KTM 690 Smc 2008

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Hallå alla, jag funderar på att sälja plastrakten för en 690 men vilken ska man ha??? SMC eller Duke? Kan man skjutsa på båda? vilka är de stora skillnaderna? Jag vill leka en hel del med bak & framhjulskörningar. För övrigt är det nog asfaltskörning som gäller.

Var är försäkringen billigast och vad ligger den på ca om man är 35 och bor i stockholm.

Allt står säkert i tråden men tiden är knapp så om ni orkar svara så tack!!:Bugar

Jag betalar ca 6500 hel/hel i Malmö. Oxo 35. Du bör ha det samma.
Bilsport&Mc är det enda som gäller, och då är du även vagnskadeförsäkrad på bandagar!!:yoparty
 

Rubberdude

Ny medlem
Gick med
1 May 2008
Ort
Finland
Hoj
KTM 690 SMC 2008
Hallå alla, jag funderar på att sälja plastrakten för en 690 men vilken ska man ha??? SMC eller Duke? Kan man skjutsa på båda? vilka är de stora skillnaderna? Jag vill leka en hel del med bak & framhjulskörningar. För övrigt är det nog asfaltskörning som gäller.

Var är försäkringen billigast och vad ligger den på ca om man är 35 och bor i stockholm.

Allt står säkert i tråden men tiden är knapp så om ni orkar svara så tack!!:Bugar

Böt bort min R1 och skaffade en 690 SMC istället! Kan inte vara mer nöjd tror jag! Så mycker användbar och man "kan" faktiskt köra någorlunda normalt med den, om man vill och det har varit ett problem för mig med mina plastraketer, sen MÅSTE man ju inte heller köra endast asfalt, vilket jag har långtgående planer på. Fast just nu ligger jag med årehundradets förkylning så just nu kör jag ingenstans utan dränerar mest snor.. :död

Sen en fråga. Min hoj är utrustad med Factorykam, och den känns nästan :gnissla för rapp i botten, ifall man av en eller annan orsak "vill" ta det riktigt lugnt. Har naturligtvis den gamla kvar och den är i skick som ny. Borde jag byta?
 

RyXze

Nyberg
Gick med
28 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
2014 KTM Duke 690
Sen en fråga. Min hoj är utrustad med Factorykam, och den känns nästan :gnissla för rapp i botten, ifall man av en eller annan orsak "vill" ta det riktigt lugnt. Har naturligtvis den gamla kvar och den är i skick som ny. Borde jag byta?

Prova att ändra mapinställningen till standard eller soft till och börja med! Kan aldrig vara för rapp! :yoparty
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Böt bort min R1 och skaffade en 690 SMC istället! Kan inte vara mer nöjd tror jag! Så mycker användbar och man "kan" faktiskt köra någorlunda normalt med den, om man vill och det har varit ett problem för mig med mina plastraketer, sen MÅSTE man ju inte heller köra endast asfalt, vilket jag har långtgående planer på. Fast just nu ligger jag med årehundradets förkylning så just nu kör jag ingenstans utan dränerar mest snor.. :död

Sen en fråga. Min hoj är utrustad med Factorykam, och den känns nästan :gnissla för rapp i botten, ifall man av en eller annan orsak "vill" ta det riktigt lugnt. Har naturligtvis den gamla kvar och den är i skick som ny. Borde jag byta?

dreva om istället
 

Rubberdude

Ny medlem
Gick med
1 May 2008
Ort
Finland
Hoj
KTM 690 SMC 2008
dreva om istället

Jo den är drevad. Och när man kör så är det inget problem men att puttra på en i en bilkö är lite jobbigt. Den drar så sjutusans på högre växlar och mindre vill jag inte heller att den ska dra. Men med tanke på att den dels ska användas som skogsmulle så vill man inte heller ha ett ALLTFÖR grymt bottendrag. Fast resonemanget känns ju lite åt skogen, kanske man bara borde vänja sig.. :tungan

:glömdet
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Jo den är drevad. Och när man kör så är det inget problem men att puttra på en i en bilkö är lite jobbigt. Den drar så sjutusans på högre växlar och mindre vill jag inte heller att den ska dra. Men med tanke på att den dels ska användas som skogsmulle så vill man inte heller ha ett ALLTFÖR grymt bottendrag. Fast resonemanget känns ju lite åt skogen, kanske man bara borde vänja sig.. :tungan

:glömdet


finns det inte tre olika lägen man kan ställa effekten på dom där? Minns jag rätt från nått repotage jag läste så ska det vara nått reglage under sadeln, du kanske kör på det vassaste då blir gasresponsen och allt hårigare.
Ändra till moppeläget så blir den nog sölig på gasen :tummenupp
 

Wejle

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2010
Ort
hörby
Hoj
Ktm 690 smc R
Hej tänkte höra hur ni uppleft era hojar neddrevat en kugg gemfört med orginal, min är nedkuggad en kugg fram acra+mapp tycker den är väldigt distinkt på tvåan nästan lite obehaglig att dra upp på slangen. blir det stor skillnad om man drevar om den till orginal, tycker den är kanon på trean som den är nu. Går den fortfarande att få upp på trean med orginal drev?. Föresten fy vilken härlig hoj helt underbar när vägen börjar slingra sig =) helt ok på störe vägar också inte alls som min gamla motard moppe..
 

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Nån som kan uttala sig om hur orginal framdäck (Pirelli) beter sig när det pressas (läs bankörning) vid regn? Har ju inget mönster längst ut på sidorna och funderar på om man skulle slänga på ett pilot power eller likknande istället. Har några bankörningar inbokade och vädret vet man ju aldrig hur det blir...
 
Last edited:

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Min hoj blev stulen natten till idag, så dyker det upp mysko annonser på blocket eller liknande får ni gärna hojta till...
 

José Chicano

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Männskobyn
Hoj
KTM 690 SMC
Oljeläckage?

Är det nån som har en susning om varför jag ibland har olja/spår av olja längst ner på framgaffeln? (Inte på "skivsidan" dock)
Gaffeln är tät, verkar komma från distansen eller hjul axeln på nåt sätt....tror jag
 

kiddie

"Medlem"
Gick med
30 Nov 2006
Ort
Söderort
Hoj
ingen direkt körbar
Ska köpa en begagnad 2008:a idag och tänkte bara dubbelkolla om det är nåt speciellt man bör vara observant och kolla efter? Garantitiden är slut och den har gamla displayen men det får jag leva med.
Jag vet att det kan vara problem med att kylfläkten kan ta i kylaren och skava hål, ska försöka se om jag ser det. Finns det några mer kända saker man ska kolla?

Hojen känns lite "tungstyrd" - typ rätar upp sig om man gör en liten motstyrning. Har provkört en 2010 som inte alls hade det här problemet men jag gissar på att det skulle kunna ha att göra med dåliga däck/tryck.

Lamellerna är nybytta vilket är lite skumt när den bara gått 400 mil. Känns som ett litet varningstecken om hur den är körd - dålig bakhjulsteknik?
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Ska köpa en begagnad 2008:a idag och tänkte bara dubbelkolla om det är nåt speciellt man bör vara observant och kolla efter? Garantitiden är slut och den har gamla displayen men det får jag leva med.
Jag vet att det kan vara problem med att kylfläkten kan ta i kylaren och skava hål, ska försöka se om jag ser det. Finns det några mer kända saker man ska kolla?

Hojen känns lite "tungstyrd" - typ rätar upp sig om man gör en liten motstyrning. Har provkört en 2010 som inte alls hade det här problemet men jag gissar på att det skulle kunna ha att göra med dåliga däck/tryck.

Lamellerna är nybytta vilket är lite skumt när den bara gått 400 mil. Känns som ett litet varningstecken om hur den är körd - dålig bakhjulsteknik?

Jag fick byta mina efter ca 700mil, 90%rejs. Hux flux efter ett oljebyte tokslirade det och ett byte löste problemet. Vet fler som råkat ut för samma sak. Inte nödvändigtvis nåt allvarligt knas att oroa sig för.

Att den rätar upp sig kan ha att göra med däckstryck som du säger. Däcksprofil/slitage kan oxå störa. Höj gafflarna i kronorna så blir den mer snabbstyrd. Mer förspänning bak ger liknande resultat. Många finesser på ett spett ;)
Tungstyrdhet är såklart en vanesak oxå, är du van med en annan typ av hoj kanske du får leva med det.
 

kiddie

"Medlem"
Gick med
30 Nov 2006
Ort
Söderort
Hoj
ingen direkt körbar
Jag fick byta mina efter ca 700mil, 90%rejs. Hux flux efter ett oljebyte tokslirade det och ett byte löste problemet. Vet fler som råkat ut för samma sak. Inte nödvändigtvis nåt allvarligt knas att oroa sig för.

Well, på den här blev det ett garantiärende och de bytte både lameller och skivor iof.

Känns som att det kan bli en dyr historia att ha en KTM 690 utan garantitid kvar men man kan ju ha tur också :) Den här hojen har redan varit inne för tre garantiåtgärder vid tre tillfällen redan så antingen är det ett måndagsex eller så har den nu fått sin del av otursamma grejer åtgärdade. Display (som fortfarande har problem dock), defekt framfälg och slirande koppling.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Well, på den här blev det ett garantiärende och de bytte både lameller och skivor iof.

Känns som att det kan bli en dyr historia att ha en KTM 690 utan garantitid kvar men man kan ju ha tur också :) Den här hojen har redan varit inne för tre garantiåtgärder vid tre tillfällen redan så antingen är det ett måndagsex eller så har den nu fått sin del av otursamma grejer åtgärdade. Display (som fortfarande har problem dock), defekt framfälg och slirande koppling.

Generellt tycker jag att folk upprör sig alldeles för mycket över småsaker. Om det är så i det här fallet vet jag inte :)
Displayen är välkänt problem som de bytt ut många många många.
Slirande koppling känns som rätt schysst att de tog, kan vara normalt slitage (läs: tidigare ägare som slirat väldigt mycket)
Defekt framfälg låter som produktionsfel som de såklart skulle ta.

Min hoj har som sagt gått ca 700 mil varav de allra flesta under rejs. Ventilerna har justerats en gång. Utöver det byts oljan klart oftare än rekomenderat (just för att den rejsas). För mig är det klart billigaste hojen nånsin om man ser till krona per körda rejsmil. Bara köpa och njuta :tummenupp
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top