KTM EXC 125 -02 update??

EnZo83

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 125 EXC 2007 / KTM 300 EXC 2009 Husaberg Edition
Har hittat en 02:a som jag är grymt sugen på, men tycker den ser ändå grymt gammal ut... Kan man sätta på kylvingarna från en 03:a och framåt på den? Givetvis tanken också då... Men passar det med sadeln och fästen m.m.????
Är det mycket som skiljer motorerna åt? d.v.s från 02 och 03-10
Tacksam för snabba svar!
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Det viktiga när du köper en sån "gammal" hoj är att den är i mekaniskt bra skick, växelåda, ja allt, plåga liet ur den när du provkör.

Plasten är helt sekundärt på en såmn här högtimmad hoj som knappast körtsd av mormor Ada 87.

Så det är liksom inte som att köpa en 10 år gamal gat125a, utan tänk dig att du köper en crosshoj eller nåt när du testar den.

Det är ju inte precis apkul att riva precis hela motorn det första du gör, när de börjar få några ägare brukar slarvet komma med.

Ny tank och grejor lär inte bli gratis heller, kanske borde du kolla på en nyare i stället, eller är prisskillnaden så stor?
 

EnZo83

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 125 EXC 2007 / KTM 300 EXC 2009 Husaberg Edition
Det viktiga när du köper en sån "gammal" hoj är att den är i mekaniskt bra skick, växelåda, ja allt, plåga liet ur den när du provkör.

Plasten är helt sekundärt på en såmn här högtimmad hoj som knappast körtsd av mormor Ada 87.

Så det är liksom inte som att köpa en 10 år gamal gat125a, utan tänk dig att du köper en crosshoj eller nåt när du testar den.

Det är ju inte precis apkul att riva precis hela motorn det första du gör, när de börjar få några ägare brukar slarvet komma med.

Ny tank och grejor lär inte bli gratis heller, kanske borde du kolla på en nyare i stället, eller är prisskillnaden så stor?

finns ju tyvärr inte så många gatreggade exc 125:eek:r ute på marknaden. Får denna för 12k, nästa som är till salu är en 05:a på 24k... så visst är det lite skillnad... Vad ska jag kolla på den förrutom att alla växlarna går som dom ska samt att kolven är bytt... ?
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
När du kollar växelådan så provocera den särskilt på 2ans växel, den får inte hoppa ur.

Annars har du ju det vanliga som kan kosta däck och drivpaket tex.

Den ska ju naturligtvis gå bra också så båla ur den rejält, nu är inte 12tusen så mycket får man säga då hojar från tidigt 90-tal kan kosta nåt sånt i gott skick.

Men det sista du vill är att ha en hoj du måste byta däck direkt på och kedja och drev och vidare renovera motorn direkt på, då är den inte billig längre.

Tyvärr är det ju så att man kanske behöver erfarenhet för att sortera ut citronerna och det är ju svårt om man komer från en moppe och provkör sin första 125a, då tycker man ju allt går utav helvete liksom.

Det bästa är ju att ha provat några, men den lyxen är ju svår inom 125cc branchen då så lite av dessa cyklar säljs pga de regler vi har.

Jag hoppas du har kört lite cross 125 eller nåt så du märker att hojen svarar på varv som det är tänkt helt enkelt.

Skillnaden i pris är stor som du anmärker säger så det kanske är värt att kolla upp en äldre hoj för att bygga på.

Nu har du ju vad jag förstår en 410 redan, men den är svår att jämföra med då en 125a kommer vara så olik, du kommer svära över dåligt vrid på varv under 8000 typ:-D

Lycka till iaf.
 

EnZo83

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 125 EXC 2007 / KTM 300 EXC 2009 Husaberg Edition
Moppe var typ 12 år sedan man fick köra som först.. =) är 27 år nu och lite mer erfarenhet... bytte btw bort husqvarnan mot en KTM SX 85 2007:a. så vet hur det är med 2-taktare vad det gäller vrid m.m. Medföljer nya däck till crossen också... men tycker ändå att om motorn och växellåda är okej på 125:an så är det värt 12k... Men frågan är om det går att göra nåt med utseendet? D.v.s byta kylvinga från en 03:a eller nåt. 02 var sista årsmodellen innan lite update med utseende.. och den ser bra mycket äldre ut än en 03:a. Men tack för alla bra tipsen Silwer... och jag lovar dig att jag ska köra skiten ur den lilla maskinen under provkörningen! =)

Peace


När du kollar växelådan så provocera den särskilt på 2ans växel, den får inte hoppa ur.

Annars har du ju det vanliga som kan kosta däck och drivpaket tex.

Den ska ju naturligtvis gå bra också så båla ur den rejält, nu är inte 12tusen så mycket får man säga då hojar från tidigt 90-tal kan kosta nåt sånt i gott skick.

Men det sista du vill är att ha en hoj du måste byta däck direkt på och kedja och drev och vidare renovera motorn direkt på, då är den inte billig längre.

Tyvärr är det ju så att man kanske behöver erfarenhet för att sortera ut citronerna och det är ju svårt om man komer från en moppe och provkör sin första 125a, då tycker man ju allt går utav helvete liksom.

Det bästa är ju att ha provat några, men den lyxen är ju svår inom 125cc branchen då så lite av dessa cyklar säljs pga de regler vi har.

Jag hoppas du har kört lite cross 125 eller nåt så du märker att hojen svarar på varv som det är tänkt helt enkelt.

Skillnaden i pris är stor som du anmärker säger så det kanske är värt att kolla upp en äldre hoj för att bygga på.

Nu har du ju vad jag förstår en 410 redan, men den är svår att jämföra med då en 125a kommer vara så olik, du kommer svära över dåligt vrid på varv under 8000 typ:-D

Lycka till iaf.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top