker ny..
Ni som har acra+mappning, smäller era vid motorbroms från höga varv?

Jao.. och tydligen spottar den ut soppa från pipan ibland också..
Jag har inte sett de själv (brukar inte kolla där när jag kör) , men andra säger att de stänker till då och då. :va
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top