KTM Duke går ryckigt?

Sylta50

Sylta
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Sköndal
Hoj
2002 KTM Duke
Tjaba.

Är ny på landsvägshoj och här på Sporthoj.:tummenupp Har sökt lite i forumet(så gott jag kunde) på LC4 motorer men inte riktigt hittat dom svar jag söker. Frågan är alltså: hur ska en Duke gå egentligen?
Har åkt ca 50 mil på min -02(den har gått totalt 1450 mil) och jag börjar bli kritiskt till att den ska gå så ojämt. Ligger man under 3500 rpm så känner man ju nästan kolvslagen genom hela transmissionen ut i bakhjulet och ligger man med jämn gas på landsväg över 4000 rpm så känns det som den misständer. Min KTM 525 SX går ju mer harmoniskt. Har ställt ventilerna och gjort rent luftfiltret samt beställt ett litet servicekit bestående av olja, filter och stift. Går det att ställa tändningen, tändplattan ser inte ut att vara justerbar på dom bilder jag hittat iaf?

Blev nästan en liten novell det här. :rolleyes: Tacksam för tips och svar iaf.

Don´t get me wrong, i love the Duke! :yoparty
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Är den orginal ?
Är kedjan lagom spänd ? är den för slapp så kan det gå ojämt vid konstant gas.

Motorn är lite rå under 3000 varv, det får man leva med :tummenupp


( jag gillar också min Duke)
 

Sylta50

Sylta
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Sköndal
Hoj
2002 KTM Duke
Är den orginal ?
Är kedjan lagom spänd ? är den för slapp så kan det gå ojämt vid konstant gas.

Motorn är lite rå under 3000 varv, det får man leva med :tummenupp


( jag gillar också min Duke)

Tack för svaret!

Jodå, kedjan är spänd ok. Vad finns det övrigt för kända fel på Duke egentligen som man kan titta efter?
Har hört att förgasarmembranet pajar ibland? Ger väl kanske inte dom symtomen jag fiskar efter. :va

Så, nu ska jag och Duken ta en liten nätt sväng från Nacka och ut till Rimbo i delsolskenet.

Ha´de!!!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Min 660 rycker också om man försöker köra på låga varv. Jag tror inte det är nåt fel på den utan det hör nog till konstruktionen.

Tror den skulle behöva lite extravikt på svänghjulet.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Tack för svaret!

Jodå, kedjan är spänd ok. Vad finns det övrigt för kända fel på Duke egentligen som man kan titta efter?
Har hört att förgasarmembranet pajar ibland? Ger väl kanske inte dom symtomen jag fiskar efter. :va

Så, nu ska jag och Duken ta en liten nätt sväng från Nacka och ut till Rimbo i delsolskenet.

Ha´de!!!

Bakramen brukar gå av där tvärstagen kommer upp,snillena har gjort hål just bakom för infästning för bakkåpan,stärk upp med plattjärn så funkar det bra.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Är den avstrypt ordentligt - t.ex. har bra slipon och helt öppnad luftburk, så brukar den inte knorra längre på låga varv (den är för trött original helt enkelt, för att gå jämt).
 

_Nille_

Eh? :F
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Nora
Hoj
KTM Duke II
Är den avstrypt ordentligt - t.ex. har bra slipon och helt öppnad luftburk, så brukar den inte knorra längre på låga varv (den är för trött original helt enkelt, för att gå jämt).

Vad menas med att öppna luftburken då? :rodnar
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Vad menas med att öppna luftburken då? :rodnar

Du tar bort locket - inte bara snorkeln - och skär sedan ner sidorna ett par cm. Då får luften en chans att smita in under sadeln. Det sitter också ett litet gummilock på vänster sida som du kan pilla bort.

Det är första steget mot bättre luftflöde :)
 

_Nille_

Eh? :F
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Nora
Hoj
KTM Duke II
Du tar bort locket - inte bara snorkeln - och skär sedan ner sidorna ett par cm. Då får luften en chans att smita in under sadeln. Det sitter också ett litet gummilock på vänster sida som du kan pilla bort.

Det är första steget mot bättre luftflöde :)

Ah okej! :) Antar att man måste ge motorn lite mer soppa också?
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top