KTM 690 SMC 2011

Kurdi

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2022
Hoj
KTM 690 2011
Tjena

Har en fråga till er som är kunniga inom KTM, har en polare som lyckats ”paja” sin KTM 690 SMC (2011), han har varit i kontakt med några mc verkstäder som inte riktigt gett han något prisförslag eller haft tid att ta emot hans hoj.

Problemet han har med den är att 1, 3, 5ans växel fungerar ej men 2, 4, 6ans växel fungerar.

Är det någon som kan hjälpa han laga den mot betalning så klart, alternativt ifall någon haft likadant problem och löst det själv?
 

Bifogat

  • 1F110E1B-1CF4-46EC-ACA8-EF74ECA3729D.jpeg
    1F110E1B-1CF4-46EC-ACA8-EF74ECA3729D.jpeg
    100.8 KB · Visningar: 6
Det räcker med att posta i en tråd.
Om du kan ta det på försäkringen beror på försäkringsavtalet. De kan från skriva sig motorfel efter mil eller år, så kolla med ditt bolag.
Om de täcker det är det fullt möjligt att laga, men kan bli dyrt nog att hojen blir inlöst istället.
 
Låter som någon våldat i växlarna å typ böjt växel gafflar. .

Bara plocka ur motorn å ta isär å kolla var felet är..
 
Vad betyder "fungerar ej"? Hoppar växlarna ur, går det inte att få i dom alls (hur man nu kommer vidare på sekvensiell låda då?) eller är det något annat skumt? Hur uppstod problemet, smög det sig på över tid, eller har han gjort något, typ skruvat med hojen, vurpat eller så?

Och som vanligt är det inte killen i filmen som har skrivit brevet... :hihi
 
Förstod inte riktigt vad du menade i slutet ?

Han köpte den i somras och kört med den helt vanligt, inte tappat hojen eller så men mycket wheelies brukar det ske, så som han förklarade för mig så går det ej att få i dom växlarna men 2, 4, 6 går att köra på ?‍♂️

Detta skedde efter ett par körningar så att säga
 
Förstod inte riktigt vad du menade i slutet ?

Låt oss kalla det för en generationsgrej.

Det är från ett ungdomsprogram som aallllaa såg på för jättejättelängesedan.


Det är nog svårt att få ett kostnadsförslag på en sådan här historia.

Få vågar lämna ett fast pris innan dom öppnat lådan - och alldeles oavsett vad som behöver göras eller vad det kommer kosta så har redan kostnader uppstått igenom den första felsökningen.

Ingen handlare vill riskera att hamna i en sits som ger konflikt med sin kund:

"Nu vet vi. Det kommer kosta 15.000.- att reparera din hoj."

Oj, det var mycket. Då struntar jag i det och försöker fixa det själv.

"Okay, då kostar det bara 5.000.- och plastbacken som vi lagt grejerna i bjuder vi på."

"Ursäkta...? Du vill ha det ihopmonterat igen som när du lämnade in den? Okay, det blir 5.000,- ytterligare, plus en packningssats."

Du fattar? Ingen handlare vill hamna i den sitsen - men det finns ett värre scenario:

Kunden ghostar verkstaden. Då står dom med en obetald faktura om 5.000.- och ett jävla lik på hjul som måste rullas ut och in ur verkstaden varje dag - som dom ansvarar för!

Inget kul för någon part.

Välkommen till forumet, förresten.


Att ta en sådan här skada på försäkring är svårt. Cykeln är just över 10 år gammal och jag har svårt att se någon maskinförsäkring som kliver in där.

Men visst, fråga bolaget vad dom säger.
 
Låt oss kalla det för en generationsgrej.

Det är från ett ungdomsprogram som aallllaa såg på för jättejättelängesedan.


Det är nog svårt att få ett kostnadsförslag på en sådan här historia.

Få vågar lämna ett fast pris innan dom öppnat lådan - och alldeles oavsett vad som behöver göras eller vad det kommer kosta så har redan kostnader uppstått igenom den första felsökningen.

Ingen handlare vill riskera att hamna i en sits som ger konflikt med sin kund:

"Nu vet vi. Det kommer kosta 15.000.- att reparera din hoj."

Oj, det var mycket. Då struntar jag i det och försöker fixa det själv.

"Okay, då kostar det bara 5.000.- och plastbacken som vi lagt grejerna i bjuder vi på."

"Ursäkta...? Du vill ha det ihopmonterat igen som när du lämnade in den? Okay, det blir 5.000,- ytterligare, plus en packningssats."

Du fattar? Ingen handlare vill hamna i den sitsen - men det finns ett värre scenario:

Kunden ghostar verkstaden. Då står dom med en obetald faktura om 5.000.- och ett jävla lik på hjul som måste rullas ut och in ur verkstaden varje dag - som dom ansvarar för!

Inget kul för någon part.

Välkommen till forumet, förresten.


Att ta en sådan här skada på försäkring är svårt. Cykeln är just över 10 år gammal och jag har svårt att se någon maskinförsäkring som kliver in där.

Men visst, fråga bolaget vad dom säger.
Tack för svaret ?
 
Låt oss kalla det för en generationsgrej.

Det är från ett ungdomsprogram som aallllaa såg på för jättejättelängesedan.


Det är nog svårt att få ett kostnadsförslag på en sådan här historia.

Få vågar lämna ett fast pris innan dom öppnat lådan - och alldeles oavsett vad som behöver göras eller vad det kommer kosta så har redan kostnader uppstått igenom den första felsökningen.

Ingen handlare vill riskera att hamna i en sits som ger konflikt med sin kund:

"Nu vet vi. Det kommer kosta 15.000.- att reparera din hoj."

Oj, det var mycket. Då struntar jag i det och försöker fixa det själv.

"Okay, då kostar det bara 5.000.- och plastbacken som vi lagt grejerna i bjuder vi på."

"Ursäkta...? Du vill ha det ihopmonterat igen som när du lämnade in den? Okay, det blir 5.000,- ytterligare, plus en packningssats."

Du fattar? Ingen handlare vill hamna i den sitsen - men det finns ett värre scenario:

Kunden ghostar verkstaden. Då står dom med en obetald faktura om 5.000.- och ett jävla lik på hjul som måste rullas ut och in ur verkstaden varje dag - som dom ansvarar för!

Inget kul för någon part.

Välkommen till forumet, förresten.


Att ta en sådan här skada på försäkring är svårt. Cykeln är just över 10 år gammal och jag har svårt att se någon maskinförsäkring som kliver in där.

Men visst, fråga bolaget vad dom säger.
Det är väl rätt tveksamt också att alla servicar gjorts enligt bok på en 11 år gammal hoj och det brukar väl vara grundkravet hos de flesta bolag, men det är klart att man ska fråga.

Undrar också hur man får i varannan växel och hur man är säker på att det är just de växlarna som går i? Är det växelindikator på den där modellen?
 
Det är väl rätt tveksamt också att alla servicar gjorts enligt bok på en 11 år gammal hoj och det brukar väl vara grundkravet hos de flesta bolag, men det är klart att man ska fråga.

Undrar också hur man får i varannan växel och hur man är säker på att det är just de växlarna som går i? Är det växelindikator på den där modellen?

Precis, nej de är ingen växelindikator på denna modellen men han räknar växlarna samt att varvtalet är rätt lågt på högre växlarna, är rätt många som haft liknande problem och det har varit olika anledningar, vissa har kommit undan billigt medan andra fått större problem
 
Som med all annan felsökning, var metodiska, upp med moppen på en pall eller depåstöd, motorn avstängd, och sen växlar ni igenom lådan genom att vicka på bakhjulet för hand. Går det att röra växelspaken lika mycket hela tiden, verkar det som att det går att få i växlarna utan belastning, frikopplar kopplingen som den ska osv. Det kan ge bra ledtrådar.

Men svaret kan ni ju inte få utan att öppna lådan, själv eller hos en verkstad. Det kanske är första steget, begära in en offert på vad det kostar att öppna lådan och lista ut vad som är trasigt inklusive ett kostnadsförslag på att laga det. För den prislappen är mycket lättare att sätta än på hela jobbet.
 
Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

Back
Top