KTM 690 SMR starter ej...

Dosen

Numera motardpilot
Gick med
26 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Speed4=R.I.P Eldstorm=såld, KTM 690 SMR
Batteriet är nytt och fulladdat...

När man vrider om nyckeln så går hojen genom startrutinen som vanligt, dvs. lamporna tänds, varräknaren gör sin lilla runda. Men sen
när man slår till tändningen hörs bara ett klick. Inget händer. Dock har jag märkt att den oranga FI lampan brukar lysa efter startförfarandet. Det gör den inte nu. Vad är fel?? ECU:n?? VAD GÖRA? :huvet
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Glömt nån jordtåt på batteriet?
kollat säkringar? Har du soppapump? Låter den?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
1. Läs din manual innan du skriver på SH

KTM har specat felsökning av elsystemet på ett utmärkt vis i handboken. Stödswitch eller tiltoverswitch är vanligaste orsakerna.
 

Heltloss

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SM -08
Tjenare,

Förklara gärna närmare vad som händer för jag hänger inte riktigt med, du vrider om tändningen och den går igenom standard start proceduren genom att köra varvräknaren till max sedan ner till noll. Sedan trycker du på start knappen och ett klick hörs bara?
Går det att rulla igång den?
Det är inte så att F1 lampan blinkar lite olika? isåfall titta i instruktionsboken och ta reda på vad dessa blinkningar betyder.

//Andreas
 

Dosen

Numera motardpilot
Gick med
26 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Speed4=R.I.P Eldstorm=såld, KTM 690 SMR
1. Läs din manual innan du skriver på SH

KTM har specat felsökning av elsystemet på ett utmärkt vis i handboken. Stödswitch eller tiltoverswitch är vanligaste orsakerna.

Jadu, tack. Det första jag gjorde var att kolla manualen, alla säkringar
samt sladdar mellan batteri, startrelä och startmotor. Jag trodde att
alla kollade manualen först men det kanske var dumt att förutsätta det.
Däremot så utgick ju du ifrån att jag inte gjorde det så vad vet jag....

Tjenare,

Förklara gärna närmare vad som händer för jag hänger inte riktigt med, du vrider om tändningen och den går igenom standard start proceduren genom att köra varvräknaren till max sedan ner till noll. Sedan trycker du på start knappen och ett klick hörs bara?
Går det att rulla igång den?
Det är inte så att F1 lampan blinkar lite olika? isåfall titta i instruktionsboken och ta reda på vad dessa blinkningar betyder.

//Andreas


Ok, ny uppdatering på felsökningen:

Som sagt vanlig startprocedur när man vrider om nyckeln. Ingen felkod, dvs. FI lampan blinkar ej. Alla sladdar verkar vara OK. Startrelät tippar jag också, det är klicket som hörs när man trycker på
startknappen. Ett annat skäl till varför jag tror att relät är okej är att jag har mätt spänningen vid startmotorn när jag trycker på startknappen och då får jag spänning. DVS. mest trolig orsak enligt mig är att startmotorn har gett upp. Verkar detta vara troligt??
 
Last edited:

Heltloss

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SM -08
Jadu, tack. Det första jag gjorde var att kolla manualen, alla säkringar
samt sladdar mellan batteri, startrelä och startmotor. Jag trodde att
alla kollade manualen först men det kanske var dumt att förutsätta det.
Däremot så utgick ju du ifrån att jag inte gjorde det så vad vet jag....




Ok, ny uppdatering på felsökningen:

Som sagt vanlig startprocedur när man vrider om nyckeln. Ingen felkod, dvs. FI lampan blinkar ej. Alla sladdar verkar vara OK. Startrelät tippar jag också, det är klicket som hörs när man trycker på
startknappen. Ett annat skäl till varför jag tror att relät är okej är att jag har mätt spänningen vid startmotorn när jag trycker på startknappen och då får jag spänning. DVS. mest trolig orsak enligt mig är att startmotorn har gett upp. Verkar detta vara troligt??

Jo så kan det vara, men du kan rulla igång hojjen? dvs den funkar för övrigt? det är bara startmotorn som inte kan starta hojjen?
 

Dosen

Numera motardpilot
Gick med
26 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Speed4=R.I.P Eldstorm=såld, KTM 690 SMR
Jo så kan det vara, men du kan rulla igång hojjen? dvs den funkar för övrigt? det är bara startmotorn som inte kan starta hojjen?

Har inte gjort något riktigt helhjärtat försök med att rulla igång den.
Hade väl inte tillräckligt med fart, det enda som hände när jag dumpade kopplingen var att bakhjulet låste sig, alltså kom inte över kompen.
 

Heltloss

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SM -08
Har inte gjort något riktigt helhjärtat försök med att rulla igång den.
Hade väl inte tillräckligt med fart, det enda som hände när jag dumpade kopplingen var att bakhjulet låste sig, alltså kom inte över kompen.

Aha ok, testa med tvån och hoppa och landa på sadeln samtidigt som du släpper kopplingen så brukar det gå för mig. Tänkte bara att det kanske kunde vara bra att se att hojjen fungerade överhuvudtaget.

//Andreas
 

.Putte

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2007
Ort
E-tuna
Hoj
Blå
Har inte gjort något riktigt helhjärtat försök med att rulla igång den.
Hade väl inte tillräckligt med fart, det enda som hände när jag dumpade kopplingen var att bakhjulet låste sig, alltså kom inte över kompen.

2 eller 3ans växel bör du ha i om du ska rulla igång den (om du nu inte redan vet det ). Själv tycker jag det verkar som om du har för lite kräm i batteriet och det i sin tur ger för lite kräm till startmotorn för att få den att gå runt. Polarn hade liknade problem på sin Ktm, vi tog starthjälp av bilen sen var det problemet löst. Du ska inte räkna med att batteriet är full laddat bara för att det är nytt. Lycka till
 

Dosen

Numera motardpilot
Gick med
26 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Speed4=R.I.P Eldstorm=såld, KTM 690 SMR
2 eller 3ans växel bör du ha i om du ska rulla igång den (om du nu inte redan vet det ). Själv tycker jag det verkar som om du har för lite kräm i batteriet och det i sin tur ger för lite kräm till startmotorn för att få den att gå runt. Polarn hade liknade problem på sin Ktm, vi tog starthjälp av bilen sen var det problemet löst. Du ska inte räkna med att batteriet är full laddat bara för att det är nytt. Lycka till

Har testat att ta starthjälp från bilen. Samma resultat. Jag testar och
putta igång den och om det funkar så kör jag direkt till verkstaden.
Finns inte mycket annat att göra.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har testat att ta starthjälp från bilen. Samma resultat. Jag testar och
putta igång den och om det funkar så kör jag direkt till verkstaden.
Finns inte mycket annat att göra.

Det är exceptionellt ovanligt att startmotorer dör helt. Jag renoverar startmotorer till halva KTM servige och har ännu inte sett en motor som är stendöd. Dålig jordning och trasigt ingrepp är däremot vanligt....

1. Lägg i växel och backa motorn ur kompläge
2. Ta bilbatteriet och koppla 12v direkt på startmotorns poler
Vad händer?

690EFI.jpg


Är en skiss över sprutet på en 690 produktionsmoppe. Det som gör att startmotorn inte snurrar och samtidigt inte genererar FI warning är:
1. växel i + clutch
2. Sidestand
3. Rollover
Samt givetvis dåliga jordningar eller trasig solenoid. Mätte du verkligen korrekt när du uppmätte ström till startmotorn?

Laddar du hem Service manual från en piratsida nära dig istället för den löjliga Owners Manual står alla mätvärden och procedurer där.
 
Last edited:

Dosen

Numera motardpilot
Gick med
26 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Speed4=R.I.P Eldstorm=såld, KTM 690 SMR
Det är exceptionellt ovanligt att startmotorer dör helt. Jag renoverar startmotorer till halva KTM servige och har ännu inte sett en motor som är stendöd. Dålig jordning och trasigt ingrepp är däremot vanligt....

1. Lägg i växel och backa motorn ur kompläge
2. Ta bilbatteriet och koppla 12v direkt på startmotorns poler
Vad händer?

690EFI.jpg


Är en skiss över sprutet på en 690 produktionsmoppe. Det som gör att startmotorn inte snurrar och samtidigt inte genererar FI warning är:
1. växel i + clutch
2. Sidestand
3. Rollover
Samt givetvis dåliga jordningar eller trasig solenoid. Mätte du verkligen korrekt när du uppmätte ström till startmotorn?

Laddar du hem Service manual från en piratsida nära dig istället för den löjliga Owners Manual står alla mätvärden och procedurer där.



Ok, har laddat ner en reparationsmanual och ska felsöka enligt den.
Uppdatterar eftersom...
 

Dosen

Numera motardpilot
Gick med
26 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Speed4=R.I.P Eldstorm=såld, KTM 690 SMR
Ska koppla bilbatteriet direkt till startmotorn och kolla detta först.
Förresten, hur svårt kan det vara att mäta om ström finns till
startmotorn? Den positiva terminalen går ju direkt från startrelät
direkt till startmotorn, den andra är ju precis bredvid. Rätta mig
om jag har fel.
 

joe hill

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Blähh
Hoj
Big Red Pig
Hej
Några direkta tankar när jag läser tråden.
Hörs bränslepumpen när du slår på tändningen? om det brukar göra det iaf.
Bygla brytande funktioner som tippsensorn( rollover) stödkontakt, dödarkontakt, Neutral/växellägesindikatorn
Dra motorn ur läge.
Startmotorer kan låsa sig och fastna mekaniskt så lossa startmotorn prova lös och sätt ihop (klassiskt på bilar är att man knackar till på dom med en slägga, kanske inte lämpligt här)
Insprutningshojar kan vara mkt känsliga på batteri spänningen så inga lysen på vid start, vad mäter batteriet? kan behöva vara över 12,8-13v prova starta med laddare på.
Har den stått ute i regnet = jordningsfel
 

Dosen

Numera motardpilot
Gick med
26 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Speed4=R.I.P Eldstorm=såld, KTM 690 SMR
Hej
Några direkta tankar när jag läser tråden.
Hörs bränslepumpen när du slår på tändningen? om det brukar göra det iaf.
Bygla brytande funktioner som tippsensorn( rollover) stödkontakt, dödarkontakt, Neutral/växellägesindikatorn
Dra motorn ur läge.
Startmotorer kan låsa sig och fastna mekaniskt så lossa startmotorn prova lös och sätt ihop (klassiskt på bilar är att man knackar till på dom med en slägga, kanske inte lämpligt här)
Insprutningshojar kan vara mkt känsliga på batteri spänningen så inga lysen på vid start, vad mäter batteriet? kan behöva vara över 12,8-13v prova starta med laddare på.
Har den stått ute i regnet = jordningsfel


Har kopplat batteriet (12.9 V) direkt till startmotorn. Inte ens ett uns
till att det händer något. Bränslepumpen funkar, det hör man klart. Regn borde inte vara något problem då den står under kapell. Däremot tycker jag att det känns väldigt svårt att dra motorn ur kompläge.
Känns som det bara tar tvärstopp. Juckar jag hojen fram och tillbaka
så låser sig bakdäcket. Kan kanske rulla den 10-20 cm fram och tillbaka. Kan startmotorn ha låst sig så att den hindrar från att dra
motorn??
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Däremot tycker jag att det känns väldigt svårt att dra motorn ur kompläge.
Känns som det bara tar tvärstopp. Juckar jag hojen fram och tillbaka
så låser sig bakdäcket. Kan kanske rulla den 10-20 cm fram och tillbaka. Kan startmotorn ha låst sig så att den hindrar från att dra
motorn??

Att snurra på bakhjulet skall gå att göra även om startmotoringreppet hängt sig. Jag gissar att cykeln helt enkelt står med kolven i topp och massor av komp som låser.
 

Dosen

Numera motardpilot
Gick med
26 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Speed4=R.I.P Eldstorm=såld, KTM 690 SMR
Att snurra på bakhjulet skall gå att göra även om startmotoringreppet hängt sig. Jag gissar att cykeln helt enkelt står med kolven i topp och massor av komp som låser.

Okej, men borde inte start motorn reagera om jag koppar batteriet
direkt på terminalerna? Dessutom är det ingen förbindelse mellan
terminalerna dvs. oändligt motstånd med ohmmetern.
 

Dosen

Numera motardpilot
Gick med
26 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Speed4=R.I.P Eldstorm=såld, KTM 690 SMR
Plocka ur stiftet och kolla om den går runt på starten. Har du vurpat med hojen, eller om den har legat ner länge kan det vara så att du har fyllt cylindern med olja. När hojen ligger ner länge dräneras oljan från vevhusventen till luftburk/förgasare,isprut. Detta är dock vanligare på sporthojar där luftburken sitter ovanför motor.


Ingen vurpa. När jag skulle starta den på morgonen så gick den runt. Brukar ta 2-3 försök innan den startar. Efter andra gången var den stendöd som jag beskrev tidigare.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top