KTM 690 Smc 2008

Mäki1

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki SV1000S -04. Kawasaki ER6F -07
Hämtade min SMC -10 i Fre hos Ragnar på DinMC. Mkt nöjd! GPR slipon och annan mapp.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Grattis! Får man fråga hur mycket du fick ge för den? Är sugen på o sälja av bladen o köpa motard igen....
 

Mäki1

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki SV1000S -04. Kawasaki ER6F -07
Grattis! Får man fråga hur mycket du fick ge för den? Är sugen på o sälja av bladen o köpa motard igen....

Köpte deras Demohoj... Så det var inte nypris. Men sen betalade jag för GPRburken, montering, mappning och 100 mila service. Iof fick jag bra pris på extra grejjerna...
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Ingen som råkar ha ett par fälgar som ligger och samlar damm?
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Är det någon som har kollat upp vilka delar man behöver byta för att få en äkta 690, alltså vilka delar som skiljer mellan Duke-R och SMC rent motormässigt? och vad dessa isf kostar?
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Är det någon som har kollat upp vilka delar man behöver byta för att få en äkta 690, alltså vilka delar som skiljer mellan Duke-R och SMC rent motormässigt? och vad dessa isf kostar?

Slaget är nån mm längre (102/84.5 mot 102/82) på Duke-R så vev är ju en bra början. Tror inte det är mer grejer. Det är bara att kolla igenom sprängskisserna :tummenupp
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Slaget är nån mm längre (102/84.5 mot 102/82) på Duke-R så vev är ju en bra början. Tror inte det är mer grejer. Det är bara att kolla igenom sprängskisserna :tummenupp

Jo tack, det vet jag också. Men jag har inte hittat några sprängskisser på vare sig SMC:n eller DUKE-R:en på nätet. Har du kanske tips på var jag kan finna detta, så vore jag tacksam?

EDIT: Jag hittade dom själv på Lelles hemsida.:tummenupp

EDIT 2: Har nu kollat upp vilka delar som måste bytas, och som jag förstår det så är det:
Vevparti 6690:-
Vevstake 2783:-
Cyl.+kolv 7724:-
Kamaxel 1814:-
Balansaxel 1867:-

Sen när man nu river isär hela motorn såhär så blir det ju en komplett packningssats, och då blir ju summan ca 22000 kr. :näsblod
 
Last edited:

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Jo tack, det vet jag också. Men jag har inte hittat några sprängskisser på vare sig SMC:n eller DUKE-R:en på nätet. Har du kanske tips på var jag kan finna detta, så vore jag tacksam?

EDIT: Jag hittade dom själv på Lelles hemsida.:tummenupp

EDIT 2: Har nu kollat upp vilka delar som måste bytas, och som jag förstår det så är det:
Vevparti 6690:-
Vevstake 2783:-
Cyl.+kolv 7724:-
Kamaxel 1814:-
Balansaxel 1867:-

Sen när man nu river isär hela motorn såhär så blir det ju en komplett packningssats, och då blir ju summan ca 22000 kr. :näsblod

Och var blir summa summa rum av det hela?
Några hk extra?
Märkbar skillnad?
Värt 22000 kr?

Tvivlar på att det är värt det.
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Och var blir summa summa rum av det hela?
Några hk extra?
Märkbar skillnad?
Värt 22000 kr?

Tvivlar på att det är värt det.

Nothing beats cubic inch :yoparty

Jag tvivlar väl egentligen också på om det är värt så mycket som 22kkr. Men det hade varit riktigt kul att testa.

Den går ju egentligen riktigt jäkla bra som det är. Men inget är ju bra nog att det inte kan göras bättre :D

Vi får se hur jag gör nästa sommar när jag är färdig med plugget. CSN ger inte riktigt utrymme till sådana här utsvävningar. Men det är kul att planera. H-D:n planerade jag i sex månader, byggde om i ca sex månader och sålde sedan efter ca två veckor :näsblod SMC:n är mer min grej helt klart.
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Polaren är inne på att köpa sig en 690 smc innan vintern och han är ute efter ett Red Bull dekal kit till den sen. Han vill ha den så svart som möjligt.

Nån som har några tips var man hittar nått bra kit?
 

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Nu i vinter är det ju dags för ny hoj när man lyckades crasha xtn sista kördagen för året, jag undrar hur tuneboy funkar. Funkar de fint att mappa med tuneboy? Många här som kör med det?
Skaffar jag en 690 smc hade jag velat köra slipon pipor, öppet luftfilter direkt på insuget och sen tuneboy med map.
Någon här som kör den setupen och har bänkpapper?
 

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Hur ändrar man hjulomkretsen i instrumentpanelen?

Har satt på 21" i fram och hittar inget i boken.

Saxat från SOE
Notera dock att detta gäller för ENDURON du MÅSTE kolla vilken färg det är på smc´n.

"Börja med att skruva bort själva lampan.
Mätaren sitter sedan med 3 skruvar som nås från undersidan av mätaren.
När dessa 3 skruvar är borta går det att lyfta mätaren från sin plats.
Den sitter fast med gummibussningar så det går lite trögt att lyfta den uppåt.
Dra sedan ner gummidamasken från kontaktstycket. Ta bort kontaktstycket från mätaren. Sitter fast med en "pligg" som trycks in för att lossa den.

Leta reda på stift nummer 18. Kabeln på det stiftet ska vara grå/brun för 690 Enduro, annan färg på SMC, SMR och Duke.
Klipp av denna kabel en bit ner så det finns utrymme för att skarva tillbaka om det skulle behövas i framtiden.
Denna kabel har bara som funktion att "låsa" möjligheten att ändra inställning för hjulstorlek.

Montera tillbaka nya mätaren i bakvänd ordning.

Vrid nyckeln till "on"
Tryck fram trip 1.
Håll "mode"-knapp intryckt i 10 sek.
När "Length xxxx" kommer upp och börjar blinka justeras storleken uppåt med "mode" och nedåt med "set"
Avsluta med att trycka in bägge samtidigt (både "mode" och "set")
Klart!
Längden för 21 tum hjulstorlek är standard 2205, kontrollera med GPS beroende på vilken typ av däck som används och justera efter detta."
 

R1Björne

grim
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Tullinge, Stockholm, Sweden
Hoj
kotte
Saxat från SOE
Notera dock att detta gäller för ENDURON du MÅSTE kolla vilken färg det är på smc´n.

"Börja med att skruva bort själva lampan.
Mätaren sitter sedan med 3 skruvar som nås från undersidan av mätaren.
När dessa 3 skruvar är borta går det att lyfta mätaren från sin plats.
Den sitter fast med gummibussningar så det går lite trögt att lyfta den uppåt.
Dra sedan ner gummidamasken från kontaktstycket. Ta bort kontaktstycket från mätaren. Sitter fast med en "pligg" som trycks in för att lossa den.

Leta reda på stift nummer 18. Kabeln på det stiftet ska vara grå/brun för 690 Enduro, annan färg på SMC, SMR och Duke.
Klipp av denna kabel en bit ner så det finns utrymme för att skarva tillbaka om det skulle behövas i framtiden.
Denna kabel har bara som funktion att "låsa" möjligheten att ändra inställning för hjulstorlek.

Montera tillbaka nya mätaren i bakvänd ordning.

Vrid nyckeln till "on"
Tryck fram trip 1.
Håll "mode"-knapp intryckt i 10 sek.
När "Length xxxx" kommer upp och börjar blinka justeras storleken uppåt med "mode" och nedåt med "set"
Avsluta med att trycka in bägge samtidigt (både "mode" och "set")
Klart!
Längden för 21 tum hjulstorlek är standard 2205, kontrollera med GPS beroende på vilken typ av däck som används och justera efter detta."

Alright, kanske inget man gör en lördagkväll medans man dricker en bira..

Jag trodde/tänkte att man kunde gjort det med enbart knapptryckningar. Får bli imorgon, tack för instruktionen!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top